خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

هشدار رهبران دینی در خصوص قتل عام اویغورها

بیانیه‌ای که توسط رووان ویلیامز، اسقف‌ها، ائمه و خاخام‌ها امضا شده است می‌گوید اقلیت مسلمان چین با یک «تراژدی انسانی» روبرو هستند.

به گزارش گروه ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، رووان ویلیامز، اسقف اعظم کانتربوری جزء هفت رهبر مذهبی است که به صورت عمومی اعلام کردند: اویغورها با «یکی از بدترین تراژدیهای انسانی بعد از هلوکاست» روبرو هستند، و اینکه آنهایی که مسئول آزار و اذیت اقلیت مسلمان چینی هستند باید پاسخگو باشند.

به گفته این روحانیون: حبس حداقل یک میلیون اویغور و مسلمانان دیگر در کمپ‌های زندان که طبق گزارشات با گرسنگی، قتل، تجاوز جنسی، کار اجباری و استخراج اندام روبرو هستند، یک نسل‌کشی بالقوه است.

هدف مقامات چینی ریشه‌کن کردن اویغورهاست

در این بیانیه که توسط پنج اسقف کلیساهای انگلستان، اسقف اعظم قبطی در لندن، نماینده دالایلاما در اروپا و همچنین ائمه و خاخام‌ها امضا شد، آمده است: «گرفتاری اویغورها، تمایل جامعه بین‌الملل برای دفاع از حقوق انسانی را زیر سوال می‌برد هدف واضح مقامات چینی ریشه‌کن کردن اویغورهاست. رسانه کشور چین گفته است هدف پاک کردن دودمانشان، قطع ریشه‌هایشان، از بین بردن ارتباطاتشان و محو کردن دودمانشان است. اسناد سطح بالای دولت چین نشان از آن است که قرار نیست به هیچ وجه لطفی صورت گیرد. پارلمان‌ها، دولت‌ها و حقوق‌دانان موظفند این موضوع را تحت بررسی قرار دهند.»

براساس این گزارش، ماه اخیر دومینیک راب وزیر امور خارجه چین مغرض را متهم به سوء استفاده از حقوق بشر علیه جمعیت اویغور دانست و بیان کرد باید علیه افرادی که مسئول این کار هستند تحریم‌هایی صورت گیرد.

لیو شیاومینگ، سفیر چین در انگلستان در ادامه گفت: حرفی که در مورد کمپ‌های شلوغ گفته شد دروغ است، راب گفت انگلستان جهت اقدامات متناسب با متحدین خود صحبت خواهد کرد.

گزارشات جنبه انسانی این قضیه (از عقیم‌سازی اجباری تا کمپ‌های آموزشی) یادآور چیزی هستند که ما سالهاست شاهد آن نبوده‌ایم.

وی به بی‌بی‌سی گفت: ما می‌خواهیم با چین رابطه مثبتی داشته باشیم اما نمی‌توانیم رفتارهای این چنینی را تحمل کنیم. جامعه بین‌الملل باید قبل از ادعای اینکه حل مساله اویغور ها به تعریف قانونی قتل‌عام برسد باید «مراقب» بود.

رهبران مذهبی می‌گویند: بعد از هولوکاست دنیا گفت «هرگز تکرار نشود». امروز ما این کلمات را تکرار می‌کنیم «هرگز تکرار نشود» و دوباره تکرار می‌شود … انتظار داریم با یک تماس عدالت برقرار شود، به این جرائم رسیدگی شود، با مسئولین آن برخورد شود و مسیری جهت نجات کرامت انسانی طی شود.

بیانیه آنها بعد از این مطرح شد که ماه اخیر مقایساتی بین هولوکاست و قساوت‌های علیه اویغور‌ها طی نامه‌ای از رهبر هیئت مهاجرین یهودی بریتانیا، ماری وان درزیل به سفیر چین در بریتانیا صورت گرفت.

وی گفت: شباهت بین آنچه گفته می‌شود امروزه در کشور جمهوری چین رخ می‌دهد و آنچه ۷۵ سال پیش در آلمان نازی اتفاق افتاد: افراد به زور سوار قطار می‌شوند؛ ریش افراد مذهبی تراشیده می‌شود؛ زنان عقیم می‌شوند؛ و روح ترسناک کمپ‌های شلوغ.

توئیت رئیس سابق خاخام‌ها

لورد ساکس، رئیس سابق خاخام‌ها توئیت کرده: «به عنوان یک یهودی که از تاریخ خود باخبر است، تصور تراشیدن سر افراد، به صف کشیده شدن آنها، سوار قطار کردنشان و فرستادنشان به کمپ‌های شلوغ آزاردهنده است. این افراد در قرن بیست و یکم به تقل می‌رسند، ترور می‌شوند، قربانی می‌شوند، و از حقوق اولیه‌شان باز داشته می‌شوند چون به شیوه خاص خودشان به خدا اعتقاد دارند».

بنابراین گزارش، یک میلیون اویغور که اکثرا در استان شینجیانگ در شمال غربی چین زندگی می‌کنند با چیزی مواجه هستند که چینی‌ها به آن «کمپ‌های آموزش مجدد» می‌گویند.

بازداشت‌شدگان سابق این زندان‌ها را بعنوان زندان‌های واقعی توصیف کرده‌اند که در آنها شستشوی مغزی انجام شده و اطاعت از حزب کمونیست آموزش داده می‌شود. شواهدی از آزار روانی و جسمی، عقیم‌سازی اجباری زنان و روش‌های دیگر کاهش جمعیت آشکار شده است.

به گفته چین؛ شبه نظامیان اویغور در حال انجام کارزار خشونت‌آمیز در راستای استقلال طلبی هستند و موجب ناآرامی و خراب‌کاری می‌شوند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.