خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اعراب، بازندگان اصلی شکست ترامپ

نویسنده: محمد اچ فاضل

یک رسانه انگلیسی در یادداشتی تحلیلی نوشت؛ در صورت شکست رئیس‌جمهور آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری، عربستان سعودی و رژیم‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس به «بزرگترین بازندگان» تبدیل خواهند شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوزوبگاه خبری- تحلیلی «میدل ایست آی» در یادداشتی از «نگرانی‌های جدی» عربستان سعودی و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس درباره شکست احتمالی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خبر داد.

در این یادداشت به قلم «محمد اچ فاضل» استاد حقوق در دانشگاه تورنتو آمده است؛ در حالی که میزان محبوبیت رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه انتخابات ماه نوامبر سقوط کرده است، متحدان او در خلیج (فارس) دلایلی جدی برای نگران شدن دارند. تا انتخاباتی که در آن مردم آمریکا فرصت انتخاب دوباره دونالد ترامپ یا تبدیل او به معدود روسای جمهور تک دوره‌ای تاریخ این کشور و انتخاب جو بایدن رقیب دموکرات او فقط چند ماه فاصله است.

وضعیت بد ترامپ و شانس کم او برای پیروزی در انتخابات

بایدن به احتمال زیاد برنده خواهد شد: «ترکیب شدن» دو موضوع اساسی تاثیرات همه گیری ویروس کرونا در آمریکا بر سلامت عمومی و اقتصاد این کشور با «امواج اعتراضات» علیه خشونت پلیس ضد سیاه پوستان علل اصلی شکست ترامپ می توانند باشند.

ستاد انتخاباتی ترامپ در یک دردسر عمیق قرار دارد و نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهند که بایدن با ۵۰ درصد در برابر ۴۱ درصد ترامپ از او پیشتاز است. «اگرچه از نظر تئوری برای ترامپ این امکان وجود دارد که به رغم باختن در آرای مستقیم مردمی باز هم در انتخابات پیروز شود، کاری که او در شکست دادن هیلاری کلینتون در انتخابات ۲۰۱۶ هم انجام داد اما طبق گزارش‌ها بایدن در ایالت‌های تعیین کننده شامل میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین پیشتاز است؛ ایالت‌هایی که ترامپ در سال ۲۰۱۶ با کمترین اختلاف پیروز شد و این موضوع سبب شد که در تعداد آرای الکترال به پیروزی برسد.

به طور خلاصه، اگر تغییرات خارق العاده‌ای در محیط سیاسی اتفاق نیافتد، یک احتمال قوی وجود دارد که بایدن با قاطعیت در انتخابات فصل پاییز ترامپ را شکست دهد و حتی احتمال اینکه دموکرات‌ها دوباره بر مجلس سنا مسلط شده و عملا کنترل هر سه شاخه حاکمیت را به دست بگیرند، وجود دارد.

معامله قرن؛ کشورهای عربی فلسطین را به اسرائیل بدهند و با ایران تقابل کنند

سال‌های (ریاست جمهوری) ترامپ، تحت مستمسک «معامله قرن» شاهد یک تنظیم مجدد و عجیب در روابط ایالات متحده و (کشورهای) عربی بوده است. رئوس و کلیت این معامله شامل این است که کشورهای عربی به ویژه کشورهای (حوزه) خلیج (فارس) دست از هر گونه مقاومت در برابر جاه طلبی‌های اسرائیل در فلسطین بردارند و در ازای آن کشورهای خلیج (فارس) در تقابلشان با ایران از حمایت کامل آمریکا و اسرائیل برخوردار شوند.

بعد دوم روابط بازتنظیم شده [آمریکا و کشورهای عربی در دوره ترامپ]، رویکرد عدم پرسش آمریکا درباره فروش تسلیحات به کشورهای خلیج [فارس] به همراه بستن چشمها به روی نقض حقوق بشر از سوی متحدان عربی (حوزه) خلیج [فارس] بوده است.

فروش سلاح: اصرار دولت ترامپ برای فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی و امارات متحده عربی با توجه به مخالفت کنگره به طور خاص جنجال برانگیز بود؛ با توجه به اینکه این دو کشور در نتیجه مداخله در جنگ داخلی یمن از مارس ۲۰۱۵ علیه مردم یمن رنج و مصیبت انسانی بزرگی ایجاد کرده‌اند.

بازنگری در روابط آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس

قتل وحشتناک جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی در کنسولگری سعودی در استانبول در ماه اکتبر ۲۰۱۸ تناقضات رویکرد معامله محور ترامپ در قبال روابط خارجی را آشکار کرد به طوری که او گفت او برای تحقق عدالت واقعی و عمل به درخواستهای کنگره آمریکا برای پاسخگو کردن عربستان سعودی درباره این عمل فاحش جنایت آمیز، قراردادهای پر سود فروش تسلیحات به سعودی را به مخاطره نخواهد انداخت.

ترامپ نشان داده که مایل بوده است برای رهبران عربی خلیج [فارس] جهت پیگیری هر سیاستی که آنها برای امنیتشان ضروری بدانند، لاپوشانی کند و توجهی به مسائل حقوق بشری و دموکراسی نکند تا زمانی که آنها به اسرائیل برای انجام اقداماتش در فلسطین آزادی عمل بدهند و به خرید مقادیر نجومی تسلیحات آمریکایی ادامه دهند و آماده مقاومت در برابر ایران باشند.

در صورت سر کار آمدن یک دولت دموکرات در آمریکا حمایت آن از مواضع کنونی دولت ترامپ در قبال کشورهای عربی موضوعی «غیرقابل تصور» خواهد بود. از نظر بسیاری از دموکرات‌ها در آغوش گرفتن حاکمان مستبد عربی شامل محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی به عنوان یک سیاسی زیرکانه برای تقویت منافع آمریکا نبوده است بلکه در آغوش گرفتن یک مستبد دیگر و همراه در جامعه بین‌المللی (مثل خود ترامپ) است که در تقابل آشکار با موازین حقوقی و قانونی بین‌المللی.

پیشگوی انتخابات آمریکا: ترامپ شکست می‌خورد

آلن لیچمن، استاد دانشگاه آمریکا که به پیشگویی درست نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری شهرت دارد، گفت که بایدن در انتخابات نوامبر ترامپ را شکست خواهد داد.

آلن لیچمن، تاریخ‌نگاری که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را از سال ۱۹۸۴ به‌درستی پیش‌بینی کرده، یکی از افرادی است که سال ۲۰۱۶ اعلام کرد ترامپ چهل‌وپنجمین رییس‌جمهور آمریکا خواهد بود.

او همچنین پیش‌بینی کرده بود که ترامپ به عنوان رییس‌جمهور هدف استیضاح قرار خواهد گرفت.

او از یک سیستم ۱۳ فاکتوری برای پیش‌بینی پیروز انتخابات بهره می‌گیرد. عواملی نظیر دوران تصدی، شاخصه‌های اقتصادی کوتاه و درازمدت، رسوایی‌ها و ناآرامی‌های اجتماعی.

لیچمن با چنین سابقه‌ای از پیش‌بینی‌های دقیق سیاسی، به نیویورک‌تایمز گفته است: پیش‌بینی کلیدی این است که ترامپ کاخ سفید را از دست خواهد داد.

انتخابات یک رقابت بسیار نزدیک خواهد بود و بایدن در هفت مولفه از مجموع ۱۳ مولفه کلیدی مدل لیچمن، بر ترامپ برتری دارد و این به‌معنای برتری او در نتیجه نهایی انتخابات است.

ترامپ این امتیاز را دارد که با رقیب اصلی و یک کاندیدای جدی درون‌حزبی روبه‌رو نیست همان چیزی که شکست کلینتون در ۲۰۱۶ را موجب شد.

همان دلایلی که باعث شد جمهوری خواهان مجلس نمایندگان را در ۲۰۱۸ از دست بدهند، باعث شکست ترامپ خواهد شد. از دست دادن مجلس نمایندگان برای ترامپ یک امتیاز صفر بوده و منجر به از دست دادن میدان نبرد با رسوایی نیز شد که در نهایت زمزمه‌های استیضاح را بوجود آورد.

ناآرامی‌های گسترده اجتماعی در سراسر آمریکا علیه نابرابری نژادی هم، به اندازه‌ای است که نظم اجتماعی را تهدید کند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.