خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اجرایی شدن پروژه تبدیل کلیسای قدیمی دیگری به مسجد در استانبول قوت گرفت

پس از تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد احتمال اجرایی شدن تبدیل کلیسای قدیمی دیگری در استانبول به مسجد قوت گرفته است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوزپس از تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد احتمال اجرایی شدن تبدیل کلیسای قدیمی دیگری در استانبول به مسجد قوت گرفته است.

پس از خدمت به عنوان کلیسا برای بیش از یک هزار سال، کلیسای منجی مقدس (Church of the Holy Saviour ) مانند بسیاری دیگر از مکان های عبادت مسیحیان در بیزانس پس از اینکه این شهر در سال ۱۴۵۳ به دست نیروهای عثمانی افتاد، تبدیل به مسجد شد.

اما این کلیسا که محل تجلیل از نقاشی های بیزانس بود بر اساس رویکرد سکولار جمهوری جدید که توسط «مصطفی کمال آتاتورک» پس از شکست و فروپاشی امپراتوری عثمانی در سال ۱۹۲۳ بنا نهاده شد در سال ۱۹۴۵ به موزه تبدیل شد.

این کلیسا ابتدا با نام «کلیسای ناجی مقدس کورا» شناخته می‌شد و آن را روی خرابه‌های کلیسایی دیگر بنا کرده بودند که بیرون از دیوارهای پایتخت سابق امپراتوری روم شرقی، یعنی شهر قسطنطنیه (استانبول امروزی) قرار داشت.

کلیسای کورا در استانبول یکی از زیباترین بناهایی است که در که کشور ترکیه وجود دارد و بعد از ایاصوفیه محبوب ترین جاذبه استانبول به شمار می رود.

حالا انتظار می رود «رجب طیب اردوغان»،رئیس جمهوری ترکیه پس از صدور دستور تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد به زودی دستور تبدیل کلیسای قدیمی کورا ( که اکنون یک موزه است) به مسجد را نیز صادر کند. 

شورای دولتی ترکیه نوامبر گذشته تصمیم گرفت تا این موزه را تبدیل به مسجد کند اما این تصمیم هنوز اجرایی نشده است.

«جیفکو پانف»،مورخ موسسه دین شناسی ارتدوکس «سنت سرگیوس» در پاریس در این باره گفت: به نظر می رسد که ترک ها از تبدیل یک کلیسای بیزانسی دیگر به مسجد حمایت می کنند.

«گیانیس تئوچاریس» از انجمن باستان شناسان یونان نیز در این باره گفت: این احتمال به طور کامل وجود دارد که بنای تاریخی کورا از مکانی برای ارائه خدمات باستان شناسی به اداره کل بنیادهای مذهبی تغییر کاربری دهد و سپس به یک مسجد تبدیل شود.

منبع: شبستان

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.