خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کلیسای مریم مقدس زور زور

کلیسای مریم مقدس در شهر باکو در روستایی به نام بارون قرار گرفته که سدی با همین نام در نزدیکی آن احداث شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، ‌اگر.قصد سفر و گردش به شهر ماکو را دارید، توصیه می‌کنیم که حتماً به بازدید کلیسای مریم مقدس زور زور بروید. این کلیسا در روستایی به نام بارون قرار گرفته که سدی با همین نام در نزدیکی آن احداث شده است. درواقع اگر در نزدیکی دیواره این سد قرار گیرید؛ به راحتی می‌توانیدبر روی بلندی‌ها،شاهد کلیسای مریم مقدس باشید.

بسیاری از بازدیدکنندگان وجود این کلیسا، دریاچه و نمای زیبای آن در کنار هم را به سرزمین‌های اروپایی شبیه می‌دانند. از همین‌رو هرساله گردشگران و توریست‌های زیادی به بازدید از این کلیسا می‌پردازند. البته برای بازدید از کلیسا و منطقه باید هماهنگی‌های خاصی با نیروی‌های حفاظتی و اداره میراث فرهنگی ماکو انجام دهید؛ از مهم‌ترین دلایل آن هم می‌توان به قرارگیری آن در منطقه حساس مرزی اشاره کرد.

در ادامه این نوشتار توضیحات کامل‌تری خدمت شما ارائه خواهیم داد؛

تاریخچه کلیسای مریم مقدس زور زور

در وهله اول باید بگوییم؛ کلیسای مریم مقدس زور زور در سال ۱۳۱۵ میلادی توسط اسقف اعظم کلیسای تاتائوس مقدس معروف به زکریا با طرحی صلیبیبنا شده است و پس از آن به مرکزی برای تعلیمات دینی و فرهنگی و ادبی تبدیل شده است.

اگر بخواهیم دلیل نام‌گذاری آن را بگوییم باید از عالی‌جناب هوانس یرز نقاش، معروف به زور زورتسی یاد کنیم شخصی که در آن زمان تمامی تصمیم‌گیری‌ها بر عهده وی بود. او که از فارغ‌التحصیلان دیر گلازور به حساب می‌آمد توانست در طول دوران مسئولیت خود، کیفیت علمی این مرکز را به طور قابل چشمگیریارتقاء دهد.

هرچند که در سال ۱۳۱۷ دستوراتی از جانب پاپ اعظم صادر شد تا روند اشاعه دین کاتولیک خصوصاً در میان ارامنه سرعت پیدا کند. پس از این اتفاق شش مرکز دینی دیگر در مناطق ارمنی‌نشین استان آذربایجان مانند تبریز و مراغه افتتاح شود.

حوادث کلیسای مریم مقدس

این کلیسا که در فهرست یونسکو به ثبت رسیده، تنها بنای ایران است که توانستند آن را جابجا کنند.درواقع در سال ۱۳۶۷ هجری شمسی بررسی‌هایی با هدف آبرسانی به دشت‌های ماکو انجام شد، محققان پی بردند که با انجام این کار کلیسای مریم مقدس زور زور به طور کامل به زیر آب فرو خواهد رفت. با توجه به اینکه از قبل حفاری‌هایی صورت گرفته بود؛ امکان نیمه‌کاره رها کردن فعالیت‌ها وجود نداشت. اینجا بود که سازمان میراث فرهنگی کشور بر آن شد تا کلیسا را به محل امنی منتقل نماید.

به عبارتی با همت ارامنه و کارشناسان و متخصصان ایرانی و البته نهادها و شرکت‌های مختلف، طرح انتقال کامل کلیسا مریم مقدس به منطقه‌ای مرتفع‌تر در همان مکان با موفقیت به اجرا درآمد.

محل جدید این کلیسا اختلافی با فاصله ۶۰۰ متری و ارتفاع ۱۱۰ متری نسبت به مکان قبلی دارد. مطابق باتاریخ این جابجایی یکی از مهم‌ترین اتفاقات در تاریخ نگهداری میراث فرهنگی و تاریخی کشور محسوب می‌شود.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.