خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کلیسای مریم مقدس؛ اولین کلیسای جامع ارامنه تهران

کلیسای مریم مقدس؛ در سال ۱۳۲۴ (۱۹۴۵میلادی) با هزینه شخصی فردی خیر به نام رومان عیسی یان در تهران بنا شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، امروز روز عروج مریم مقدس به آسمان و مصادف با سالگرد نامگذاری کلیسای مریم مقدس مصادف است.

کلیسای مریم مقدس در تهران، خیابان جمهوری اسلامی، خیابان میزا کوچک خان جنگلی واقع است که در سال ۱۳۲۴ (۱۹۴۵میلادی) با هزینه شخصی فردی خیر به نام رومان عیسی یان بنا گردید و معمار آن نیکلای مارکف بوده است.

این کلیسا اولین کلیسای جامع ارامنه تهران از سالهای ۱۳۲۴ (۱۹۴۵ میلادی) تا ۱۳۴۹ (۱۹۷۰) بوده و بناهای مربوط به دفاتر اداری خلیفه گری ارامنه تهران و محل سکونت اسقف اعظم نیز در محدوده آن قرار داشته است. بعدها این دو واحد به محوطه کلیسای سرکیس مقدس تهران منتقل شدند.

در محوطه کلیسا، موزه «آرداک مانوکیان» نیز قرار دارد. این موزه در آبان ماه سال ۱۳۸۷ (نوامبر ۲۰۰۸ میلادی) به نام اسقف اعظم آرداک مانوکیان، خلیفه فقید ارامنه تهران افتتاح شد.

قرار داشتن مزار افراد سرشناس ارمنی همچون یپرم داوید داویدیان (۱۸۶۸ـ۱۹۱۲میلادی)، معروف به یپرم‌خان ارمنی، سردار مشروطیت، همچنین هوهانس خان ماسحیان (۱۸۶۴ـ۱۹۳۱میلادی) در محوطۀ کلیسا به اهمیت این مکان می افزاید.

پس از انتقال خلیفه گری از ساختمان کناری کلیسای مریم مقدس به محوطۀ کلیسای سرکیس مقدس، انجمن‌های خیریه، آموزشی و تحقیقاتی در ساختمان‌های اطراف کلیسا مستقر شدند و با نصب نیم تنۀ دکتر هاراطون داویدیان در محوطۀ کلیسا این مکان به یک مرکز مذهبی و فرهنگی برای ارمنیان تهران تبدیل شد.

کلیسای مریم مقدس درسال ۱۳۸۱، به منزلۀ اثری ملی، به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده است.

منبع: شورای خلیفه گری ارامنه

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.