خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

محرم و کرونا | چالش شیعیان و حکومت بحرین درباره‌ی عزاداری

وزارت کشور بحرین، ضمن تمدید محدودیت‌ فعالیت اماکن مذهبی برای جلوگیری از شیوع کرونا دستور ممنوعیت بازگشایی حسینیه‌ها در ماه محرم را به رؤسای هیئت‌های مذهبی ابلاغ کرده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، وزارت کشور بحرین در چند روز اخیر، محدودیت‌هایی که در ماه‌های اخیر با هدف جلوگیری از شیوع کرونا برای فعالیت اماکن مذهبی اعمال شده بود را تمدید کرده و دستور ممنوعیت بازگشایی حسینیه‌ها در ماه محرم را به رؤسای هیئت‌های مذهبی ابلاغ کرده است.

طبق این اعلان، برای متخلفان از این دستور سه سال زندان و ۱۰ هزار دینار جریمه درنظر گرفته شده است.

این دستورالعمل با مخالفت علمای بحرین مواجه شده است. از جمله شیخ عیسی قاسم دو روز پیش در بیانیه‌ای شدیداللحن این ممنوعیت‌ها را محکوم کرد:
«در بحرین از طرفی با اجازه بازگشایی مجتمع‌های تجاری، بازارها، استخرها و سالن‌های ورزشی مواجهیم و در مقابل آنچه من درباره اوامر صادره درخصوص محرم می فهمم این است که: ما حسین را نمی‌خواهیم، باید که حسین را طرد کرد و جنگ با حسین به قوت خود ادامه دارد. اگر کسی ادعایی غیر از این دارد بگوید و (دلیلش) را بیان کند.»

همچنین چهار نفر از علمای برجسته‌ی بحرین (سیدعبدالله الغریفی، شیخ محمدصالح الربیعی، شیخ محمد صنقور و شیخ محمود العالی) در بیانیه‌ی مشترکی از شیعیان خواستند مراسم عزاداری محرم را با رعایت شدید اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی در این کشور برگزار کنند.

آنان همچنین از مسئولین دسته‌جات عزاداری خواستند تا برای تضمین پایبندی به اقدامات پیشگیرانه بهداشتی، از همه امکانات خود استفاده کنند. دعوت از وعاظ برای کوتاه‌کردن سخنرانی‌ها، توصیه‌ی عزاداران به حضور در حسینیه‌های محل سکونت خود و پرهیزدادن از حضور افراد مسن، کودکان و مبتلایان به بیماری‌های مزمن از حضور در تجمعات عزاداری از دیگر محورهای این بیانیه‌ی مشترک بوده است.

منبع: کانال محسن‌حسام مظاهری

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.