خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مسجد جامع هرات در میراث جهانی یونسکو ثبت می‌شود + عکس

وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان، در دیدار با مقامات محلی هرات، از اقدامات اولیه برای ثبت مسجد جامع بزرگ هرات در فهرست میراث فرهنگی جهان (یونسکو) خبر داد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، محمد طاهر زهیر، وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان، در دیدار با مقامات محلی هرات، از اقدامات اولیه برای ثبت مسجد جامع بزرگ هرات در فهرست میراث فرهنگی جهان (یونسکو) خبر داد.

غلام‌داود هاشمی، از مسئولان استانداری هرات، در این دیدار از وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان خواست که به بازسازی بناهای تاریخی، تقویت فرهنگ، بازسازی مناره‌های مساجد هرات و مجموعه باستانی آن و همچنین مرمت بناهای تاریخی در دیگر شهرستان‌های این استان اهتمام ورزد.

گفتنی‌ست؛ مسجد جامع بزرگ هرات در زمینی به مساحت ۴۶۷۶۰ متر مربع احداث شده که مشتمل بر ۴۶۰ گنبد، ۱۳۰رواق، ۴۴۴ فیل پایه، ۱۲ گلدسته، ۴ ایوان، ۴ دروازه، ۴ کتیبه بزرگ مزین به آیات قرآنی، اشعار عرفانی عرفا و شاعران بزرگ، ۳ سرای‌چه، یک منبر سنگی، کتابخانه (شامل چهارهزار جلد کتاب) و وضوخانه می‌باشد که در زیباترین محل شهر قدیم هرات قرار داشته و در یک زمان گنجایش بیش از ۱۰۰ هزار نمازگزار را دارد. گلدسته‌های این مسجد که برای رساندن صدای اذان ساخته شده، بین۱۷ تا ۳۶ متر ارتفاع و ۷ تا ۱۰ متر قطر دارند.

مسجدجامع بزرگ هرات با قدمتی چندهزارساله، بارها تعمیر و بازسازی شده که بیشترین گسترش آن در عهد تیموریان بوده است، چنان‌که ساختمان فعلی این مسجد براساس معماری عصر تیموریان بنا شده و ترمیماتی هم که در این اواخر بر آن صورت گرفته با اسلوب و معماری این عصر هم‌خوانی دارد.

منبع: سنی آنلاین

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.