خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

قبرستان ارامنه در آنکارا با دیگر توسط سارقان گنج تخریب شد

قبرستان ارامنه در روستای استانوز که از مناطق معروف و ارمنی‌نشین سابق ترکیه می باشد، یک بار دیگر به دست سارقان گنج زیر و رو و تخریب شده است.

قبرستان ارامنه در روستای استانوز که از مناطق معروف و ارمنی‌نشین سابق ترکیه در منطقه سینجان از توابع آنکار می‌باشد، یک بار دیگر به دست سارقان گنج زیر و رو و تخریب شده است.

هر چند این قبرستان که در فاصله ۳۰ کیلومتری از مرکز آنکارا قرار دارد، پیش از این از طرف دولت به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی گردیده، اما این امر نه تنها مانع حضور سارقان نشده بلکه گاهاً بر طمع ایشان نیز افزوده است. چنانکه این اولین بار نیست که قبرستان مذکور مورد هتک حرمت قرار گرفته و ویران می‌شود.

 

قبرستان ارامنه در روستای استانوز
قبرستان <a data ail=59622 target= blank href=httpsadyannewscoms=D8A7D8B1D8A7D985D986D987 title=ارامنه>ارامنه<a> در روستای استانوز

از سویی سالها پیش، شهرداری سینجان برای حفاظت از این گورستان تاریخی اطراف آن را با سیم خاردار حصارکشی کرد که آن نیز به دست صاحبان خانه‌های اطراف گورستان تخریب شده و هرکدام بخشی از ملک آن را متصرف شدند. چنانکه در پایان از کل گورستان تنها چند سنگ قبر و صلیب سنگی با حکاکی‌هایی به زبان ارمنی باقی ماند.

درباره وضعیت این گورستان و قبور تخریب شده آن به دفعات عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، اما هیچ اقدامی در جهت حفاظت از آن انجام نشده است.

خبرگزاری مزوپوتامیا (میان رودان) در این باره با مورات میهچی، از اعضای ارمنی‌تبار کمیسیون ملل و مذاهب حزب کردی دموکراتیک خلق‌ها (HDP) گفت‌وگو کرده است.

«میهچی» در این گفت‌وگو تأکید کرد: بارها و بارها از ارگان‌های ذی‌ربط خواهان رسیدگی به وضع این گورستان شده‌ و وعده‌های بسیاری شنیده‌، وعده‌هایی که هرگز عملی نشدند و هیچ تدبیری برای حفظ آن اتخاذ نشد.

به گفته وی، مقامات عامدانه بر غارت و تخریب گورستان ارامنه چشم می‌بندند، زیرا نابودی کامل آن را به سود خود می‌دانند.

این فعال سیاسی اجتماعی ارمنی ابراز کرد: طبیعی است که در جای جای ترکیه قبرستان ارامنه وجود داشته باشد، اما ما می‌بینیم که در بسیاری از مناطق ترکیه قبرهای ارامنه غارت و نابود شده‌اند، گویی هیچ گورستانی در اینجا نبوده و هیچ ارمنی در اینجا زندگی نکرده است.

منبع: آراکس نیوز

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.