خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دومین تغییر کاربری از موزه به مسجد در استانبول با دستور اردوغان

رئیس جمهوری ترکیه در کمتر از دو ماه، فرمان تغییر کاربری دومین بنای تاریخی این کشور از موزه به مسجد را امضا کرد و این فرمان نیز در روزنامه رسمی منتشر شد.

به گزارش ادیان نیوز، ترکیه (AA)، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری این کشور فرمان بازگشایی بنای تاریخی «کاریه» در منطقه ساحلی «فاتح» در جنوب شرق بخش اروپایی شهر استانبول برای عبادت را در حالی امضا کرد که پیش از این، به عنوان موزه و انبار مورد استفاده قرار می گرفت.

روزنامه رسمی ترکیه صبح امروز (جمعه) فرمان اردوغان مبنی بر واگذاری کاریه به ریاست امور دینی این کشور و بازگشایی آن برای عبادت بر اساس قوانین ذی ربط را منتشر کرد و در نتیجه آن نیز، این فرمان وارد مرحله اجرا شده است.

در حالی که هیئت دولت ترکیه در ماه آگوست سال ۱۹۴۵ تصمیم گرفت مسجد کاریه را به وزارت آموزش و پرورش واگذار کند تا از آن به عنوان موزه و انبار استفاده شود، عالی ترین دادگاه اداری این کشور در ماه نوامبر سال گذشته میلادی دستور لغو مصوبه مذکور را صادر کرد.

لازم به ذکر است که این بنای تاریخی در قرن ششم میلادی و در دوره امپراتوری بیزانس، به عنوان یک کلیسای مسیحیت شرق ساخته و با نام «خورا» شناخته شد با این حال پس از فتح استانبول به دست امپراتوری عثمانی، «عتیق علی پاشا»، وزیر اعظم سلطان «بایزید دوم» در قرن شانزدهم میلادی دستور داد تا به مسجد تبدیل شود و به دنبال آن نیز به «مسجد عتیق علی پاشا» یا «مسجد کاریه» معروف گشت شد.

این در حالی است که اردوغان شش هفته پیش نیز فرمان واگذاری مسئولیت اداره بنای تاریخی ایاصوفیه در منطقه «سلطان احمد» در بخش اروپایی استانبول در غرب ترکیه به ریاست امور دینی کشور را امضا کرده و به دنبال آن نیز در روزنامه رسمی منتشر گردید سپس درهای این بنای تاریخی با تغییر کاربری از موزه به مسجد، بار دیگر به روی نمازگزاران گشوده شد.

ایاصوفیه نیز در همان قرن ششم میلادی و به دستور امپراتور «ژوستینین یکم» به عنوان کلیسای مسیحیت شرق ساخته شد و برای ۹ قرن، کلیسای جامع مسیحی بود با این حال به دنبال فتح استانبول، سلطان «محمد دوم» ملقب به «محمد فاتح» دستور داد تا این بنای تاریخی را به مسجد تبدیل کنند و در نتیجه آن نیز، برای نزدیک به پنج قرن محل اقامه نماز مسلمان شد تا این که هیئت دولت ترکیه در ماه نوامبر سال ۱۹۳۴ کاربری آن را از مسجد به موزه تغییر داد با این حال دادگاه عالی اداری این کشور دو ماه پیش آن مصوبه را لغو کرد./ ت
شفقنا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.