خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پنجمین همایش «اسوه های صبوری» در رشت برگزار شد

پنجمین همایش «اسوه های صبوری» مقارن با روز بین المللی یادبود و احترام به قربانیان تروریسم با همت انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در تالار همایش های مخابرات استان گیلان برگزار شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، پنجمین همایش اسوه های صبوری مقارن با روز بین المللی یادبود و احترام به قربانیان تروریسم در تالار همایش های مخابرات استان گیلان برگزار شد.

این همایش با همکاری نهادهای استانی و دفتر سازمان ملل در تهران و با حضور تعدادی از خانواده های شهدای ترور مسئولین شهری و استانی، اساتید دانشگاه و فعالان حقوق بشر در روز دوم شهریور در شهر رشت برگزار گردید.

در ابتدای مراسم خانم منصوره کرمی، رئیس هیئت مدیره انجمن دفاع از قربانیان تروریسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای استان گیلان بیان داشت که هدف از تروریسم ایجاد رعب و وحشت است و پس از چهل سال اقدامات تروریستی در ایران خانواده های قربانی با صبوری شان جلو مشکلات ایستاده اند. وی در ادامه بیان داشت از همین تریبون از تمام مسئولین کشوری و مسئولین دولت های جهان استمداد می طلبیم تا جلوی اعمال خشونت بار را بگیرند. و اجازه ندهند که دولت ها تروریسم خوب و بد درست کنند و تروریسم در همه اشکالش بد است. ایشان در ادامه گفت روایت خانواده های قربانی ترور به جامعه آگاهی می بخشد. وی در انتهای سخنانش گفت بزرگترین کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که با شرح شهادت عزیزانمان بهترین مبارزه را کنیم. امیدوارم با همکاری و وحدتمان جلوی گسترش تروریسم را بگیریم.

در ادامه پیام آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان متحد به مناسبت روز بین المللی یادبود و احترام به قربانیان تروریسم توسط خانم ماریا دوتسنکو، رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در ایران قرائت شد. در بخشی از این پیام آمده است امروز قربانیان ترویسم را به یاد آورده و ارج می نهیم. در کنار آنانی می ایستیم که اندوهناک هستند و افرادی که همچنان زخم های فیزیکی و روانی قساوت های تروریسم را تحمل می کنند. اثر تروریسم برقربانیان می تواند در طول عمر ادامه یافته و در نسل ها طنین انداز شود.

در بخش دیگری از پیام آمده است به یاد آوردن قربانیان تروریسم و تلاش بیشتر جهت حمایت و کمک به آنان مهم است تا بتوانند زندگی های خود را از نو ساخته و ترمیم نمایند. این شامل تلاش ما برای همکاری با نمایندگان مجالس و دولت ها به منظور تهیه پیش نویس و قانون، همچنین راهبردهای ملی به منظور کمک به قربانیان می شود. در انتهای پیام آمده است باید به حمایت از انجمن های قربانیان در راستای کار ارزشمند آنان ادامه دهیم. باید تضمین کنیم ندای آنانی که تحمل رنج کرده اند همواره شنیده شده و هرگز فراموش نشوند.

در ادامه پیام آقای اوحدی معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان بنیاد شهید و امور ایثار گران توسط آقای پاکاری، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان قرائت شد. در بخشی از این پیام آمده است شهادت هنر مردان خداست و اراده الهی بر آن است که خط سرخ شهادت را مستدام دارد. ملت صبور ایران بزرگترین قربانی تیغ خشونت و تروریسم شیطانی است و اگرچه جهان امروز هراسناک از اعمال غیرانسانی تمامی تروریست ها، امنیت خویش از کف داده اما در دنیای ناامن امروز ایران اسلامی در امنیت و آرامش است و این امنیت را مدیون دلاورمردی های شهیدان و ایستادگی اسوه های صبوری رنجدیده از پدیده شوم ترور هستیم که با بصیرت و چشمان بیدار به حراست از تمام مرزهای فرهنگی و جغرافیای این کشور پرافتخار ایستادند. در انتهای پیام آمده است احترام خون تمامی شهیدان و همنوا با تمام آزادی خواهان جهان در پنجمین همایش اسوه های صبوری انزجار خویش را از پویش شیطانی تروریسم ابراز داشته و پیام همدردی ملت بزرگ ایران را به تمامی قربانیان آن در همه جای عالم ابراز می کنیم.

در ادامه همایش خانم دکتر زهره الهیان رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی با تشکر از انجمن دفاع از قربانیان تروریسم برای پیگیری ثبت روز جهانی بادبود و احترام به قربانیان تروریسم در تقویم سازمان ملل متحد بیان داشت امیدوارم روز گرامیداشت مبدأیی باشد برای پیگیری مجدانه حقوق قربانیان ترور در ایران و سایر کشورها. ایشان در ادامه عنوان داشت آنچه مورد تعجب است آنکه گروه های تروریستی با حمایت برخی از کشورهای غربی این جنایات را انجام داده اند. جمهوری اسلامی ایران بزرگترین قربانی تروریسم است. پرونده حقوق بشری آمریکا پرونده قطوری است و جنایات آمریکا و کشورهای منطقه در حق ایران باید مرور شود. ناو وینسنس هواپیمای مسافربری ایران را ساقط کرد. پیگیری حقوق این عزیزان به عهده دولت و مجلس است. ما از ان جی او ها و سازمان های مردم نهاد کمک خواهیم گرفت و قطعا خانواده شهدای ترور یاریگر ما خواهند بود. ایشان در ادامه بیان داشت ما نیاز داریم قانون جامع مبارزه با تروریسم را در مجلس به تصویب برسانیم و از ظرفیت های بین المللی هم استفاده کنیم و خانواده شهدای ترور ما را یاری خواهند کرد. ایشان در انتها گفت از انجمن تشکر مجدد دارم و از وزارت خارجه می خواهم عزم خود را جزم کند و در این مسیر به وظایف قانونی خود عمل کند.

در ادامه همایش خانم دکتر دانش کاظمی همسر شهید علی اخوین انصاری استاندار سابق گیلان به بیان خاطراتی از این شهید بزرگوار و نحوه شهدات پرداخت. ایشان گفت دکتر انصاری تز دکتری ریاضی خود را در دانشگاه سی ام اس یو آمریکا می گذراند و پس از انقلاب ۵۷ برای ساخت کشورش به ایران بازگشت. وی ادامه داد ایشان چندین بار ترور شد و اگر از ترور می ترسیدند پس از اولین بار دست از اقدامات خود بر می داشت. ایشان در انتها گفت ما شاگرد مکتب امام حسین علیه السلام هستیم و واهمه ای از ترور نداریم.

در بخش دیگری از همایش آقای صدرالله نوری در روایت شهادت خواهرش انیس نوری بیان داشت در ۲۱ رمضان سال ۱۳۶۰ ترویست ها یک جنایت هولناکی را مرتکب شدند که تاریخ آن را فراموش نخواهد کرد. به نحوی که این مادر را در لحظه افطار در کنار خانواده اش به خاک و خون کشید و خانه را نیز همزمان آتش زد. وی ادامه داد این مراسم یک کیفرخواست اجتماعی برعلیه جنایت منافقین پس از گذشت سی و نه سال از کشتن مادری بر سر سفره افطار است.

پنجمین همایش اسوه های صبوری در رشت برگزار شد

پس از ایشان آقای الماسی برادر و فرزند شهید بیان داشت اغلب افرادی که مورد حمله قرار گرفته اند افراد عادی بوده اند. بایستی با بزرگداشت این افراد و قربانیان زمینه گسترش تروریسم را از بین ببریم. وی ادامه داد: مکانیزم های حقوقی می تواند توسط خانواده های قربانیان ترور پیگیری و در مجامع بین المللی حقوق قربانیان را استیفا نماید.

در ادامه مراسم نیز آقای دکتر زارع استاندار گیلان در سخنان خود بر استفاده از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد در احقاق حقوق شهدای ترور تاکید کرد. وی بیان داشت مردم ایران یکی از قربانیان عمده و مهم ترور هستند و این واقعیت غیرقابل انکار است. ایشان ادامه داد داغ شهادت کسانی که از میان ما رفته اند تا ابد برای مردم ایران باقی می ماند. استاندار گیلان در ادامه بیان داشت پدیده ترور در طول تاریخ بشر وجود داشته اما اکنون چهره پلیدتر و کریه تر پیدا کرده است.

در ادامه مراسم از مستند «گل پسر» که به روایت شهادت محمد علی فلاح عباسی می پردازد رونمایی شد و در انتهای مراسم با اهدای هدایای ویژه پنجمین همایش اسوه های صبوری از خانواده های شهدای حاضر در جلسه تقدیر به عمل آمد. شایان ذکر است این همایش به دلیل انتشار ویروس کرونا به صورت محدود و وبیناری برگزار شد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.