خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ابعاد شخصیتی آیت‌الله تسخیری در پیام‌های تسلیت صادر شده

سیل پیام تسلیت‌های شخصیت‌ها و نهادها در پی درگذشت آیت‌الله محمدعلی تسخیری حاکی از ابعاد مختلف علمی و شخصیتی این اندیشمند بزرگ تقریبی است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوزآیت الله محمدعلی تسخیری (زاده سیل پیام تسلیت‌های شخصیت‌ها و نهادها در پی درگذشت آیت‌الله محمدعلی تسخیری حاکی از ابعاد مختلف علمی و شخصیتی این اندیشمند بزرگ تقریبی است.۲۷ مهر ۱۳۲۳)، رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، نماینده استان تهران در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و «مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی» در امور جهان اسلام ۲۸ مردادماه به دلیل عارضه قلبی درگذشت.

آیت الله تسخیری در سال ۱۳۷۴ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را تأسیس کرد تا فعالیت‌های فرهنگی خارج از کشور در یک سازمان اداره شود. وی در سال ۱۳۸۰ از سوی آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی به سمت دبیر کلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی انتخاب شد و در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۹۱ از دبیری مجمع تقریب مذاهب کنار رفت و به سمت مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام منصوب شد.

دبیری مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) به مدت ۹ سال، مشاوری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور بین‌الملل و رئیس هیأت امنای دانشگاه مذاهب اسلامی از جمله مناصب وی بوده است.

در پی درگذشت وی توسط مقام معظم رهبری (حفظه الله)، شخصیت‌های لشکری، کشوری و مسئولان داخلی و خارجی پیام‌های تسلیتی صادر شد که در ادامه با مروری بر آنها سعی می‌کنیم ابعادی از شخصیت علمی، فرهنگی و سیاسی وی را بازشناسایی کنیم.

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در پیامی که در پی درگذشت آیت الله تسخیری صادر کردند، آورده‌اند: کارنامه این مرد نستوه و خستگی‌ناپذیر در انواع خدمات برجسته در مجامع جهانیِ اسلامی حقاً درخشان است. عزم راسخ و دل پرانگیزه ایشان حتی بر ناتوانی‌های جسمانی در چند سال اخیر فائق می‌آمد و حضور مؤثر و برکت وی را در هر نقطه لازم و مفید استمرار می‌بخشید. مسئولیت‌ها و خدمات ایشان در داخل کشور نیز فصل جداگانه و ارزشمندی از تلاش‌های این روحانی فاضل و متعهد است.

آیت الله مکارم شیرازی هم در پیامی نوشت: ایشان در طول عمر شریف خود منشأ خدمات قابل ملاحظه‌ای به جهان اسلام و تشیع و نظام جمهوری اسلامی بود. در مسائل سیاسی صاحب نظر و در مسائل دینی آگاهی کافی داشت. مردی با تقوا، مؤدب به آداب دینی و دارای اخلاقی ستودنی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور هم در پیامی تصریح کرد: این روحانی وارسته که از پیشگامان وحدت امت اسلامی در جهان اسلام و زبان رسای فرهنگ اهل بیت (سلام‌الله علیهم) بود، سالیان متمادی از عمر پربرکت خود را دلسوزانه صرف ترویج معارف دینی، تقریب مذاهب اسلامی و تعامل مستمر با فرهیختگان جهان اسلام نمود و کارنامه علمی درخشانی از خود به یادگار گذاشت.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: آن عالم گرانقدر از چهره‌های اندیشمند شناخته شده علمی و فرهنگی و اهل حکمت جهان اسلام بودند که همواره در زمینه تبیین دیدگاه‌های تشیع و فقه اسلامی و نیز ایجاد تفاهم و همدلی میان مسلمانان تلاش وافر داشتند و آثار و تلاش‌های ایشان در مجمع فقه اسلامی، مجمع جهانی تقریب مذاهب و مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب بسیار منشأ اثر و راهگشا بود.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه در پیامی گفت: مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری عمر با برکت خود را با درایت نظری و مجاهدت عملی، صرف افزایش وحدت و همدلی فرقه‌های گوناگون امت اسلامی نمودند. وجود ارزشمند آن فقیه فرزانه در حوزه مشاوره مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، ریاست شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، منشأ خدمات و برکات فراوانی برای جامعه مسلمین و نظام جمهوری اسلامی بود.

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در سخنانی گفت: اینجانب این ضایعه مؤلمه رابه محضرمقام معظم رهبری (مدظله العالی)، مراجع معظم، ارادتمندان و بیت مکرم ایشان تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.

آیت الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان نیز پیام تسلیتی صادر و تأکید کرد: این عالم ربانی علاوه بر عضویت مؤثر در مجلس خبرگان رهبری، سالیان متمادی از عمر شریف خود را در راه تقریب بین مذاهب اسلامی و ترویج معارف ائمه هدی علیهم السلام صرف نمود و به حق از خدمتگزاران صادق دین و مذهب بود.

علی اکبر ولایتی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در پیامی بیان کرد: ایشان به عنوان شخصیتی تأثیرگذار در جهان اسلام، منادی وحدت امت اسلامی با اثراتی ماندگار و بی نظیر بودند و خدمات ارزشمندی را از خود به یادگار گذاردند و نام و یاد ایشان به نیکی همواره در اذهان ملت ایران و امت اسلامی ثبت و ضبط خواهد ماند. این مجتهد نستوه و مبارز همراه امام (ره) و رهبری، با تلمذ از محضر اساتید برجسته همچون آیات عظام و مراجع تقلید شهید سید محمد باقر صدر، خویی، سید محمد تقی حکیم، … علاوه بر شناخت معارف و اندیشه‌های اسلامی، در نجف تحصیلات دانشگاهی را نیز به پایان رسانید و به عنوان شخصیتی جامع الاطراف و آشنا به بسیاری از مشکلات جهان اسلام توانستند در راه وحدت و تقریب امت اسلامی تلاش غیر قابل وصفی را انجام دهند.

مرحوم آیت الله تسخیری در مسئولیت‌های خطیری همچون نمایندگی مجلس خبرگان رهبری، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، ریاست شورای عالی و سال‌ها دبیر کلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، نایب رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عضو مجمع فقه اسلامی جده، عضو کمیته فقهی بانک جهانی توسعه اسلامی و … در کنار تواضع و فروتنی همواره تلاش‌های وصف ناپذیری داشتند و ثمرات و برکات بسیاری از اقدامات ایشان کماکان مورد بهره برداری در عرصه‌های داخلی و بین المللی قرار دارد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هم گفت: این روحانی وارسته و خیرخواه برای تحقق وحدت و تقریب مذاهب اسلامی در مقابله با توطئه‌های بی شمار و برنامه‌های تفرقه انگیز دشمنان اسلام تلاش‌های فراوانی نمود.

همچنین سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی گفت: این عالم ربانی یکی از عالمان توانمند و پیشتاز در عرصه‌های علمی و فقهی بود که در تاریخ انقلاب اسلامی، همواره حرکت در مسیر آرمان‌های سترگ نظام و وحدت و اتفاق امت اسلامی را در اندیشه و عمل مجاهدانه و خالصانه خود جست‌وجو می‌کرد. بی شک عزم، همت و کوشش‌های با شکوه این چهره خدوم در گسترش علوم و معارف اسلامی، ترویج شعائر اهل بیت (علیهم‌السلام)، بسط فرهنگ و گفتمان انقلاب و تقریب مذاهب اسلامی و نیز خدمات برجسته در سنگرهای مختلف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بویژه در تأسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجمع جهانی تقریب مذاهب و فعالیت‌های مؤثر در حوزه و دانشگاه و راهبری برنامه‌های فرهنگی خارج از کشور، ماندگار و راهگشای شیفتگان خدمت به اسلام عزیز و خیمه ولایت خواهد بود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هم طی سخنانی گفت: بی تردید فقدان این شخصیت ممتاز و برجسته و کوشا در جهان اسلام که عمر پر برکت خویش را صرف اعتلای اسلام، تحکیم انقلاب و جمهوری اسلامی، علم آموزی و روشنگری دینی و به خصوص تلاش‌های مخلصانه ایشان در مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی، سازمان همکاری اسلامی و مجمع فقه اسلامی در تقویت وحدت و تقریب بین امت اسلامی و معرفی صحیح مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و مکتب تشیع و مقابله با فتنه‌های دشمنان برای ایحاد شکاف در جهان اسلام و مشاورت به مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام کرد، خلأیی ژرف برای بهره مندان از محضر آن عالم بزرگ، حوزه‌های علمیه و دلسوزان و علاقمندان به وحدت جهان اسلام به شمار می‌آید.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه هم در پیامی تصریح کرد: این عالم ربانی و فقیه والامقام مجاهدت‌های بسیاری در زمینه ایجاد وحدت در بین مسلمین جهان و تقریب مذاهب اسلامی داشتند و در تمام مسئولیت‌های مختلف خودشان همواره منشأ آثار و برکات زیادی برای جهان اسلام و نظام جمهوری اسلامی بودند.

حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز بر مقامات عالی علمی، فقاهت و اجتهاد آیت الله تسخیری تأکید کرد و گفت: ایشان خدمات ماندگاری را در عرصه تعلیم و تربیت شاگردان و تألیف و تحقیق از خود به یادگار نهادند، چهره برجسته ای که از اوان جوانی از پیشگامان مرتبط با محافل علمی، فکری و فرهنگی جهان اسلام و فعالیت‌های وحدت آفرین بوده و ارتباطات گسترده‌ای با اندیشمندان و شخصیت‌های بزرگ اسلامی در بیش از نیم قرن مجاهدت و تلاش برقرار نمودند، که ثمره آن حضور تأثیرگذار و خدمات ماندگار در مجامع بین المللی و داخلی و صدها اثر ارزشمند در قالب تألیف، تحقیق، سخنرانی‌های علمی و مقالات می‌باشد..

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هم ایشان را نمونه یک روحانی انقلابی و مبارز خواند و گفت: ایشان از دو دهه قبل از پیروزی انقلاب به حزب الدعوه و مبارزات اسلامی آن پیوست و پس از آن نیز همواره در خدمت توسعه اندیشه انقلاب اسلامی در جهان بود. ایشان پس از پیروزی انقلاب نیز در کنار تدریس در حوزه و دانشگاه، در مناصب متعددی به ایفای نقش مؤثر پرداخت که از مهمترین آنها می‌توان به عضویت در مجلس خبرگان، معاونت بین‌الملل سازمان تبلیغات اسلامی، ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دبیر کلی مجمع جهانی اهل بیت و دبیر کلی مجمع جهانی تقریب اشاره کرد؛ سمت‌هایی که عمده آنها مربوط به وجهه بین‌المللی و جهان اسلامی کشور بوده و الحق شخص ایشان، نقش به‌سزایی در شکل‌گیری، تثبیت و آبرو یافتن این جایگاه‌ها داشته‌اند؛ تا جایی‌که به عنوان نایب رئیس اتحادیه علمای مسلمان نیز انتخاب شدند و به عنوان یک عالم فرهیخته شیعه، دفاع از مکتب اهل بیت و گفتمان انقلاب اسلامی را در یکی از مهمترین محافل علمایی جهان اسلام عهده‌دار شدند و الگوی کاملی را از جمع بین اعتقاد عمیق به تشیع ناب و باور راسخ به هویت امت‌گرای انقلاب اسلامی برای رهپویان این مسیر، به نمایش گذاشتند.

ایشان در سمت معاونت بین‌الملل سازمان تبلیغات اسلامی که آغاز تا پایانش با ایشان رقم خورد، به تبلیغ اسلام ناب و صدور گفتمان انقلاب اسلامی در بین مستضعفین کل جهان پرداختند؛ در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که در امتداد معاونت بین‌الملل سازمان تبلیغات اسلامی تأسیس شد، تلاش وافری کردند که گسترش فرهنگ ناب اسلامی را با رقم زدن ارتباطات مؤثر در کشورهای مختلف با قوت بیشتری پیش ببرند. درگذشت شخصیتی اینچنین، قطعاً مصداق ثلمه‌ای است که خسارت آن، نه‌تنها به ایران اسلامی، بلکه به همه دلسوزان امت اسلامی وارد شده است و جز رحمت بی منتهای الهی، چیزی توان جبران آن را ندارد.

دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی با تجلیل از خدمات ارزشمند و ماندگار آیت الله تسخیری در تقریب مذاهب و وحدت مسلمین از وی به عنوان یکی از چهره‌های پر فروغی یاد کرد که با مجاهدت مستمر و خستگی ناپذیر خود نقش برجسته ای در معرفی، ترویج و گسترش معارف حیات بخش اسلام ناب محمدی (ص) در عرصه بین المللی ایفا کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در پیامی نوشت: مجاهدت‌های سترگ و متمادی آن روحانی برجسته و فقیه عالیقدر در ترویج علوم و معارف دینی و آموزه‌های اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و بسط گفتمان انقلاب اسلامی در کنار تلاش‌های عالمانه، صادقانه و خستگی ناپذیر وی در تقریب مذاهب اسلامی و تعمیق وحدت و یکپارچگی امت پیامبر اعظم (ص) برابر توطئه‌های پلید استکبار جهانی و اندیشه‌ها و فرقه‌های جعلی و تفرقه افکن بین مسلمانان، برای همیشه ماندگار و کارنامه‌ای الهام بخش و راهگشا را فراروی ادامه دهندگان این راه مقدس اختیار قرار داده است.

مجمع جهانی صلح اسلامی هم در بیانیه در مورد مرحوم تسخیری گفت: آیت الله تسخیری دانشمندی دوراندیش با نگاه اسلامی ژرف و فراگیر بود و به طور خستگی ناپذیر در راه اسلام و وحدت اسلامی حتی در ایام کهولت سن تلاش و مجاهدت می‌کرد. ایشان به عنوان اولین سفیر صلح عادلانه در جهان بسیار مؤثر و ثابت قدم بودند و نقش اثربخشی در کلیه اقدامات بشر دوستانه این مجمع داشتند. آیت الله تسخیری عمر مبارک خود را در راه سربلندی اسلام و مسلمانان و تقویت وحدت بین آنها و مبارزه با تفرقه و فتنه سپری کرد. ایشان نمونه یک مجاهد عارف، فقیهی عامل، اندیشمندی کوشا و یک فرمانده میدانی بود که دغدغه‌های اسلام، جنبش و تجمعات آن را زنده نگه می‌داشت و همه تلاش‌های علمی برای خدمت به اسلام در میادین و موضوعات مختلف بود.

ایشان شخصیتی بی بدیل و فعال در عرصه بین‌المللی برای اقدامات بشر دوستانه و عدالت خواهانه بود که در طول دهه‌های متمادی با روحیه خستگی‌ناپذیر و شیوه‌های ممتاز در مسیر وحدت اسلامی، همگرایی پیروان ادیان الهی و ایجاد ارتباطات بین نخبگان اسلامی در میدان جهاد و عمل دینی خوش درخشید. ایشان با حضور در مجامع و کنفرانس‌های اسلامی و بین المللی و طرح دیدگاه‌ها و نظرات راهبردی موجب جذب و همگرایی روزافزون نخبگان و چهره‌های شاخص در جهان گردید و از این حیث یک شخصیت شناخته شده و مورد قبول در میان نخبگان گوناگون در جهان به شمار می‌آمد که می‌تواند سرمشقی برای جامعه نخبگی مسلمانان در جهان برای مسئولیت پذیری و نقش آفرین در تحولات جهانی باشد.

حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز طی پیامی گفت: رحلت عالم ربانی و چهره ماندگار عرصه فقه، دین پژوهی و حکمت الهی که سالیانی مداوم و خستگی ناپذیر در راه اعتلای اسلام و تقریب مذاهب اسلامی عمر پیموده بودند خسرانی عظیم و جبران ناپذیر خواهد بود.

محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با صدور پیامی گفت: اینجانب سال‌ها شاهد تلاش‌های شبانه روزی آن فقید سعید در ایجاد وحدت میان مذاهب مختلف اسلامی در برابر دشمنان مشترک اسلام و مسلمین بودم.

آیت الله سید محمد سعیدی نماینده ولی فقیه در استان قم نیز تصریح کرد: زحمات این عالم ربانی و سرباز فقیه و مجاهد حضرت صاحب الزمان (عجل الله) تأثیر بسزایی در تحکیم و تقویت وحدت امت بزرگ اسلامی و تقریب مذاهب داشت که ماحصل آن پیشگیری از بسیاری فتنه‌های بزرگ در اختلاف افکنی میان جوامع اسلامی بود! ایشان در هر عرصه دیگر که حضور یافتند، سرچشمه آثار و برکات برای جهان اسلام و نظام جمهوری اسلامی بودند. خصوصاً پژوهش‌ها و نظراتشان در اقتصاد اسلامی ماندگار و ثمربخش بود.

آیت الله رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز بر ابعادی از شخصیت آیت الله تسخیری تصریح کرد و گفت: این روحانی جامع الاطراف، خلیق و خدوم، مخلص و بی ریا، متواضع و بی‌ادعا، دلسوز و فداکار، کاردان و پرتلاش، که از شاگردان برجسته‌ی اصولی مبدع و متفکر، صدرالشهداء آیت الله محمدباقر صدر (قدّه) و از یاران باوفای رهبر فرهمند انقلاب اسلامی بشمار می‌رفت، چهل سال در سراسر جهان، تواما منادی وحدت مسلمین و مروج مکتب اهل بیت (سلام الله علیهم) بود. آن اندیشمند دردمند برغم برخورداری از محبوبیت فراوان نخبگانی ملی در شرق و غرب عالم بیش از وطنش ایران اسلامی شناخته بود. بی‌شک برای دهه‌های متمادی، جای این چهره‌ی برجسته در عرصه‌ی فعالیت‌های معرفتی و فرهنگی جهانی خالی خواهد ماند.

حجت الاسلام محسن الویری استاد دانشگاه باقرالعلوم (ع) نیز در یادداشتی نوشت: رحلت مرحوم آیت‌الله محمدعلی تسخیری را بیش از هر کس باید به اندیشه‌ورزان و کنشگران عرصه همگرایی مذهبی و نیز روابط بین‌فرهنگی اندیشه‌محور در جهان اسلام تسلیت گفت. یکی از دشواری‌های پیش روی تاریخ‌پژوهان، گونه‌شناسی مردان عرصه سیاست و فرهنگ ایران در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. اگر روزی این مهم صورت گیرد، بی‌تردید مجموعه‌ای که مرحوم آیت‌الله تسخیری در آن قرار گیرد، مجموعه‌ای با افراد بسیار کم خواهد بود. افرادی با ویژگی‌های ایشان که به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد، بسیار کمیاب هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما) هم طی پیامی گفت: آیت الله تسخیری عمری را در مبارزه علیه استکبار و رژیم بعث عراق سپری و سال‌های متمادی یار و یاور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در حوزه‌های مختلفِ فرهنگی بودند، باعث تأثر و تأسف اینجانب و مردم مسلمان و انقلابی ایران اسلامی گردید. ایشان در طول عمر پربرکت‌شان، علاوه بر عضویت مؤثر در مجلس خبرگان رهبری و ترویج معارف اسلام ناب محمدی (ص)؛ خدمات و آثار فرهنگی فراوانی را از خود به جای گذاشتند که مسئولیت چندین نهادِ فرهنگیِ بین‌المللی، تألیف چندین کتاب ارزشمند و مقالات گوناگون در عرصه جهان اسلام از آن جمله می‌باشد.

عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی گفت: این دانشمند فرزانه و روشن‌اندیش که در همه عرصه‌های حضور، مایه فخر و مباهات بود، عمر بابرکت خویش را وقف تعالی امت اسلامی و ترویج اندیشه‌های اسلام ناب کرد و منشأ خدمات بزرگی درعرصه‌های گوناگون علمی، فرهنگی و اجتماعی و نمادی شایسته ازعلمای مکتب اهل‌بیت (ع) بود و در همه صحنه‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی همچون حوزه مشاوره عالی مقام معظم رهبری، مجلس خبرگان، مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) و مجمع جهانی تقریب مذاهب‌اسلامی، حضوری مؤثر و نقشی ماندگار داشت.

محسن اسماعیلی عضو مجلس خبرگان رهبری هم طی پیام تسلیتی تأکید کرد: آیت الله محمدعلی تسخیری در دفاع معقول و حکیمانه از مذهب اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین در مجامع جهانی تلاشی وافر و چهره‌ای مقبول داشت. آمیختن غیرت دینی با حسن سلوک و احترام به کرامت انسان‌ها نفوذی کم نظیر به سخن وی بخشیده بود.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی هم پیام تسلیتی صادر کرد و گفت: ایشان دارای شخصیتی عالم، فرهیخته، جامع، حلیم و متواضع و دارای دغدغه‌های جهان اسلام بود. همراهی با معظم له در جلسات شورای گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها برای این کمترین درس آموزی داشت. وی تقریب مذاهب را با اصول همراه می‌نمود و با دانش فقه و تفسیر و حکمت، مدیریت مجمع تقریب مذاهب را دنبال می‌کرد.

آیت الله مهدی هادوی تهرانی هم طی پیام تسلیتی گفت: آن صدیق صادق که اراده آهنینش در بیش از دو دهه آخر عمر به او امکان تلاشی خستگی ناپذیر را داد، آیتی از اخلاص و ارادت به اسلام، مکتب اهل بیت علیهم السلام و نظام اسلامی بود. با آن بدن رنجور بیش از چند جوان سالم فعالیت می‌کرد تا به گفته‌ی خودش صندلی اسلام، تشیع و انقلاب اسلامی در جایی خالی نماند و صدای حق به گوش حاضران برسد. بیش از دشمنان، گاه و بیگاه دوستان او را مورد هجمه و طعنه قرار می‌دادند و او با همان بزرگواری و صبر همیشگی به شوخی و طنز از کنار رفتارهای زننده آنها می‌گذشت و دم بر نمی‌آورد.

علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز طی پیامی گفت: بدون تردید، خاطره اقدامات روشنگرانه ایشان در مقام یکی از شاگردان و رهپویان مکتب فکری حضرت امام خمینی (ره)، امام موسی صدر و شهید والامقام آیت الله سید محمد باقر صدر برای همیشه در حافظه جمعی دوستداران و دلبستگان عزت و عظمت امت اسلامی ثبت و ضبط خواهد شد و دیگر فضلا و اندیشمندان روشن اندیش در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های کشورمان، راه آن روحانی مجاهد و دلسوز جوامع اسلامی را ادامه خواهند داد.

همچنین سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: آیت‌الله تسخیری در طول عمر پربرکت خود خدمات شایان توجهی در دفاع از انقلاب اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی و جوامع اسلامی داشت و تلاش وافری در جهت تقریب مذاهب اسلامی انجام داد.

حجت الاسلام رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا هم طی پیامی گفت: ایشان جدا از تلاش‌های طولانی، دلسوزانه و مؤثر در جهت همبستگی مسلمانان و تقویت خط اسلام ناب در دنیای اسلام، به ویژه در عرصه اقتصاد اسلامی جزو صاحب نظران مطرح محسوب می‌شدند.

علمای بحرین نیز در بیانیه‌ای درگذشت آیت الله محمد علی تسخیری را تسلیت گفتند و تأکید کردند: آیت الله تسخیری دانشمندی دوراندیش با نگاه اسلامی ژرف و فراگیر بود و به طور خستگی ناپذیر در راه اسلام حتی در ایام کهولت سن تلاش و مجاهدت می‌کرد. آیت الله تسخیری عمر مبارک خود را در راه سربلندی اسلام و مسلمانان و تقویت وحدت بین آنها و مبارزه با تفرقه و فتنه سپری کرد»

نوری المالکی دبیرکل حزب «دعوت اسلامی» عراق طی پیامی تأکید کرده است: آیت الله تسخیری مجاهدی عارف و فقیهی عامل بود که اهتمام زیادی به اسلام و جوامع اسلامی داشت و همه توان خود را در راستای خدمت به اسلام در همه زمینه‌ها به کار بست. وی از پیشگامان بصیرت دینی بود و تقریب مذاهب اسلامی و تعمیق روابط میان علما و متفکران جهان اسلام به مدت بیش از ۳۸ سال با نام وی قرین شده بود. نام او برای سالهای طولانی ماندگار خواهد بود. آیت الله تسخیری در طول ۵ دهه اخیر به یکی از شخصیت‌های آگاهی بخش نه تنها در سطح اسلامِ شیعی که در سطح تمامی جهان اسلام تبدیل شد.

سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق هم طی پیامی گفت: آن مرحوم از چهره‌های اسلامی مهمی بود که برای تقریب میان مذاهب اسلامی و مبارزه با تکفیر درون جهان اسلام میان مذاهب گوناگون تلاش فراوان کرد.

منبع: مهر

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.