خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

انحراف عاشورا و مهدویت؛ هدف میسیونرهای مذهبی

حجت الاسلام محقق: میسیونرهای مذهبی اگر بتوانند در فرهنگ عاشورا یک خلا کوچک ایجاد کنند و تمام این فرهنگ را زیر سوال ببرند به اهداف خود رسیده‌اند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت الاسلام محقق در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: باید به این نکته توجه داشت که یقینا بحث عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از قبل از عاشورا است.

وی افزود: باتوجه به این موضوع قبل از جریان عاشورا عزاداری آغاز شده بود که می‌توان به قبول شدن توبه حضرت آدم به واسطه امام حسین(ع) و ماجراهای پیامبران دیگر اشاره کرد. نمونه‌ها و مصادیق بسیاری وجود دارد که مهم ترین آن این است که زمانی که حضرت رسول (ص) به صورت امام حسین (ع) نگاه می‌کند واقعه عاشورا را مرور می‌کند.

این مدرس حوزه با بیان اینکه رساندن پیام عزای سید الشهدا (ع) به دیگران بسیار مهم است، افزود: پس از واقعه عاشورا حضرت زینب کبری (س) و امام سجاد (ع) ضمن عزاداری برای امام حسین (ع) نکاتی همچون جایگاه، شانیت، هدف و پیام ایشان را به دیگران می‌رساندند.

حجت الاسلام محقق گفت: اولین مسیری که مبلغان استعمار می‌توانند انجام دهند تحریف و تغییر تاریخ و ملحق کردن وقایع مختلف با وقایع عاشورا است.

وی با اشاره به اینکه اوج ورود و قدرت مبلغین وابسته در دوره صفویه بوده است، گفت: آنقدر فعالیت‌های منحرفین نه تنها در دوره صفویه بلکه بعد از آن در ایران قوی بود که حتی سفیر انگلستان در ایران درباره یکی از مبلغین مسیحی می‌گوید: «چراغی که ابن مارتین که یکی از مبلغین مسیحی است درباره انحرافات در ایران روشن کرد هیچ گاه خاموش نخواهد شد»

پژوهشگر مسائل مذهبی بیان کرد: هدف اول این انحرافات نیز مسیحی کردن مردم ایران باتوجه به جمعیت کشور بود که خوشبختانه به خواسته خود در این زمینه نرسیدند اما متاسفانه در بعد انحرافات بسیار با قدرت و به شدت فراوان کار کردند.

حجت الاسلام محقق بیان کرد: در بحث مهدویت و واقعه خونین عاشورا دو رکن مذهب ما است که به شدت تا آن جایی که می‌خواستند انحراف ایجاد کردند.

وی تصریح کرد: بهترین مسیری که مبلغین مسیحی توانستند ایجاد کنند رخنه در اقلیت‌های مردم به خصوص عشایر و کم کردن کمبود‌ها و از بین بردن نقصایص آن‌ها بود که آن‌ها به وضعیت معیشت اقلیت‌های قومی و نژادی و مسائل آموزشی و بهداشت وارد شدند و توانستند اهداف خود را تا حدی پیاده سازند.

این مدرس حوزه با اشاره به اینکه اولین شهری را که میسیونرهای مذهبی در ایران وارد شدند کرمان بود، گفت: دوران صفویه که آغاز برخی قحطی‌ها و کمبود‌ها بود این افراد وقتی وارد می‌شدند در کنار رسیدگی به مباحث پزشکی مردم به وضعیت معیشتی آن‌ها هم کمک می‌کردند.

حجت الاسلام محقق گفت: به پزشکان مسیحی در ایران گفته شده بود که شما قبل از اینکه یک پزشک باشید یک مبلغ مسیحیت هستید و در آن زمان برای نخستین بار ترجمه انجیل به مردم داده می‌شد؛ با اینکه خیلی‌ها سواد خواندن و نوشتن نداشتند اما این هدیه را می‌پذیرفتند و با این مهم مسیر برای ایجاد جرقه برای رفتن به سمت دین مسیحیت زده شد.

وی تصریح کرد: باتوجه به بودن علما در اطراف شاه‌های صفوی حتی با حمایت قدرت‌های استعماری معروف به جهت نفوذ میسیونرهای مذهبی در دربار آن جور که می‌خواستند این مهم انجام نشد با اینکه کار خود را انجام دادند اما به اهداف خود نرسیدند.

این پژوهشگر مسائل مذهبی بیان کرد: اولین و مهم ترین دلیل نرسیدن میسیونرهای مذهبی به اهداف خود بودن علما در کنار شاهان صفوی بوده، همچنین مردم به آن‌ها روی خوش نشان نداده ولی با این احوالات آن‌ها توانستند بسیاری از دستورها را همچون ایجاد کلیساها در اصفهان و شیراز را اخذ کنند.

حجت الاسلام محقق بیان کرد: میسیونرهای مذهبی اولین لطمه‌ای که می‌توانند به عقاید مردم بزنند و عقاید خودشان را ارائه کنند به طوری که ایدئولوژی و عقاید اصلی مردم را زیر سوال می‌برند این است که یک خطای جزئی می‌گیرند و به صورت کلی عقاید مردم را زیر سوال می‌برند و با انجام این کار عقاید خودشان را آرام آرام ارائه می‌کنند.

وی تصریح کرد: میسیونرهای مذهبی اگر بتوانند در فرهنگ عاشورا یک خلا کوچک ایجاد کنند و تمام این فرهنگ را زیر سوال ببرند به اهداف خود رسیده‌اند.

منبع: تقریب

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.