خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کلیسای گارپت مقدس؛ تنها کلیسای آبادان

ردنا (ادیان نیوز) – کلیسای کلیسای گارپت مقدس تنها کلیسای شهر آبادان است که با آن معماری زیبا و بنای سفید خود همچنان پابرجا باقی مانده است. آبادان را میتوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران دانست که نه تنها زیبایی‌های طبیعی آن بلکه تاریخ، مکان‌های گردشگری و تجاری و معنوی خاص آن است که باعث شده همواره گردشگران زیادی برای سفر به آن مشتاق باشند.

آبادان؛ مظهر گفت‌وگوی ادیان

آبادان را می توان مظهر گفت‌وگوی تمدن‌ها و ادیان و مذاهب گوناگون دانست؛ پس خیلی سخت و دوراز انتظار نیست که کلیساهای متفاوتی را در آن ببینیم. در این میان کلیسای گارپت مقدس از جمله کلیساهایی‌ست که با گذشت سالیان طولانی همچنان توانسته با محیط سازگار باشد و از دل طوفان‌ها جان سالم به‌در ببرد. بیایید کمی بیشتر با این کلیسای دوست داشتنی آشنا شوید.

براساس این گزارش در سال ۱۳۳۶ خورشیدی یعنی درست در دوران پهلوی، کلیسای ارامنه گارپت مقدس بنا شد و توانست به عنوان یکی از آثار ملی و جاذبه های دیدنی آبادان نه تنها گردشگران خارجی بلکه گردشگران داخلی و البته عبادت‌کنندگان زیادی را به سمت خود جذب نماید.

طی بررسی های انجام شده کلیسای گارپت مقدس به عنوان بزرگ‌ترین تالار اجتماعات ارامنه مقیم آبادان شناخته شده است و زیر نظر شورای خلیفه‌گری ارامنه جنوب و اصفهان به فعالیت خود ادامه می دهد.

همجواری کلیسا و مسجد

نکته قابل توجه اینجاست که این کلیسا درست در مجاورت مسجد امام موسی بن جعفر (ع) واقع شده در صورتی که عبادت‌کنندگان هیچگونه هتک حرمتی نه تنها به یکدیگر بلکه به ادیان مختلف ندارند؛ این مسئله را می توان یکی از زیباترین نمادهای گفت و گوی تمدن ها در جهان دانست.

برای بازدید از این کلیسا در آبادان باید به ابتدای خیابان زند و جنب مسجد بهبهانی‌ها بروید کلیسایی که تنها گوشه‌ای از ساختمان مدرسه ملی ادب ویژه دانش‌آموزان ارامنه مقیم این شهرستان را به خود اختصاص داده است و حتی در روزهای دفاع مقدس به عنوان یکی از سنگرهای دفاع رزمندان ایران مورد استفاده قرار گرفته است. هر چند در آن روزها با آسیب‌های بسیار زیادی روبرو شد و تقریبا ۴۰درصد این کلیسا از بین رفت اما در سال ۱۳۷۵ ستاد بازسازی مناطق جنگی مرمت آن را آغاز کرد و این مرمت تا سال ۱۳۷۸ پایان یافت

پس از آن اتفاق درهای کلیسای گارپت مقدس دوباره به روی بازدیدکنندگان و عبادت کنندگان باز شد و اسقف ارامنه جنوب ایران و اصفهان ( دکتر کوریون پایبان) با دعوت از میهمانانی از کشورهای لبنان، فرماندار و تنی از مسئولان محلی و البته ۴۰۰ نفر از میهمانان شهرهای اصفهان، شیراز و تهران آن را بازگشایی کرد. از آن روز تاکنون درهای این کلیسا به روی هیچ بنده‌ای بسته نبوده و علاقمندان میتوانند به بازدید از آن بپردازند.

منبع: اختصاصی ردنا (ادیان نیوز)

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.