خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کلیسای مریم مقدس

کلیسای مریم مقدس؛ زرگ ترین و قدیمی ترین کلیسای شهر تبریز را بیشتر بشناسید

ردنا (ادیان نیوز) – کلیسای مریم مقدس حکایتی طولانی از تاریخ است؛ این کلیسا در خیابان کوروش بزرگ در شهر تبریز واقع شده است و تاریخ آن به بیش از پانصد سال برم یگردد پس نمی توان خیلی متعجب شد که مسیحیان تبریزی این مکان مقدس را برای برگزاری مراسمات و آیین‌های مذهبی خود انتخاب نمایند.

کلیسای مریم مقدس را باید بزرگ ترین و قدیمی ترین کلیسای شهر تبریز دانست که ارامنه مراسم ملی مذهبی کلیسای حواری ارمنی را در آن برگزار کردند.

اگر با کلیسای حواری آشنایی ندارید باید بگوییم که این کلیسا، تنها مختص ارمنیان مسیحی می‌باشد. اگر به سنگ‌ قبرهای قدیمی این کلیسا نگاه کنید متوجه خواهید شد که حداقل به سال های ۸۷۹ تا ۹۷۹ خورشیدی ( ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ میلادی ) برمیگردد. با یک حساب سرانگشتی میتوانید به دوره صفویان بروید. البته معماری آن شباهت زیادی به دوره ایلخانی برمیگردد. دوره‌ای که حتی مارکوپولو در سفرش به چین از این کلیسا نام برده است.

در ادامه این محتوا توضیحات کامل تری در این راستا خدمت شما ارائه خواهیم داد؛

اگر به حوزه معماری حتی کوچک ترین آشنایی داشته باشید پس از ورود به کلیسای مریم مقدس مسحور زیبایی معماری آن خواهید شد. کلیسایی که توسط یک معمار ارمنی در چیزی حدود ۵۰۰ سال قبل ساخته شده و از نوع خاصی معماری که قدمتی بالغ بر ۴هزار سال دارد استفاده کرده است.

مشاهده معماری این کلیسا به شما می‌گوید که مصالح و شیوه‌های ساخت متفاوتی بکار گرفته شده که هرکدام از آنها دوره خاصی از تاریخ را نشان می‌دهد. در این میان سنگ، آجر و آهک را باید مهم‌ترین عناصر به کار رفته در دیوارها، ستون‌ها و البته نمای بیرونی این کلیسا بدانیم.

نکته قابل توجه اینجاست که با توجه به زلزله‌های گسترده‌ای که در شهر تبریز رخ داده آسیب‌هایی در این کلیسا به وجود آمد که دوباره بازسازی شد. اگر بخواهیم به تفاوت میان قبل و پس از بازسازی اشاره کنیم باید به ساخته شدن آن با سبک صفویه را نام ببریم.

کلیسای مریم مقدس

فارغ از زیبایی‌های معماری که کلیسای مریم مقدس تبریز با خود به همراه دارد، شما با بازدید از این کلیسا می توانید کتاب‌ها و صد البته اسناد تاریخی بسیار مهم، تابوهای نقاشی شده و البته پارچه‌هایی از جنس‌های نساجی متفاوت همراه با آثار باستانی و منب کاری و ختم کاری و… را مشاهده کنید که نه تنها حیرت زده خواهید شد بلکه تا مدت‌ها صحبت درباره آنها را کنار نخواهید گذاشت. حتی پلکان کلیسای مریم مقدس از زیبایی های خاصی برخوردار بوده و می تواند حداقل تصاویری فوق‌العاده را به شما هدیه دهد.

همچنین در میان تمامی این زیبایی ها سبنگ قبرهایی را در داخل و محوطه کلیسا مشاهده می کنید که برای ارامنه از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و به نوعی اهمیت تاریخی دارند. حتی اگر علاقمند به آن شوید میتوانید ساعت ها سرگرم شوید. شاید لازم باشد برای سفر به این شهر دوست داشتنی و زیبا کمی عجله کنید.

شهر تبریز آب و هوای سردی دارد و با توجه به سرمای شدید و بارندگی های شدیدی که در ماه های مهر تا اوایل اردیبهشت در این شهر حاکم است توصیه نمی شود که برای بازدید و یا تفریح به این شهر سفر کنید. زیرا بازدید از کلیسای مریم مقدس در اواخر بهار و همچنین فصل تابستان می تواند بخش دیگری از زیبایی ها و معماری شگفت انگیز این کلیسا را به شما نشان دهد.

منبع: ردنا (ادیان نیوز)

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.