خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

برگزاری نخستین همایش ملی «معنویت های نوظهور» به صورت مجازی

18 تا 20 شهریورماه؛

نخستین همایش ملی «معنویت های نوظهور، شاخصه ها و نقدها» از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، یکی از آسیب های جدی جوامع امروز را باید پدیده جعلی «معنویت ‌های نوظهور» دانست که بر اساس آمار، بیش از ۱۰ هزار گروه در سراسر دنیا با نام فریبنده «معناگرایی و نوگرایی» آن را تبلیغ و ترویج می کنند.

یک مرور ساده بر رؤیاپردازی و فعالیت این گروه های انحرافی نشان می دهد که آنان با نام مقدس «معنویت و عرفان»، در حقیقت به دنبال «دین ستیزی» و «تخریب عرفان اصیل دینی» هستند، چراکه معنویت و عرفان غیردینی چیزی جُز «معنویتِ بدون معنا» و «عرفانِ بدون معرفت» نیست.

باید گفت تردیدی نیست که ظهور و بروز این گروه های انحرافی با شعارهای فریبنده ای مانند «دستیابی به آرامش و آسایش در زندگی»، ریشه در برنامه ریزی های درازمدت دشمنان دین و با هدف تخریب اصل دین و مخدوش کردن هویت ملی و امنیت روانی دینمداران و جوامع دینی دارد.

شاید مهم ترین نکته امروزی درباره این گروه ها، آماری نگران کننده درباره سرعت جذب نوجوانان، جوانان و بانوان به آن هاست، گروه هایی که با نام هایی مانند «عرفان حلقه»، «قانون جذب» و «یوگا» و در غفلت و یا تعلل متولّیان و مبلّغان دینی، همچنان به پیش می تازند و تلاش دارند تا مثلا حقیقتی را برای «بشرِ به دنبال حقیقت» زنده و آشکار کنند.

اینان به خوبی درک کرده اند که یکی از مهم ترین نیازهای امروز بشرِ صاحبِ رفاه و تنوع نسبی، فقدان هدف در زندگی و کوشش برای یافتن معنای زندگی در جهان معاصر است و بدیهی است که شیوه های متنوع و متعدد عرفان های نوظهور می تواند برای نوع بشر و به ویژه آنانی که از سطح سواد دینی و رسانه ای کمتری برخوردارند، جذّاب و فریبنده باشد.

بر این اساس و با هدف گونه شناسی این معنویت های نوظهور و علل گسترش آن ها در جهان و ایران و همچنین آسیب شناسی و نقد و بررسی وضعیت موجود به ویژه در ایران و یافتن شیوه های درست و مواجهه منطقی با این پدیده، پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بر آن شد تا نخستین همایش ملی «معنویت های نوظهور ، شاخصه ها و نقدها» را برگزار کند.

این همایش قرار بود در اسفند ماه سال گذشته در قم برگزار شود که به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد و اکنون هجدهم تا بیستم شهریور ماه ۱۳۹۹ به عنوان زمان جدید برگزاری آن معرفی شده است.

این همایش البته در دو سال گذشته شاهد برپایی چندین پیش نشست و انتشار برخی کتب درباره موضوعات این همایش ملی بوده است تا پژوهشگران و استادان حوزه و دانشگاه بیش از پیش با این مسأله آشنا و درگیر شوند و بتوانند حضوری فعال در آن داشته باشند، در عین حال اسامی صاحبان مقاله و سخنرانی در این همایش سه روزه نشان می دهد که تقریبا تمامی صاحبنظران حوزه معنویت پژوهی در کشور در برگزاری این همایش نقش دارند.

دبیرخانه همایش ملی «معنویت های نوظهور ، شاخصه ها و نقدها» همچنین انتشار کتاب مجموعه مقالات برگزیده این همایش را نیز در دستور کار خود دارد.

مشروح افتتاحیه، پنل ها و همچنین اختتامیه این همایش به صورت مجازی و پس از ثبت نام، از طریق اینستاگرام و آپارات در دسترس علاقمندان است.

منبع: تقریب

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.