خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ادامه جعل آثار باستانی ارمنیان توسط دولت ترکیه

ادعای مدیر کل اوقاف ترکیه مبنی بر اینکه کلیسای آختامار آثاری از معماری ترکی همراه دارد، رویکردی است که ترکیه در طول یک قرن گذشته برای تحریف واقعیت تاریخی پایتخت باستانی ارمنیان پیش گرفته است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، «برهان ارسوی»، مدیر کل اداره اوقاف ترکیه ششم سپتامبر، در مراسم مذهبی ای که در کلیسای «سورب خاچ» (صلیب مقدس) واقع در جزیره آختامار دریاچه وان برگزار شد، طی مصاحبه به خبرگزاری «آناتولی» گفت: عملیات بازسازی کلیسای «سورب خاچ» (صلیب مقدس) در سال ۲۰۰۵ آغاز شد.

وی با تحریف واقعیت تاریخی اظهار کرد: کلیسای «سورب خاچ» (صلیب مقدس) نه تنها آثار معماری ارمنی، بلکه آثار معماری های بیزانسی، ساسانی، عباسی، اسلامی-ترکیه ای نیز به همراه دارد.

برهان ارسوی با تأکید به لطف دولت ترکیه براقلیت های مسیحی افزود: مهم این است که بازسازی این کلیسا به اتمام رسیده و سالی یک بار و با اجازه دولت ترکیه مراسم مذهبی در آن برگزار می شود. ما همچنین به عنوان اداره اوقاف از این عمل پشتیبانی می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ادراه اوقاف ترکیه ۱۲ کلیسا را بازسازی کرده است؛ بازسازی کلیساها و همچنین اعتقادات مذهبی برای ما بسیار مهم هستند.

برهان ارسوی با اشاره به این که اداره کل اوقاف ۱۶۱ بنیاد را اداره می کند، تأکید کرد: این اداره بر موقوفات جامعه نظارت کامل دارد و کنیسه ها و کلیساها که توسط این بنیادها ثبت شده اند، برای عبادت کنندگان در دسترس دائمی می باشند و ما نیز به عنوان نمایندگان حکومتی جمهوری ترکیه حساسیت و توجه لازم را مبذول می داریم زیرا آزادی مذهبی برای ما بسیار مهم است.

مدیر کل اداره اوقاف ترکیه تصریح کرد: سالانه ۲۷۰ هزار نفر از کیسای «آختامار» بازدید می کنند.

یاد آوری می شود، کلیسای «سورب خاچ» جزیره آختامار واقع در دریاچه وان، بعد از بازسازی بنا به تصمیم مقامات ترکیه به موزه تبدیل شده است در واقع مقامات ترکیه زمانی آثار باستانی متعلق به ارمنیان را بازسازی می کنند که از آن به عنوان اهداف گردشگری و درآمد زایی مورد استفاده قرار دهند.

لازم به ذکر است که این اظهارات مقام ترکیه ای زمانی صورت می گیرد که طی سه ماه گذشته دو کلیسای تاریخی بیزانسی تبدیل به مسجد شده و چندین کلیسا و آثار باستانی ارمنیان توسط کاوشگران گنج تخریب و نابود شده است.

این رویکرد مقامات ترکیه که اثر بی نظیر و بی همتای معماری قرون وسطی ارمنیان (کلیسای سورب خاچ) را به معماری بیزانسی، ساسانی، عباسی و نهایتاً معماری ترکیه ای نسبت می دهد همان روشی است که ترکیه در طول یک قرن گذشته برای تحریف واقعیت تاریخی پایتخت باستانی ارمنیان، یعنی شهر «آنی» پیش گرفته است.

منبع: موسسه هور

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.