خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نگاهی به کلیسای میناس مقدس تهران

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کلیسای میناس مقدس تهران در منطقه ونک تهران، کوچه قلعه ارامنه، بن‌بست کلیسا قرار دارد.

ارامنه ساکن روستای ونک در قدیم که حدود ۱۲۰۰ نفر بودند، برای انجام فرایض مذهبی خود مجبور بودند به تهران بیایند، لذا تصمیم به ساختن کلیسائی برای خود گرفته و در سال ۱۸۷۵ میلادی بر روی زمین‌های اهدائی یکی از رجال عصر قاجار، مستوفی‌الممالک، کلیسای کوچک روستای خود را بنا نمودند.

بنای کلیسای میناس مقدس تهران دارای پلان مستطیلی شکل شرقی غربی بوده که طول آن ۱۷ متر و عرض آن ۹٫۵ متر است. مصالح بکار رفته آجر و خشت است و دیوارهای داخلی با گچ پوشانده شده‌اند. سقف کلیسا توسط شش ستون که درگذشته از جنس چوب بوده نگهداری می‌شود. سطح بنا دو پله پائین تر از سطح حیاط است و در بالای ورودی جنوبی ناقوس خانه کوچک کلیسا قرار دارد.

در محوطه کلیسا سنگ‌قبرهای اهالی روستا مشهود است، که در میان آنها متوفیان غیر ارمنی، مسیحیان روس و انگلیسی نیز دیده می‌شود. بخش دیگری از آن قبرستان، در تپه‌های مشرف‌به کلیسا بود، که در حال حاضر در محل آن کلیسای صلیب مقدس (نیایشگاه)، در محوطه باشگاه آرارات، بناشده است.

کلیسای میناس مقدس تهران فعال بوده و به‌وسیله هیئت امناء منتخب شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران اداره می‌گردد و در طی سال برخی مراسم خاص مذهبی در آن برگزار می‌شوند.

این کلیسا در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۶۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: شورای خلیفه گری ارامنه

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.