خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نقش گفت‌وگوهای میان ادیان در تحقق صلح، خاصه در ایام بیماری فراگیر

از سوی جمعی از رهبران دینی جهان بررسی شد؛

وبینار «بررسی نقش گفت‌وگوهای میان ادیان در تحقق صلح خاصه در ایام بیماری فراگیر» از سوی رایزنی فرهنگی ایران در مانیل و با همکاری کلیسای کاتولیک فیلیپین و سمن یونی هارمونی برگزار شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، وبینار بررسی نقش گفت‌وگوهای میان ادیان در تحقق صلح خاصه در ایام بیماری فراگیر با شرکت شخصیت‌های مسلمان، فرق مختلف مسیحی، بودایی و هندو از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مانیل با همکاری کلیسای کاتولیک فیلیپین و سمن یونی هارمونی برگزار شد.

این نشست با تأکید بر جایگاه صلح در زندگی بشر و با هدف توسعه فرهنگ رحمت، شفقت، مهربانی و گسترش امید در برابر بیماری کوید ـ ۱۹ کار خود را آغاز کرد.

مرتضی صبوری، رایزن فرهنگی کشورمان در فیلیپین در سخنانی، اظهار کرد: روز ۲۱ سپتامبر به عنوان روز جهانی صلح از طرف سازمان ملل انتخاب شده است. مفهوم صلح و جنگ از مقوله‌های مهم در تاریخ بشر است و سؤالات متعددی در خصوص ماهیت و نقش صلح و جنگ در زندگی بشر قابل طرح است.

وی افزود: در یک نگاه کلی، ادیان از صلح حمایت، جنگ و خشونت را محکوم می‌کنند و بشر را از توسل به زور در حل مشکلات منع می‌کنند ولی در کنار آن هم از عدالت و آزادی و ارزش‌های انسانی دفاع می‌کنند، بنابراین در بررسی مفهوم صلح و جنگ باید بین دفاع از استقلال و عدالت و آزادی و جنگ مبتنی بر برتری جویی و رذایل اخلاقی تفکیک قائل شد.

صبوری بیان کرد: ادیان به هیچ فردی اجازه نمی‌دهند که به ارزش‌های انسانی و دینی دیگران توهین و حمله کند و دین و حقوق بین‌الملل به ملت‌ها اجازه می‌دهند که از استقلال و عدالت و آزادی مشروع خود و نیز از مظلومین در قبال ستمگران دفاع کنند.

دیپلماسی گفتگوی ادیان راهی برای مقابله با چالش های صلح جهانی

رایزن فرهنگی کشورمان در فیلیپین با اشاره به همزمانی روز جهانی صلح با سالگرد تجاوز رژیم صدام به ایران گفت: امروز سالگرد هشت سال دفاع مقدس مردم ایران علیه تجاوز رژیم صدام هم هست، بنده در مقابل همه شهدا و مجروحین این دفاع مقدس و همه کسانی که در راه آزادی و استقلال کشور خود کشته شدند، سر تعظیم فرود می‌آورم و یاد آنها را گرامی می‌دارم.

وی افزود: ادیان از آنجا که تبلور رحمت خداوند هستند، ظرفیت و مسئولیت بزرگی در حفظ و پاسداشت صلح دارند و بنابراین دیپلماسی گفتگوی ادیان می‌تواند راه را برای همکاری پیروان ادیان جهت مقابله با چالش‌های پیش روی صلح و همزیستی انسانها هموار کند و همزمان پیروی از آموزه‌های دینی باعث می‌شود که با تقویت معنویت، از ارزش‌های انسانی دفاع و با ریشه‌های جنگ که عمدتا برخاسته از غرور و تکبر و برتری جویی است، مقابله کنیم.

صبوری تأکید کرد: این نشست هم در راستای بررسی راه‌های تقویت گفتگوی دینی و همکاری بین پیروان ادیان مختلف برای پاسداشت صلح خاصه در شرایط سخت فراگیری ویروس کرونا تنظیم شده است و سخنرانان امروز پیرامون ابعاد مختلف این موضوع نقطه نظرات خویش را مطرح خواهند کرد.

سمن یونی هارمونی، ویدئویی از شرایط زندگی مردم مسلمان شهر مراوی به نمایش گذاشت که طی آن آوارگان خواستار فراهم آمدن امکان بازگشت هرچه سریعتر به خانه و کاشانه خود بعد از حدود سه سال شده بودند.

وحدت بین ادیان؛ ضرورت صلح جهانی

علیرضا توتونچیان، سفیر جمهوری اسلامی در مانیل سخنران بعدی این نشست بود که ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: ما با حضوری آگاهانه ولی متفاوت از یکدیگر زندگی می‌کنیم، ما در خیابان، محل کار و صفحه تلویزیون دائماً با مردمی روبرو می‌شویم که ایده‌ها و ایده آل‌های آنها مانند ما نیست و این امر شاید در نگاه اول می‌تواند تهدیدی جدی برای هویت تلقی شود، زیرا هویت‌ها متفاوت هستند.

وی افزود: دین یکی از پاسخ‌های عالی به سؤالات مربوط به هویت است و دین در شکل گیری جامعه به ما یاد می‌دهد که چگونه تنوعات خارج از مرزها را درک کنیم و گرامی بداریم. اساس ادیان برای صلح و سعادت بشر است و چنانچه در تاریخ شاهد برخی جنگ‌های دینی هستیم این درگیری نه از باب اصل و ماهیت دین بلکه بواسطه سوء برداشت و سوء استفاده بشر از دین و آموزه‌های دینی است.

سفیر جمهوری اسلامی در مانیل اذعان کرد: امروزه جهان به این درک رسیده است که به طور قطع وحدت میان ادیان وجود دارد که ادیان ابراهیمی و آموزه‌های انبیای الهی بهترین نمونه از آنها هستند. هر سه آیین ابراهیمی، حاوی دستورهای محکمی برای صلح هستند و سازمان‌های مختلف در سراسر جهان نیاز مبرم به دعوت مسلمانان، مسیحیان و یهودیان در سطح بین‌المللی برای کمک به کاهش تنش‌ها دارند و وظیفه رهبران دینی نیز دفاع از صلح است.

وی همچنین، گفت‌وگوی بین ادیان را زمینه ساز ایجاد یک جهان واحد دانست و گفت: سازمان‌های مردم نهاد و سایر سازمان‌های مذهبی می‌توانند عامل آموزش برای حل منازعات، میانجی‌گری بین طرفین درگیری، پیشگیری از درگیری و ترویج روش‌های غیر خشونت آمیز باشند.

توتونچیان در پایان سخنانش، یادآور شد: دین می‌تواند در ارتقاء درک، تفاهم و سازش بسیار ارزشمند باشد.

تأکید بر تقویت گفت‌وگوهای دینی

اسقف پابیللیو، سرپرست کلیسای کاتولیک مانیل اظهار کرد: ویروس کرونا تفاوت، جنس، ملیت و عقاید مذهبی نمی‌شناسد و بر همه تاثیر گذاشته است لذا فائق آمدن بر آن، نیاز به همکاری همگانی دارد زیرا یک بحران جهانی با همکاری جهانی قابل حل است.

وی ادامه داد: در این برهه از زمان گفت‌وگو نقش مهمی دارد و باید به دیالوگی باز و بدور از پیچیدگی روی آورد و مخفی کاری را کنار گذاشت ولی متاسفانه بسیاری از کشورها اطلاعات و یافته‌های خود در خصوص کرونا را مخفی نگاه می‌دارند و به جای همکاری به خشونت و نظامی گری و متهم نمودن یکدیگر روی آورده‌اند.

اسقف پابیللیو تأکید کرد: برای مقابله با مشکلات نیاز به جنگ افزار نظامی و قدرت نمایی نیست بلکه به متفکرانی نیازمندیم که با تلاش برای رفع زمینه‌های جنگ و خشونت در جهت استقرار عدالت و صلح گام‌های ارزشمندی را بردارند.

فو کوانگ شان، از رهبران بودایی جامعه بودائیان فیلیپین بر لزوم تقویت همکاری بین سازمان‌های دینی مذهبی برای رفع معضلات موجود در این کشور تأکید و آمادگی جامعه بودائیان فیلیپین برای پیشبرد همکاری‌ها خاصه در دوره کرونا از طریق تقویت برنامه گفت‌وگوهای دینی را اعلام کرد.

تلاش وافر فیلیپین برای تبادل نظر با پیروان دیگر ادیان

پدر روحانی «ری»، از شهر سیبو اظهار کرد: مردم فیلیپین برای صلح اهمیت بالایی قایل هستند؛ تلاش وافری برای تماس و تبادل نظر با پیروان دیگر ادیان و عقاید صورت گرفته است و با استمرار اینگونه وبینارها، حاضرین در جلسه می توانند دیدگاه‌های خود را به اشتراک بگذارند و زمینه تقویت همکاری‌ها فراهم می‌شود.

خانم ساکون، از مبلغین آئین هندو مقیم فیلیپین نیز ضمن با اهمیت تلقی کردن چنین برنامه‌هایی، بر لزوم توجه به خواست مشروع مردم مراوی برای بازگشت به خانه خود تأکید کرد.

اهمیت دعا

سلیم، رییس بنیاد گفتگوهای اقیانوسیه مستقر در مانیل گفت: ما از اسقف خود و دیگر سخنرانان شنیدیم که بر اهمیت دعا و انجام دیالوگ میان پیروان ادیان و عقاید مختلف تاکید کردند و همه ما بر اهمیت این امر آگاه هستیم. باید این چنین دیدگاه‌هایی را تقویت کرد و به نسل‌های آینده منتقل کرد و مطمئنا برگزاری چنین نشست‌هایی در توسعه همکاری‌ها نقش بسزایی دارد.

براساس گزارش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، خانم پوتره، از زنان فرهیخته مسلمان و فعال اجتماعی، پدر روحانی دی آمبره، از ایتالیا، خانم لورتا کاسترو، عضو هیئت علمی کالج مریم مقدس، پدر روحانی لیون از دیگر کشیش‌های غیر فیلیپینی، خانم ویکی ازکماری، نماینده دیگری از ادیان هند و خانم لیلیان سیزون، استاد و معاون بین‌الملل دانشگاه کاتولیک «یو – اس – تی» مانیل از دیگر سخنرانان این نشست مجازی بودند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.