خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیت الله اختری: پایه گذار مقاومت بالنده لبنانِ امروز، امام موسی صدر است

رییس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین گفت: امام موسی صدر پایه گذار مقاومت بالنده ای است که امروز در لبنان حاکم است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آیت الله محمدحسن اختری در وبینار بزرگداشت امام موسی صدر که با عنوان «امام وطن و انسان» در فرهنگسرای ملل برگزار شد، اظهار داشت: امام موسی صدر پرچمدار یک اندیشه و یک فکر برتر و جامع تر بود، در ایام محرم با توطئه دشمنان ناپدید شد. او به مساله عاشورا با اندیشه خاصی  نگاه می کرد و عشق و علاقه او به اهل بیت عصمت و طهارت بر همگان آشکار بود.

آیت الله اختری افزود: امام موسی صدر از سیاستگزاری ها و کسانی را که خودشان را قیم لبنان می دانستند و از این که حقوق مردم به عنوان حق مسلم، مورد توجه قرار نمی‌گرفت، بسیار رنج می برد.

مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا تصریح کرد: تفکر ایشان در لبنان از نظر سیاسی، اقتصادی، معیشتی، علمی، فرهنگی، دانشگاه و حوزه های علمیه یک حرکت همه جانبه بود و در ارتباط  با گروه ها و طوایف مختلف شعارو آیه قرآن کریم یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ را اعمال می کرد.

وی در ادامه گفت: ایجاد حرکت امل و محرومین به ایجاد تشکل و نظام بندی سیاسی و حقوقی برای  حضور پررنگ مسلمانان تبدیل شد و مساله ایشان حمایت  از فلسطین و رفع اختلافات کشورهای اسلامی بود که با سلسله مخالفت‌های گروه‌ها و با توطئه آمریکا و اسرائیل و لیبی مواجه شد.

آیت الله اختری تاکید کرد: وضعیت آن‌روز به گونه ای بود که جوانان مسلمان و شیعه  و سنی که به دامان گروه‌های کمونیستی خزیده بودند و کشورهای عربی که سقوط کردند و بسیاری به دامان کمونیستی و استعمار پناه برده بودند که امام موسی صدر برای نجات اسلام قدم برداشت، کمونیست‌های لبنان، گروه‌های مرتجع عرب و گرایشات غربی با او مخالف بودند که همه این عوامل موجب شد این توطئه پلید اتفاق افتاد.

مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا تأکید کرد: اگر امروز مقاومت در لبنان زنده است، پایه گذار این مقاومت بالنده امام موسی صدر است.

امام موسی صدر

جنبش امل : امام موسی صدر همچنان در بند است

دفتر جنبش امل در تهران در بیانیه‌ای به مناسبت چهل و دومین سالگرد ربودن امام موسی صدر اعلام کرد: ربودن شخصیتی تأثیرگذار در عرصۀ سیاسی و اجتماعی و دینی لبنان و منطقۀ خاورمیانه بدون هیچ پاسخ‌گویی منطقی و قانع‌کننده امری است شگفت و ناپذیرفتنی.

در این بیانیه آمده است: جنبش أمل که خود مولودِ زمان‌آگاهی و تیزبینیِ امام موسی صدر است، از آغاز این ماجراجوییِ قذافیِ معدوم تلاش خود را به کار بست تا رهبر فرافرقه‌ای شیعیان لبنان را از اسارت برهاند و به عرصۀ فعالیت خود بازگرداند.

جنبش امل خاطرنشان کرد: حق آن بود که سران کشورهای اسلامی و مجامع بین‌المللی مدعی حقوق بشر اقداماتی چنان بکنند که مدت این اسارت به این عدد بهت‌آور نرسد. لذا مجموعۀ اقدامات صورت‌گرفته در خور شخصیت امام صدر نبوده است. به این دلیل ساده که او همچنان در بند است و چشم انتظار رهایی. باید امروز همه‌مان عزممان را جزم کنیم تا اسارتِ این سه همراه را پایان دهیم.

در بیانیه این حزب لبنانی با اشاره به مصادف شدن ۹ شهریور امسال با عاشورای حسینی آمده است: امام صدر حق‌خواهی و عدالت‌گستری و ستم‌ستیزی را از مکتب آن پیشوای شهیدان آموخته بود. امیدواریم و از همۀ حق‌خواهان و عدالت‌گستران و در صدر همه از مسئولان جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم که با اقدامات خود این قصۀ رنج را زودتر ختم کنند.

به گزارش ایرنا، در این وبینار عباس خامه یار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، آیت الله اختری رییس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین، آیت الله شیخ محمد حاج ابوالقاسم دولابی عضو مجلس خبرگان رهبری ایران، کاردینال عصام یوحنا درویش سراسقف مسیحیان روم کاتولیک منطقه فرزل، زحله و بقاع لبنان، دکتر قبلان قبلان عضو شورای ریاست جنبش امل لبنان، محمود قماطی سیاستمدار ، حجت الاسلام شیخ خضر الکبش رئیس جریان الإرتقاء لبنان سخنرانی کردند و از مجموعه کتاب های سر دلبران نوشته دکتر مجید صفاتاج با حضور میهمانان رو نمایی شد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.