خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بررسی نقش «دین و سلامت» در وبینار گفتگوی اسلام و مسیحیت ارتدکس یونان

وبینار گفتگوی اسلام و مسیحیت ارتدکس یونان با موضوع «دین و سلامت» از سوی مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کلیسای ارتدوکس یونان برگزار شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، وبینار گفتگوی اسلام و مسیحیت ارتدکس یونان با موضوع «دین و سلامت» با همکاری مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها، رایزنی فرهنگی ایران در آتن، وزارت آموزش، تحقیق و امور ادیان یونان و کلیسای ارتدوکس یونان برگزار شد، جمعی از اساتید، محققین و رهبران دینی و دانشگاهی مسلمان و مسیحی به گفتگو پرداختند.

مهدی نیکخواه قمی، رایزن فرهنگی کشورمان در آتن در سخنرانی خود، به نحوه برگزاری این وبینار اشاره و اظهار کرد: بر اساس روال گذشته قرار بود این دور از گفتگو در تهران بر گزار شود که با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا و ضمن هماهنگی با دبیر کل وزارت آموزش، تحقیق و ادیان مقرر شد دور مقدماتی گفتگو با موضوع دین و سلامت به صورت وبینار برگزار شود.

حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخیری، رییس مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها ضمن ارائه گزارشی مختصری از سوابق گفتگوی دینی بین مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها و کلیسای ارتدوکس یونان از این جلسه به عنوان پیش نشست اجلاس اصلی آینده یاد کرد و گفت: امید است با بهبود شرایط مجددا این گفتگوها با حضور هیأت‌های طرفین در ایران و یونان تداوم یابد.

وی همچنین، اظهار کرد: موضوع توافق شده بسیار مهم و مورد نیاز جامعه امروز است. ما در ادیان خود، آموزه‌های بسیاری برای حفظ سلامتی جسم و روح داریم که اگر به کار کرفته شود می‌تواند مشکلات امروزی را مرتفع کند. امیدواریم یکی از نتایج این گفتگوها ارائه راه حل برای اعتماد به آموزه‌های دینی که برای سعادت و خوشبختی انسان ارائه شده است، باشد.

وبینار گفتگوی اسلام و مسیحیت ارتدکس یونان با موضوع «دین و سلامت»

گفتگو باید از تعصب به دور باشد

عالیجناب متروپلیت ایقناتیوس، اسقف شهر ولوس یونان و رییس آکادمی الهیات ولوس در سخنان خود مطرح کرد: ما در دنیایی با مشخصه خشونت فزاینده و انواع تندروی‌های دینی زندگی می‌کنیم. ما هر روز شاهد ارتکاب جنایت بنام دین و خدا هستیم و این در حالی است که رسانه‌ها و اینترنت به آن پوشش خبری می‌دهند و هر روز بر وحشت آن می‌افزایند.

وی ادامه داد: در این شرایط به آنچه نیاز داریم، گفتگو و ارائه الگوی همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان است. ما نیاز به شیوه‌‌های جدید ارتباطی و آشنایی و پذیرش دیگر جوامع دینی داریم تا بتوانیم بر تعصب و عدم تسامح غلبه کنیم

اسقف شهر ولوس یونان خاطرنشان کرد: در جغرافیای گسترده‌ای که به آن تعلق داریم و با مکتبی که داریم می‌توانیم به راحتی بر این مشکلات فائق آییم. بحران کویید ۱۹ فرصت مناسبی برای یادآوری تعهدمان و برای فراتر رفتن از پدیده تعصب مذهبی و همکاری نزدیک تر برای آسایش مردم فراهم آورده است.

وی در ادامه سخنانش، افزود: تا آنجا که مربوط به کلیسای ارتدکس شرقی می‌شود باید یادآوری کنم که ما وقتی مسیحی واقعی هستیم که بدون هیچ پیش شرطی به مردم بدون در نظر گرفتن نژاد، جنسیت، دین و موقعیت اجتماعی آنان متعهد باشیم و محبت کنیم، محبتی که حتی دشمنانمان را هم فرا گیرد.

عالیجناب متروپلیت ایقناتیوس تأکید کرد: تا وقتی که رهبران دینی به مسئولیت خود برای مبارزه بخاطر زندگی و سلامت مردم توجه نکنند وضعیت ما تغییر نمی‌کند و با مشکل روبرو خواهیم بود.

نقش دین و علم در مقابله با کووید ۱۹

به گزارش سازمان فرهنگ و ارتباطات، سخنران بعدی محمد حسین نیک نام، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی بود که مقاله خود را با عنوان «همکاری دین و علم در مقابله با بیماری کووید ۱۹» ارائه داد.

وی اظهار کرد: همه گیری ویروس MERS-COV-2 تغییرات گسترده‌ای را در سبک زندگی انسان‌ها رقم زده است و در حالیکه بر رفتار دینی و معنوی بشریت اثر گذاشته، سوالات زیادی را برای باورمندان به ادیان در زمینه‌های دینی، اخلاقی و فقهی ایجاد کرده است. ارتباط دین و علم در مقابله با کووید ۱۹ نیز قابل تامل است.

وی اضافه کرد: تجربه تعامل دین و علم در جمهوری اسلامی ایران در شرایط کرونایی، نشانگر آن است که نه تنها این دو در تضاد و تقابل با یکدیگر نیستند بلکه می‌توانند همکار و مکمل یکدیگر باشند.

نیک نام افزود: نقش آرام بخشی نگاه دینی در شرایط دشوار همه گیری کووید ۱۹، از اثر مثبت همکاری دین با دیگر اقدامات پزشکی حکایت می‌کند. به فرموده قرآن کریم، یاد و ذکر خداوند آرامش بخش دلهاست.

وی در سخنانش، تأکید کرد: همبستگی اجتماعی از ره آوردهای دیگر جامعه دینی است. اقدامات ابتکاری مقام معظم رهبری در جایگاه مقام والای معنویت دینی و همچنین بالاترین مسئول نظام، از نقش برجسته دین در کمک به دیگر اقدامات پیشگیرانه پزشکی و درمانی، جلوه‌های ارزشمندی از ظرفیت عظیم دین و رهبران دینی و مذهبی را به نمایش می‌گذارد.

نیک نام مطرح کرد: از دیگر ابعاد کمک دین به علم در مبارزه با شرایط بیماری گسترده‌ای چون کووید ۱۹، قواعد فقهی ویژه‌ای است که هیچ بن بستی را در مقابل اقدامات علمی پزشکی باقی نمی‌گذارد که از آن جمله می‌توان به قواعد فقهی «لاضرر»، «حرمت اعانه بر اثم» و «اضطرار» اشاره کرد.

وبینار گفتگوی اسلام و مسیحیت ارتدکس یونان با موضوع «دین و سلامت»

سپس، آسپرولیس، معاون آکادمی ولوس در سخنان خود با عنوان «کلیسای ارتدکس و چالش ویروس جدید کرونا» اظهار کرد: در این اواخر، انسانیت با چالش جدی و بی نظیری مواجه شده است. شیوع ویروس کرونا رفته رفته به همه گیری رسیده که باعث وحشت و نا امیدی شده و صدها هزارانسان را تا این لحظه کشته است. این امر نه تنها بهداشت وسلامت، بلکه سیاست، اقتصاد، تبادلات تجاری و روابط انسانی را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

وی افزود: متأسفانه شیوع ویروس کرونا و چالشی که ایجاد کرد، نشان داد که الهیات ارتدکس و کلیسای ارتدکس دارای ضعف‌هایی در برخورد با اینگونه چالش‌هاست و لذا، فرصتی فراهم آمد که تحقیقات بیشتری انجام شود و مقابله با هرگونه تهدیدی برای انسانیت و همچنین برخورد با مسأله کوید – ۱۹ بر اساس غنای سنت‌های مذهبی و پدرانه انجام شود و از نتایح و تجربیات بدست آمده برای برخورد با مسایل مشابه، استفاده گردد.

وی یادآور شد: کلیسا بر اساس الهیات و آموزه‌هایی که دارد باید برای رواج اخلاق و احترام به خالق، که با بخشندگی کامل زندگی را به انسان اهدا کرده است، تلاش کند. دعا و نیایش، عبادات بر اساس اصول کلیسایی، در واقع خدمت به خدا و پدران کلیسا است که فقط یک برنامه اجتماعی نیست، بلکه می‌تواند گام مهمی در رضایت خدا و یک هدیه‌ای متقابل به شکرانه خلق انسان باشد و بدین ترتیب می‌تواند هدیه‌ای برای آماده سازی ظهور مجدد حضرت عیسی(ع) تلقی گردد.

تأکید اسلام بر محافظت از دو بُعد جسم و روح انسان

حجت‌الاسلام اسلامی‌اردکانی، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب قم، مقاله خود را با عنوان سلامت و بدن مندی از دیدگاه اسلام ارائه داد. وی در ابتدا به موضوع زندگی معنوی و مراقبت‌های معنوی پرداخت و سپس به شیوه‌های مختلف عکس العمل نسبت به انتشار ویروس کوید۱۹ اشاره کرد.

وی در ادامه به دو بُعد جسم و روح انسان و تأکید اسلام بر محافظت آن پرداخت. این استاد دانشگاه در سخنان خود تأکید کرد: در اسلام بر حفظ بدن بیشتر از حفظ روح تأکید شده است زیرا حافظ رشد و سلامت و تکامل روح نیز، بدن است.

کشیش استاوروس کوفیناس، از کلیسای ارتدکس یونان، دیگر سخنران این وبینار بود. وی در سخنان خود اظهار کرد: در عصری که اظهار آزادانه «داشتن زندگی بر محور معنویت و دین» با محدودیت‌های عمومی همراه است و در شرایطی که ملت‌ها در شرایط بحران هویتی گیر افتاده‌اند و روابط انسانی دچار تزلزل‌های شدیدی شده، اصلا عجیب و دور از انتظار نیست که میزان علاقه و جستجو برای یافتن زندگی بر پایه معنویت حقیقی به این اندازه افزایش یافته است. در واقع این نیاز به معنویت است که امروز در بین آحاد مردم احساس می‌شود.

وی افزود: مسیحیت ارتدکس نمی‌تواند نه با معنویتی انسانگرا و نه با معنویتی بنیادگرایانه منطبق گردد. مسیحیت ارتدکس بر یک زندگی معنوی تمرکز دارد، زندگی که انسان در آن همه هستی اش را وام دار عشق خدا می‌داند. شکی در این نیست، کسی که زندگی اش گره خورده در معنویتی حقیقی است، به مانند یک انسان مسیحی، به همان میزان که به سلامتی خود و دیگر انسان‌ها اهمیت می‌دهد و بر آن اهتمام دارد، در نحوه و مواجهه با مشکلات و سختی‌های پیش رو در زندگی هم چنین دیدگاهی دارد.

کشیش استاوروس کوفیناس اظهار کرد: محور اصلی زندگی معنوی در مسیحیت ارتدکسی توانایی عشق ورزیدن آزادانه انسان به خدا و هم‌نوعش است که این خود مستلزم عطوفت و فروتنی است.

گفتنی است؛ اولین دور گفتگوی اسلام و کلیسای ارتدکس یونان در سال ۱۳۹۶ در آتن برگزار شد. هفتمین دور این گفت‌وگوها با عنوان «ارزش‌های اخلاقی و انسانی از منظر قرآن و انجیل» در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در شهر ولوس کشور یونان برگزار شد. این نشست به ریاست ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و متروپلیت دمیتریاس و المیروس ایقناتیوس و هیأتی از اندیشمندان ایرانی و یونانی برگزار شد. در این نشست سه روزه، ۱۲ مقاله علمی درباره موضوع‌های مطرح در باره «ارزش‌های اخلاقی و انسانی از منظر قرآن و انجیل و تاریخ روابط اسلام و مسیحیت ارتدوکس» ارائه شد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.