خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

قدرت عربستان سعودی رو به زوال است حتی اسرائیل هم نمی تواند آن را تغییر دهد

دوران افول عربستان سعودی/ مروان بشارت؛ تحلیلگر ارشد سیاسی

عربستان سعودی که از اعضای اصلی اوپک بود، اولین نشست OIC را در سال ۱۹۷۰ ترتیب داد تا نفوذ خود را در اتحادیه‌ی عرب بیشتر کند. افزایش ارزش نفت در پی تحریم نفت اوپک در پی جنگ عربستان-اسرائیل، این کشور را بیش از پیش غنی کرد و نفوذ عربستان را در منطقه بیشتر کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)؛ هم‌زمان با نزدیک شدن به دومین سالگرد ترور جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی، حکومت سعودی اکنون که ۵۰ سال از ظهور آن می‌گذرد، با کاهش نفوذ در خلیج‌فارس و خاورمیانه به عقب‌نشینی خود ادامه می‌دهد.

سیاست‌های نادرست عربستان که به عنوان یک حرکت جاه‌طلبانه از سوی شاهزاده محمد بن سلمان شروع شد، به‌ویژه در پنج سال اخیر، موجب از دست رفتن نفوذ مذهبی و اقتصادی این کشور شده است.

قدرت تصادفی

شروع قدرت گیری عربستان از زمان سقوط پروژه‌ی پان عرب مصر پس از جنگ فاجعه‌بار ۱۹۶۷ و متعاقباً مرگ رهبر آن، جمال عبدالناصر، در سال ۱۹۷۰ آغاز شد.

عربستان سعودی که از اعضای اصلی اوپک بود، اولین نشست OIC را در سال ۱۹۷۰ ترتیب داد تا نفوذ خود را در اتحادیه‌ی عرب بیشتر کند. افزایش ارزش نفت در پی تحریم نفت اوپک در پی جنگ عربستان-اسرائیل، این کشور را بیش از پیش غنی کرد و نفوذ عربستان را در منطقه بیشتر کرد.

با شروع جنگ ۸ ساله‌ی ایران و عراق و به دنبال آن درگیری‌های لبنان و سوریه با اسرائیل فرصت بیشتری به عربستان سعودی داد تا موقعیت خود را در منطقه تقویت کند. به طور خلاصه شکست‌های جامعه‌ی عرب به موفقیت‌های عربستان کمک کرد.

اما ماه‌عسل آمریکایی سعودی به یک باره در سال ۲۰۰۱ با حملات ۱۱ سپتامبر با حملات القاعده و نیویورک و واشنگتن متوقف شد. به دنبال آن یک بار دیگر ریاض با تصمیم بوش نجات یافت. دولت بوش تصمیم گرفت به اصطلاح “جنگ علیه ترور” را در افغانستان و فراتر از آن گسترش دهد. اتفاق دوباره عربستان سعودی را به یک متحد تبدیل کرد.

یک سال بعد با سیاست‌های غلط جنگ با عراق آغاز شد و خسارت‌های زیادی برای آمریکا به بار آورد. به دنبال آن خوشبختی‌های عربستان سعودی به سمت افول رو برگرداند.

دوران افول عربستان

پس از انقلاب شیلی و تبدیل شدن آمریکا به تولیدکننده‌ی اصلی نفت در جهان، دولت اوباما توجه خودش را از منطقه خاورمیانه و عربستان برداشت و موقعیت عربستان به شکل قابل توجهی به خطر افتاد. قدرت گیری دوباره‌ی ایران و همچنین خیزش ملت‌های عربی، عربستان را هرچه بیشتر نگران کرد.

سیاست‌های جاه‌طلبانه محمد بن سلمان عربستان را به سمت شکست می‌برد

بر سر کار آمدن محمد بن سلمان به دنبال مرگ پدرش و شروع جنگ با یمن و خرید میلیاردی تسلیحات، به راه انداختن جنگ‌های مختلف در منطقه به بهانه‌ی مبارزه با تروریسم، که عمدتاً تحت هدایت بن زاید انجام می‌شود، و رو برگرداندن ترامپ از حمایت‌های هزینه‌بر، عربستان سعودی را در سال‌های اخیر بیش از پیش با مشکل مواجه کرده است.

هرچند اسرائیل به عربستان وعده‌های حمایتی می‌دهد و دولت آمریکا را برای حمایت دوباره از عربستان تشویق می‌کند، اما اگر ایالات متحده و امارات و متحدان قبلی عربستان نتوانستند عربستان را از سقوط در ورطه‌ی شکست نجات دهند، اسرائیل نیز نخواهد توانست.

می‌توانید متن کامل مطلب را در الجزیره ببینید.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.