خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پمپئو خواستار برخورد جدی با نقض حقوق بشر در چین شد

وزیر امور خارجه‌ی آمریکا از واتیکان می‌خواهد که در مورد نقض حقوق بشر در چین با این کشور برخورد جدی‌تری داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، مایک پمپئو وزیر امور خارجه‌ی آمریکا مقاله‌ی جدیدی برای مجله‌ی مذهبی First Things نوشته و در آن بیان کرد که توافق واتیکان و چین بر سر تعیین اسقف‌ها، کاتولیک‌های سراسر جهان را تعجب‌زده کرده و از پاپ خواسته‌اند که در مورد نقض حقوق بشر در چین صراحت بیشتری داشته باشد.

پمپئو با بیان اینکه در طول قرن بیستم کلیساهای کاتولیک نقش مهمی در پایان دادن به کمونیسم در اروپای مرکزی و شرقی و رژیم‌های مستبد در آمریکای لاتین و شرق آسیا داشتند، افزود که کلیسا امروز هم باید در مورد قضایای نقض حقوق بشر در چین به همان اندازه جبهه‌گیری کند.

پمپئو معتقد است آنچه کلیسا در مورد مذهب و آزادی و همبستگی مردم جهان می‌آموزد، اکنون باید به شکل جدی توسط واتیکان به حزب کمونیست چین منتقل شود.

وی در ادامه به جنایات انجام‌شده نسبت به مسلمانان چین اشاره‌هایی داشت؛ ازجمله عقیم‌سازی اجباری آن‌ها، سقط جنین و بازداشت در اردوگاه‌های آموزش مجدد. همچنین به بدرفتاری‌ها علیه مسیحیان و حبس خانگی کشیش‌های کاتولیک و افراد غیرمذهبی و تخریب کلیساها و نمونه‌های بیشتری از نقض حقوق بشر در چین اشاره کرد.

پمپئو با یادآوری توافق موقت واتیکان و چین در سال ۲۰۱۸ افزود در حالی که مسیحیت امیدوار بود که این توافق موجب بهبود اوضاع مسیحیان در آن محل می‌شود، دو سال بعد از این توافق همچنان شاهد رفتار وحشتناک با مسیحیان و دیگر معتقدان مذهبی هستیم.

پمپئو خواستار برخورد جدی‌تر واتیکان با چین است

گفته می‌شود پمپئو قرار است در اواخر ماه به ایتالیا و واتیکان سفر کند. طبق گفته‌ی AGI ایتالیا، پمپئو قرار است ۳۰ سپتامبر در رم توقفی داشته باشد و انتظار می‌رود با پاپ فرانسیس و مقامات ایتالیا دیدار کند.
پمپئو در مقاله‌ی خود به اعتراضات مردم هنگ‌کنگ در مورد قانون جدید امنیت ملی که توسط پکن تحمیل شده اشاره کرد که مطابق با آن هر چیزی که آن‌ها “تروریسم” و “دخالت خارجی در امور داخلی” عنوان می‌کنند، ممنوع است. تحت پوشش این قانون جدید که مصداق نقض حقوق بشر در چین است، چندین تن از مدافعان دموکراسی و کاتولیک ازجمله مارتین لی، پدر دموکراسی در هنگ‌کنگ و لیمی لای، سرمایه‌دار رسانه‌ای مدافع دموکراسی، دستگیر شده‌اند.

پمپئو با اشاره به اینکه هر دو مرد دستگیر شده را می‌شناسد و به ‌خوبی و صداقت قلب آن‌ها ایمان دارد، افزود: تاریخ به ما می‌آموزد که رژیم‌های دیکتاتور فقط در تاریکی و سکوت می‌توانند زنده بمانند، جایی که جنایت‌های آن‌ها مورد توجه قرار نگیرد و بیان نشود.

اگر کمونیست‌های چینی بتوانند کلیسا و دیگر جوامع مذهبی را کنار بزند و آن‌ها را نادیده بگیرد، رژیم‌هایی که حقوق بشر را نادیده می‌گیرند جسارت بیشتری پیدا می‌کنند و هزینه‌ی مقاومت در برابر این مستبدان برای مؤمنان مذهبی بیشتر می‌شود.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.