خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جنگ قره باغ قومی است و ارتباطی به اسلام ندارد

جنگ قره باغ قومی است و ارتباطی به اسلام ندارد؛ هشیار باشیم که عناصر تجزیه طلب و قومگرا با سوء استفاده از احساسات دینی ما را فریب ندهند

ردنا (ادیان نیوز) – مرزبندی‌های تحمیلی و ناهمخوان قفقاز جنوبی با واقعیت تاریخی و اجتماعی ایران بزرگ و شوروی سابق موجب شده پایه‌های بسیاری از مناقشات قومی و سرزمینی نظیر آبخازیا، اوستیای جنوبی، آجاریا، قره باغ و نظیر آن در فضای منطقه قفقاز شکل گیرد که تنها ارمغان آن تنش و بی‌ثباتی برای ملت‌ها و دولت‌های منطقه است.

بسیاری از مناطق امروزی قفقاز در دوران های مختلف تاریخی بخشی از ایالات های ایران بودند که روسیه در معاهدات تحمیلی گلستان و ترکمنچای از ایران جدا کرد وبعدها با فروپاشی غیراصولی تکه های بهم چسبیده شده شوروی، موجب جنگهای بلندمدت و مرگ دهها هزار نفر شده است.

بی تردید اگر دولت های پانترکیستی باکو و آنکارا که از حامیان اصلی جنگ قره باغ هستند، علاقه ای به جهان اسلام و دفاع از مسلمانان داشتند، دهها سال بهترین روابط اقتصادی و سیاسی را با رژیم اسرائیل نداشتند.

قومگرایی؛ مهم ترین عنصر جنگ قره باغ

ترکیه از جنگ قره ‌باغ برای توسعه ایدئولوژی جهان خیالی ترک استفاده می کند و رژیم دین ستیز باکو که هیچ گرایشات اسلامی ندارد، از متحدان اسرائیل به شمار می رود که سالهاست تلاش می کند گرایشات تاریخی آذری ها با ایران را قطع کند و ملیت جدیدی علیه کردها، فارس ها، تالشی ها و ارمنی ها که همگی پاره های تن ایران هستند، تولید کند. بی شک قومگرایی ترکی و آذری مهم ترین عنصر در جنگ قره باغ به شمار می رود.

پانترکیسم سالهاست جمله ای جعلی از رهبر معظم انقلاب اسلامی را تحت عنوان «قره باغ خاک اسلام است» منتشر می کند که اگر به وبسایت رسمی رهبری مراجعه کنید، چنین جمله ای را هرگز نخواهید دید.

هشیار باشیم که عناصر تجزیه طلب و قومگرا با سوء استفاده از احساسات دینی ما را فریب ندهند، این مناقشه طولانی باید با ورود سازمان ملل و برگزاری رفراندوم از مردم محلی قره باغ حل شود نه با مداخلات قومی همسایگان!

منبع: مرکز مطالعات خلیج فارس

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.