خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سرنوشت پنچن لاما در انتخابات سیاسی چین

آیا پنچن لامای چین 30ساله در انتخابات پیروز خواهد شد؟

پکن در سال ۱۹۹۵ جایولتسن نوربو را به عنوان دومین شخص عالی رتبه در سلسله مراتب معنوی انتخاب و پسری را که توسط دالایی لاما تایید شده بود را رد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از SCMP، پکن در سال ۱۹۹۵ جایولتسن نوربو را به عنوان دومین شخص عالی رتبه در سلسله مراتب معنوی انتخاب و پسری را که توسط دالایی لاما تایید شده بود را رد کرد. پس از انتصاب وی به عنوان یک مشاور عالی رتبه، کمیته ی دائمی کنفرانس مشورتی سیاسی مردم چین، گمانه زنی هایی کرد مبنی بر این که او سرانجام یک رهبر ایالتی خواهد شد.

دولت چین از زمان انتصاب وی تاکنون سعی کرده است او را به عنوان چهره رسمی آیین بودای چین نشان دهد.

وی اولین سفر خود را در سال ۲۰۱۲ انجام داد و از هنگ کنگ برای مجمع آیین بودای جهان سوم بازدید کرد. سال گذشته نیز در دانشگاه بودای بانکوک سخنرانی کرد. همچنین در سال ۲۰۱۹ نیز به عنوان رئیس اتحادیه بودای چین در تبت که ناظر به تمام صومعه های منطقه هیمالیا است، منصوب شد.

با توجه به تغییر رویه حزب تبت در سالیان اخیر برای اعتماد به شخصیت های مذهبی جهت کنترل مناطق ناآرام و براساس سخنان مشاور دولت چین بعید است که نوربو موفق به اخذ هیچ گونه نقش سیاسی شود.

رابی بارنت دانشمند تبتی خاطر نشان کرد: در ماه آگوست و هنگام ملاقات با رئیس منطقه، وو یینگجی، پنچن لاما در خصوص اهمیت رهبری حزب آموزش دیده بود.

یکی دیگر از کارشناسان امور تبت افزود : فکر نمی کنم شخصیت های مذهبی نقشی اساسی در سیاست های تبت داشته باشند. این اشخاص تحت رهبری حزب کمونیست توسعه یافته اند. گمان نمی کنم در سیاست احتیاجی به نوربو داشته باشیم.

جامعه کوچک مسلمان در هاینان چین؛ آخرین هدف سرکوب مذهبی

در حالیکه توجه جهانیان به طور فزاینده ای به رفتار چین با اقلیت های مسلمان در چین معطوف شده است، محدودیت های پکن در خصوص مسائل دینی در حال گسترش به سایر مناطق کشور است، از جمله جامعه کوچک مسلمانی که در جنوب این کشور ساکن است.

اسناد حزب کمونیست حاکی از آن است که مقامات نظارت خود را بر ساکنین محله های مسلمان افزایش داده و محدودیت های شدیدتری بر معماری مذهبی و عربی اعمال می شود.

دستور منع حجاب در مدارس باعث اعتراض در محله های اوتسول در اوایل ماه جاری شد.

به نقل از یکی از انجمن اوتسول: طبق قانون هیچ اقلیت قومی نمی تواند لباس های سنتی را در محوطه مدرسه بپوشد اما آن ها در زندگی روزمره خود از لباس های سنتی استفاده نمی کنند، بنابراین تفاوتی برایشان ندارد. اما از دیدگاه ما حجاب جزئی جدایی ناپذیر از فرهنگ ماست.

دولت چین اغلب با اشاره به حملات تروریستی اخیر، رفتار خود با مسلمانان شین یانگ را توجیه کرده است.

در سال ۲۰۱۵ قانونگذار منطقه ای قانونی مبنی بر ممنوعیت پوشش و لباس های دیگری که موجب تقویت اندیشه های مذهبی افراطی میشود را تصویب کرد. به اوتسول هایی که در نهادهای دولتی و یا حزب کمونیست کار میکنند گفته شده که حجاب بی نظمی محسوب میشود.

اگرچه تعداد اوتسول ها در مقایسه با اویغورها و هوی ها ناچیز است، اما هدف قراردادن آن ها هنوز هم می تواند به روابط چین با کشورهای جنوب شرقی آسیا آسیب برساند.

اوتسول ها از نوادگان مردم چم هستند که قبلا در پادشاهی چمپا زندگی می کردند، جایی که در قرن هفدهم اسلام به مذهب غالب آن تبدیل شد. اوتسول ها هنوز به زبان محلی خود سخن میگویند که مشابه زبان مالایی است.

یک دانشگاه مستقر در مریلند اظهار داشت: تهدید دسترسی به آموزش برای اوتسول ها با طرح پکن برای تبدیل هاینان به منطقهی آزاد تجاری تا سال ۲۰۲۵ مغایرت دارد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.