خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

همایش یکصدمین سالزاد آلنوش طریان برگزار می‌شود

همایش ملی یکصدمین سالزاد آلنوش طریان؛ مادر ستاره‌شناسی نوین ایران به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، شاپین آبرامیان، رئیس هیئت مدیره انجمن دانشگاهیان ارامنه ایران اعلام کرد: همایش ملی یکصدمین سالروز تولد دکتر آلنوش طریان ؛ مادر ستاره‌شناسی نوین ایران و پاسداشت روز جهانی علم برای صلح و توسعه، با مشارکت فرهنگستان علوم، معاونت آموزشی وزارت علوم، دانشکده فیزیک دانشگاه تهران، انجمن دانشگاهیان ارامنه ایران و حمایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، انجمن‌های فیزیک، ریاضی و نجوم ایران، موزه آرداک مانوکیان و شرکت هاکوپیان، یکشنبه ۱۸ آبان ۹۹ برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این برنامه با توجه به شیوع گسترده بیماری کرونا به‌صورت مجازی انجام می‌شود، افزود: نمایش دو فیلم مستند، رونمایی از کتاب،‌ سخنرانی و پیام دانشمندان، استادان و اهالی علم کشور، از بخش‌های این همایش خواهد بود.

دبیر اجرایی همایش ملی یکصدمین سال زاد دکتر آلنوش طریان بیان کرد: در این راستا، از ساعت ۱۷ روز دوشنبه ۲۱ مهر ۹۹، نشست خبری ویژه این همایش در محل انجمن دانشگاهیان ارامنه ایران واقع در میدان هفت تیر، کوچه بهارمستیان، پلاک ۶۰ برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، آلنوش طریان در تهران و در تاریخ سه‌شنبه ۹ نوامبر ۱۹۲۰ (۱۸ آبان ۱۲۹۹) از پدر و مادری تحصیل کرده از ارمنی‌های ایران زاده شد. پدر طریان در جلفای اصفهان و مادرش در تهران چشم به جهان گشودند. پدر طریان پاره‌هایی از شاهنامه را به زبان ارمنی بازگردانی کرده بود. مادر طریان نیز دانش‌آموخته رشته ادبیات از سوئیس بود.

آلنوش پس از طی تحصیلات مقدماتی به دانشگاه تهران رفت و در خرداد سال ۱۳۲۶ با درجه لیسانس فیزیک از دانشکده علوم دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد.

تولد دکتر آلنوش طریان
جشن نودمین سالگرد تولد دکتر آلنوش طریان سال ۱۳۸۹

وی در مهرماه همان سال به عنوان کارمند آزمایشگاه فیزیک دانشکده علوم استخدام و یک سال بعد به عنوان متصدی عملیات آزمایشگاهی در دانشکده علوم منصوب شد. طریان مدتی بعد با هزینه شخصی به بخش فیزیک اتمسفر دانشگاه پاریس رفت و دانشنامه دکتری دولتی‌اش را از دانشگاه علوم پاریس در سال ۱۹۵۶ میلادی (۱۳۳۵ خورشیدی) دریافت کرد.

طریان به رغم امکان تدریس در دانشگاه سوربن به ایران بازگشت و با رتبه دانشیاری در رشته ترمودینامیک در گروه فیزیک مشغول به کار شد.

 آلنوش طریاندر سال ۱۳۳۸ دولت فدرال آلمان غربی بورس مطالعه رصدخانه فیزیک خورشیدی را در اختیار دانشگاه تهران قرار داد که وی برای این بورس انتخاب شد و از فروردین سال ۱۳۴۰ به مدت ۴ ماه به آلمان رفت و پس از انجام مطالعات به ایران بازگشت.

دکتر طریان ۳ سال بعد درتاریخ ۹ خرداد ۱۳۴۳ به مقام استادی ارتقا پیدا کرد و اولین فیزیکدان زنی شد که در ایران به مقام استادی رسیده است.

وی در آبان ماه سال ۴۵ به عضویت کمیته ژئوفیزیک دانشگاه تهران درآمد و در سال ۴۸ به ریاست گروه تحقیقات فیزیک خورشیدی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران منصوب شد و در رصدخانه فیزیک خورشیدی که خود وی در بنیانگذاری آن نقش عمده‌ای داشت، فعالیت خود را آغازکرد.

آلنوش طریان در سال ۱۳۵۸ تقاضای بازنشستگی داد و به افتخار بازنشستگی نائل شد. اما علاقه او به علم و دانش سبب شد تا وصیت‌نامه‌ای تنظیم کند و منزل مسکونی خود را پس از مرگ به ارامنه جلفا و دانشجویانی که محل اسکان مناسبی ندارند، ببخشد.

او در سال‌های جوانی به مردی علاقه‌مند بوده است، اما مرگ او سبب شد تا دکتر طریان تصمیم بگیرد برای همیشه مجرد باقی بماند و پس از گذشت سالیان دراز از آن روزها، زندگی بدون وارث را در کنج آسایشگاهی در قلب پایتخت (آسایشگاه سالمندان توحید) تجربه کند.

گفتنی است، بر اساس اعلام انجمن فیزیک ایران، در مراسم نکوداشت یکصدمین سالروز تولد مادر فقید ستاره‌شناسی ایران از کتاب «تئاتر نوین ایران و خانواده طریان» رونمایی می‌شود.

آراکس نیوز

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.