خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تحقق حقوق بشر واقعی در سایه وحدت کلمه

عضو جامعه کلیمیان اصفهان مطرح کرد:

عضو جامعه کلیمیان اصفهان گفت: اگر اقوام و ادیان به وحدت کلمه‌ای برسند که امام خمینی(ره) بر آن تأکید داشتند، حقوق بشر واقعی تحقق می‌یابد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز) بیژن خاکشور، عضو انجمن کلیمیان اصفهان و مدرس جامعه کلیمی کشور‌، در پنجمین جلسه همایش مجازی «طریق جاوید» که شامگاه گذشته، ۱۵ مهرماه به‌همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری و مرکز فرهنگی – دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاددانشگاهی برگزار شد، با اشاره به پررنگ‌تر شدن ادیان اقلیت دینی پس از شکل‌گیری انقلاب اسلامی در ایران، اظهار کرد: از این زمان، پیروان ادیان توحیدی اقلیت نسبت به دین و آیین خود مقیدتر و متعصب‌تر شدند.

وی ادامه داد: مسئله مهمی که در اوایل انقلاب به‌ویژه برای جامعه کلیمیان مطرح شد، دیدگاه نظام اسلامی و به‌دنبال آن نوع دیدگاه و رفتار عامه مردم در قبال کلیمیان بود و این نگرانی وجود داشت که نگاه عامه مردم در این خصوص و کیفیت زندگی مسالمت‌آمیز به کدام سمت پیش می‌رود. در همین راستا، چند ماه پس از پیروزی انقلاب، در تاریخ ۲۴ اردیبهشت‌ماه سال ۵۸ یک گروه شش نفره از رهبران و بزرگان جامعه یهودی کشور به دیدار بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی رفتند و این دغدغه را مطرح کردند. آنچه که امام خمینی(ره) در همان ابتدا همواره تأکید داشتند این بود که میان یهودیت و صهیونیسم مرزبندی قائل هستیم و یهودیان برای ما قابل احترام هستند و کاملاً اتفاق‌نظر داریم که مرز یهودیت و صهیونیسم از هم جداست و دشمنی ما با مردم یهودی نیست بلکه با رژیم غاصب اسرائیل است که مقام معظم رهبری نیز همواره بر این موضوع تأکید دارند.

خاکشور با اشاره به شکل‌گیری مجمع یهودی «نتوری کارتا» در سال ۱۹۳۵، بیان کرد: این مجمع متشکل از خاخام‌ها و عقلای یهودی همچنان فعال است و اعتقاد دارد که یهودیت زمانی می‌تواند صاحب قدرت و حکومت شود که ظهور منجی عالم بشریت اتفاق بیفتد؛ لذا تا پیش از ظهور، شکل‌گیری حکومت اسرائیل طبیعتاً قابل پذیرش نیست. اعضای این مجمع با مسئولان کشور نیز دیدارهایی داشته‌اند و از نگاه نظام اسلامی به مبحث یهودیت خرسند هستند.

پیوند و اشتراکات ادیان؛ عامل وحدت کلمه

عضو انجمن کلیمیان اصفهان با پرداختن به حضور همه ساله یهودیان ایران در راهپیمایی روز قدس، گفت: یهودیان پا به پای پیروان دیگر ادیان توحیدی و جامعه اکثریت این گفتار قلبی را به گوش عالم می‌رسانند که یهودیت با اسلام پیوندها و اشتراکات زیادی دارد و یافتن این اشتراکات سبب نزدیکی قلب‌ها و همان وحدت کلمه می‌شود که امام(ره) در صحیفه خودشان به تبیین آن پرداخته‌اند.

خاکشور با ذکر اینکه از دیدگاه امام(ره) وحدت کلمه رمز پیروزی ملت است، ادامه داد: این موضوع در ساحت‌های گوناگونی مانند وحدت مسلمانان با یکدیگر، وحدت کلمه اقلیت‌های مذهبی با مسلمانان، وحدت طبقه روحانی و دانشگاه و … مطرح و تأکید شده است که اگر می‌خواهید شیطان در میان صفوف شما فاصله نیندازد وحدت کلمه را حفظ کنید و آن‌را از دست ندهید. اگر مبنا را بر دیدگاه امام در مورد وحدت کلمه قرار دهیم، با وجود تفاوت در ادیان می‌توانیم در یک نقطه به اشتراک برسیم؛ چرا که همه ما یک خدا را پرستش و یک آرمان الهی را دنبال می‌کنیم، همگی به «ریسمان الهی» که خداوند در قرآن به آن اشاره فرموده چنگ می‌زنیم و این ریسمان الهی همان وحدت کلمه است که کمک می‌کند تا راه و هدف را گم نکنیم.

وی با روایت داستانی از مثنوی مولوی، توضیح داد: اصل کلام را مولوی بیان کرده که چهار دوست از چهار قوم و زبان مختلف بر سر خریدن انگور با هم مشاجره می‌کردند حال آنکه همگی دنبال یک هدف واحد یعنی خرید انگور بودند و هر فردی با زبان خود انگور می‌خواست غافل از آنکه همگی بر خرید انگور اتفاق نظر دارند؛ لذا اگرچه زبان‌ها، ادیان‌ و آیین‌ها متفاوت است، اما نگاه و گفتگوی قلبی همه ما واحد است و امام خمینی(ره) این موضوع را ذیل مبحث وحدت کلمه به ما آموختند و بر آن تأکید داشتند.

این مدرس جامعه کلیمی گفت: دین به ما می‌گوید که به جای بت‌پرستی و خودپرستی، در عین خداپرستی یادتان نرود که حقوق بشر هم اهمیت دارد. البته مراد از حقوق بشر، شکل امروزی آن در دنیا نیست، همچنان که امام(ره) تأکید داشتند ابزار و اسبابی که به نام حقوق بشر علم شده برای چاپیدن است و منافع شخصی و خودکامگی را دنبال می‌کند، همه ادیان این نوع حقوق بشر را رد می‌کنند که کودکان را می‌کشد، شیرینی‌ها را به تلخی و خوشبختی را به بدبختی مبدل می‌کند.

وحدت کلمه در تعریف امام خمینى(ره)

عضو جامعه کلیمیان اصفهان گفت: اگر اقوام و ادیان به وحدت کلمه‌ای که امام خمینی(ره) بر آن تأکید داشته‌اند برسند، حقوق بشر واقعی تحقق می‌یابد و انسان‌ها از هر دین و آیینی در یک راستا به نقطه اشتراک دست می‌یابند و یادشان نمی‌رود که غیر از خودشان میلیون‌ها انسان دیگر نیز هستند که حق زندگی دارند.

خاکشور با اشاره به آیین جشن سوکا در فرهنگ یهودی، تصریح کرد: در زمانی که بیت‌المقدس آباد بوده است، سنتی در ایام عید سوکا اجرا و ۷۰ گاو نر به نیت سلامتی و برکت و موفقیت ۷۰ ملت اولیه جهان قربانی می‌شد؛ در روز آخر عید نیز یک گاو نر به نیت سلامتی قوم بنی‌اسرائیل قربانی می‌شد، تقدم دانستن دیگران بر خود نکته حائز اهمیت است. نگاه یهودیت اصیل به دنیا این است که احترام متقابل به دیگر اقوام و ادیان اتفاق بیفتد و این از وجوه تمایز یهودیت و صهیونیسم است.

راه یهودیت از صهیونیسم جداست

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) بارها بر ظلم‌ستیزی تفکر تورات و حضرت موسی تأکید داشته‌اند، ادامه داد: موسی کلیم‌الله به نبرد با طاغوت پرداخت و هر بار که مشاهده می‌کنیم رژیم صهیونیستی از نام یهودیت سوءاستفاده کرده و باعث زیر سوال رفتن آرمان‌های یهودیت می‌شود باید در ذهن مرور کنیم که حساب یهودیت از صهیونیسم جداست؛ چرا که یهودیت نیز مانند تمامی ادیان توحیدی پیرو حقوق بشر، دنبال‌کننده ظلم‌ستیزی و وصل‌کننده انسان‌هاست.

خاکشور با اشاره به اهمیت تحقق وحدت کلمه تاکید کرد: اگر وحدت کلمه اتفاق نیفتد، شیطان غالب می‌شود که در این صورت طبیعتاً حقوق بشر جز گفتاری پوچ و شعاری پرزرق و برق بیشتر نخواهد بود. امام علی(ع) نیز در روایتی به اهمیت وحدت کلمه تأکید دارند با این مضمون که من تا زمانی دشمنی‌ها را تحمل می‌کنم که به اتحاد مردم لطمه نزند و اگر تشتت ایجاد شود، وارد عمل می‌شوم.

این مدرس زبان عبری شرط رسیدن به وحدت کلمه را پرداختن به اشتراکات و پرهیز از پررنگ کردن تفاوت‌ها دانست و اضافه کرد: لذت‌بخش است که با وجود تفاوت در دین و آداب و سنن، اشتراکاتی در نمادها، الگوها، آرمان‌ها و … میان پیروان ادیان مختلف وجود دارد. همچنان که در دفاع مقدس وحدت کلمه اتفاق افتاد و هر کدام از ما با هر دین و مذهبی وارد صحنه شدیم و شهید دادیم. پیداست که این آب و خاک و نظام و آرمان‌های انقلاب برای ما مهم است. شهدای اقلیت در کنار شهدای جامعه اکثریت از خون خود گذشتند و وحدت کلمه رمز پیروزی شد.

خاکشور بیان کرد: اگر وحدت کلمه اتفاق بیفتد، حقوق بشر واقعی تحقق می‌یابد، استعمارگری و استثمار به عقب رانده می‌شوند و پیروزی حق علیه باطل رخ می‌دهد. برای رسیدن به وحدت کلمه باید با دل کار کرد، همچنان که رزمندگان و شهدا کسانی بودند که با جان و دل وارد میدان شدند، با خدا معامله کردند، با تمام وجود ایستادند و مقامى قابل تحسین یافتند. آنان با وحدت کلمه جنگیدند و ما نیز که میراث شهدا را در اختیار داریم باید برای تحقق وحدت کلمه تلاش کنیم.

اربعین؛ نماد وحدت کلمه

عضو جامعه کلیمیان اصفهان با اشاره به فرارسیدن اربعین حسینی، بیان کرد: اربعین یکی از نمادهای وحدت کلمه و پیاده‌روی اربعین یک گردهمایی چندمیلیونی شگفت‌انگیز است که جمعیت انبوهی برای زیارت حرم و بیعت با امامشان در یک راستا حرکت می‌کنند.

خاکشور با بیان اینکه در شرایط کرونایی اکثریت قریب به اتفاق مراسم دینی تعطیل یا کمرنگ شده‌اند، تأکید کرد: کمرنگ شدن برنامه‌های دینی نباید به کمرنگ شدن دین و اعتقادات منجر شود، کرونا درس اتحاد و همدلی را به ما آموخت و اینکه با دلمان با خدا سخن بگوییم و حواسمان باشد که در همسایگی ما کسی به کمک نیاز دارد یا خیر. مشارکت ادیان در حل مشکلات یکدیگر همان وحدت کلمه است که امیدواریم به امتیاز وحدت کلمه‌ای که در جامعه در ایام کرونایی کم و بیش اتفاق افتاده و می‌افتد، خداوند رحم خودش را شامل حالمان کرده و این ویروس را از جامعه بشری حذف کند.

منبع: ایکنا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.