خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تنها حمام ایران که میزبان اقلیت‌های مذهبی بود!

یکی از زیباترین آثار تاریخی ایران، حمام چهار فصل اراک می‌باشد که با معماری و کاشی‌کاری‌های بی‌نظیرش یکی از نمونه‌های بی‌مانند معماری ایران به شمار می‌رود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حمام چهار فصل اراک در اواخر دوره قاجار (زمان احمد شاه قاجار) به وسیله حاج محمد ابراهیم خوانساری ساخته شده است. حاج محمدابراهیم خوانساری از بزرگان سلطان‌آباد یا اراک بود که به دستور وی حمامی در مقابل قلعه شخصی وی ساخته شد که همین حمام چهار فصل می‌باشد. بنای حمام چهارفصل یکی از زیباترین آثار معماری و کاشی‌کاری ایران می‌باشد که از دوره قاجار برجای مانده است.

حمام چهار فصل اراک

حمام از قسمت‌های مختلفی شامل دالان‌ ورودی، سربینه‌ مردانه، زنانه و اقلیت‌ها، گرم‌خانه خصوصی و عمومی، هشتی‌های ارتباطی، خزینه، آب انبار و دیگر قسمت‌های ارتباطی تشکیل می‌شد.

در تاریخچه ساخت حمام این‌گونه روایت می‌شود که بعد از آرامشی که در دوره پنجاه ساله حکومت ناصری به ایران بازگشته بود، امنیت نسبی در قلمروهای مختلف این سرزمین وجود داشت. دراین زمان سلطان آباد (اراک کنونی) از رونق اقتصادی خوبی برخوردار بود و حاکمان محلی با مردمان خود بسیار خوش‌رفتار بودند. این مسائل باعث گردید که در حدود ۸۵ خانوار یهودی از روستاهای اطراف سلطان آباد و سنجان به این شهر مهاجرت کنند.

خانواده‌های یهودی در قسمتی از خیابان محسنی ساکن شدند. آنها در این قسمت شهر، محله‌ای احداث کردند و به تجارت و فروش پارچه پرداختند. با اینکه از امکانات و تاسیسات شهری برخوردار بودند اما حمام نداشتند زیرا جزو اقلیت‌های دینی محسوب می‌شدند و اجازه ورود به حمام‌های مسلمانان نداشتند.

بزرگان این اقلیت دینی با ارتباط با علما و مراجع شهر خواستار حل این مشکل شدند که در این بین حاج محمد ابراهیم خوانساری برای حل مشکل پیشقدم شد. او حمامی در مقابل قلعه شخصی خود ساخت و در آن تمامی مسائل شرعی برای استفاده مردم سلطان‌آباد و اقلیت‌های دینی رعایت شده بود.

به گزارش خبرآنلاین، حمام چهار فصل در حدود ۳۸ ماه ساخته شد و تنها حمام ایران محسوب می‌شود که قسمت‌های مجزا برای اقلیت‌های دینی دارد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.