خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بازگشت آیین مصر باستان و کمیتیسم به دنیای مدرن

مصر باستان از قدرت نفوذ بالایی بر تخیلات و تصورات مدرن از طریق تصاویر مجذوب کننده طلاکاری شده فراعنه، هرم های سر به فلک کشیده و هیروگلیف های خیره کننده، برخوردار است.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از thevintage، مصر باستان از قدرت نفوذ بالایی بر تخیلات و تصورات مدرن از طریق تصاویر مجذوب کننده طلاکاری شده فراعنه، هرم های سر به فلک کشیده و هیروگلیف های خیره کننده، برخوردار است.

مورخان و باستان شناسان طی دو قرن گذشته، تعداد زیادی از گنجینه های از دست رفته مصر را کشف نموده و ما اکنون بیش از گذشته، در خصوص این تمدن جذاب می دانیم.

با این حال بسیاری از علاقمندان این جذابیت را به سطح کاملا جدیدی منتقل نموده اند، از دهه ی ۱۹۸۰، تعدادی از مردم مستقر در ایالات متحده ادعا می کنند که پیرو آیین های مصر باستان هستند.

بازگشت آیین مصر باستان و کمتیسم به دنیای مدرن
دو نفر از اهالی مصر باستان با تاج گل های نیلوفر آبی و پاپیروس

کمیتیسم نام گروه های مدرنی است که پیرو اعتقادات مذهبی و مناسک مرتبط با مصر باستان هستند.

ما اطلاعات بسیار کمی در خصوص عقاید فکری و اعمال مصریان باستان داریم. اما با این وجود نسخه ی معاصر این آیین بسیار قدیمی در دهه های اخیر شکوفا شده است.

به گفته مورخان دانشگاه ایالتی میشیگان، کمیتیسم در دهه ی ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ در کنار سایر اشکال نوپگانیسم ظهور کرد. این جنبش های احیاگرانه، اغلب ریشه در تلاش برای بازسازی دقیق تاریخ باستان، دارد.

باستان شناسان اطلاعات زیادی در خصوص جامعه و فرهنگ مصر باستان آموختند، از این رو مردم ارتباط نزدیکی با این اعتقادات و اعمال قدیمی را احساس کردند.

در اواخر دهه ی ۱۹۸۰، کمتیسم به قدری در ایالات متحده محبوب شده بود که پیروان آن شروع به سازماندهی، ایجاد نهادها و توسعه شاخه های مختلف این آیین کردند. رهبر اولیه ی جنبش، تامارا ال سیودا بود که بعدها تبدیل به مسئول ارتدکسی کمتیک شد.

بازگشت آیین مصر باستان و کمتیسم به دنیای مدرن
حرم خانه کمتیک

سیودا به عنوان یک دانشجو، پیرو آیین های ویکان بود. وی ارتباط قدرتمندی را با آنچه که بعدها فهمید خدای مصر باستان است، تجربه کرد. این امر او را وادار به تعمیق دانش و علاقه خود به کمیتیسم نمود و سرانجام در سال ۱۹۸۹ کمتیک ارتدوکس را تاسیس نمود.

در سال ۱۹۹۴ کمتیک ارتدوکس پیروان جدیدی جذب کرد تا به عنوان یک گروه مذهبی رسمی توسط دولت فدرال شناخته شود؛ دو سال بعد، سیودا به مصر سفر کرده و رسما به عنوان فرعون تاجگذاری نمود.

وی به عنوان رهبر این آیین شناخته شده و نقش وی رهبری معنوی و شفاعت است. کمتیک ارتدوکس امروزه مشهورترین و محبوب ترین نسخه از گرایش کمتیسم است. اگرچه در خصوص برخی اعمال در میان گروه های مختلف این آیین اختلاف نظر وجود دارد، اما اکثر پیروان کمتیک به اصول اصلی پایبند هستند.

زیارتگاه کمتیک ارتدوکس

کمتیک ها به موجودی متعالی، معروف به نتجر و تجسم های فراوان وی اعتقاد دارند. بسیاری از کمتیک ها در مراسم بزرگداشت نیاکان شرکت می کنند. بسیاری از مورخان از میزان شباهت این آیین به زندگی و عقاید خود مصریان باستان سوال می کنند. به نقل از مورخان، مرلین کروگ و بروک پیلیفنت، کمتیک ارتدوکس، اساسا یک آیین مدرن بوده و انعکاس دقیق جامعه مصر باستان نیست.

مترجم: حامد حبیب‌زاده

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.