خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

معرفی کتاب؛ «وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن و عترت»

از جمله این آثار «الوحده الاسلامیه من منظور الثقلین» با نام «وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن و عترت» است که به قلم شهید آیت الله سیدمحمدباقر حکیم(ره) نگاشته شده است

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، اسلام به عنوان مکتبی جامع و جاوید، همان گونه که عرصه دعوت خویش را به قوم و ملتی خاص محدود نکرده است، اتحاد امت اسلامی را نیز در صدر برنامه های سیاسی و اجتماعی خویش قرار داده و عقد اخوت دینی را میان فرزندان امت اسلام جاری کرده است. در نظر این آیین الهی، یکی از زیباترین و والاترین مفاهیم دینی، مفهوم وحدت و برادری است؛ برادری و وحدتی که پیامبر رحمت در استمرار رسالت دیگر انبیای عظام برای جوامع بشری به ارمغان آورده است.

توجه به وحدت و انسجام اسلامی و راهکارهای آن از جمله تقریب مذاهب از موضوعاتی است که نویسندگان متعددی درباره اش قلم زده و بر ضرورت آن تأکید ورزیده اند.

از جمله این آثار «الوحده الاسلامیه من منظور الثقلین» با نام «وحدت اسلامی ازدیدگاه قرآن و عترت» است که به قلم شهید آیت الله سیدمحمدباقر حکیم(ره) نگاشته شده است؛ نویسنده با نیم نگاهی به تحولات معاصر، به موضوع خطیر وحدت اسلامی از منظر قرآن و عترت نگریسته است.

واقع نگری و دردمندی، ویژگی هایی است که در تحلیل های کتاب حاضر به چشم می خورد و نشان می دهد مؤلف معتقدانه و به مثابه ضرورتی دیرپا به موضوع وحدت اسلامی نگریسته است، چنان که خواننده خواه ناخواه به پیگیری بیشتر مطالب کشیده می شود.

استنادات فراوان قرآنی و روایی، نشانه آگاهی عمیق مؤلف از فرهنگ اسلامی و آشنایی گسترده وی با قرآن و سنت اهل بیت(ع) است.

نویسنده کتاب «وحدت اسلامی ازدیدگاه قرآن و عترت» از عناصر مایه دار و مآخذ اصیل تفکر اسلامی بهره فراوان برده است؛ این کتاب از یک مقدمه با عنوان «وحدت اسلامی از جنبه فرهنگ و تمدن» و دو بخش بررسی و ارزیابی مقوله «وحدت اسلامی» از منظر قرآن و سنت تشکیل شده است.

بخش اول با عنوان «وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن» شامل این مباحث است: فرآیند وحدت و اختلاف در تاریخ انسان، فرآیند وحدت در جامعه اسلامی، اصول وحدت اسلامی، ابزارهای تحقق وحدت اسلامی و پیامدهای آن.

بخش دوم که «وحدت اسلامی از دیدگاه سنت» عنوان شده با این مباحث سامان یافته است: شیوه‌های دست‌یابی به وحدت اسلامی، فرآیند اختلاف و تکثرگرایی و تقریب بین مذاهب اسلامی.

کتاب «الوحده الاسلامیه من منظور الثقلین» از سوی عبدالهادی فقهی زاده ترجمه و در ۲۵۶ صفحه به چاپ رسیده است.

گفتنی است، دو نوشتار دیگر به ترجمه کتاب پیوست شده است که هر دو در حوزه های مربوط به موضوع وحدت اسلامی و تقریب است؛ یکی «مبانی نظری مدارای دینی در تقابل با افراطی گری در قرآن کریم» و دیگری «اصول تقریب میان شیعه و اهل سنت» که متن اصلی آن ها سال ها پیش در مصر به چاپ رسیده است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.