خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

از پاپ فرانسیس تا ترامپ؛ واکنش‌های جهانی به بمب‌گذاری‌ها در سریلانکا

به گزارش ادیان‌نیوز، این مجموعه حملات که حدود ۱۰ سال پس از پایان جنگ داخلی در این کشور صورت می‌گیرد واکنش‌های بسیاری را در جهان برانگیخت.

*پاپ فرانسیس

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در خطابه روز عید پاک خود با مردم سریلانکا ابراز همدردی کرد. وی که در میدان سنت پیتر واتیکان سخن می‌گفت اعلام کرد:‌ «با درد و اندوه خبر این حملات شدیدی را دریافت کردم که امروز و در عید پاک، برای مردم حاضر در کلیساها و چند مکان دیگر در سریلانکا رنج و ماتم به همراه داشت.»

وی افزود:‌ «مایلم نزدیکی صمیمانه خود را به جامعه مسیحیان این کشور و تمامی قربانیان این خشونت بی‌رحمانه اعلام کنم، کسانی که برای نیایش گرد هم آمده بودند.»

*کنگره جهانی یهودیان

کنگره جهانی یهودیان نیز در بیانیه‌ای این حملات را محکوم کرد. در این بیانه آمده است: «کنگره جهانی یهودیان، با همه مردمان متمدن، این بی‌حرمتی ظالمانه را که از سوی کسانی صورت گرفته که از ترور برای پیشبرد اهدافشان سود می‌جویند، شدیداً محکوم می‌کند.» این بیانیه همچنین تصریح می‌کند: «این حمله به‌راستی بربرانه به نیایشگران مسیحی در عید پاک، به شکلی دردناک یادآوری می‌کند جنگ با تروریسم باید در رأس برنامه‌های جهانی باشد.»

*آمریکا

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز از سوی مردم کشورش به مردم سریلانکا تسلیت گفت و از آمادگی کشورش برای کمک به سریلانکا خبر داد. وی نخست در توییتی که بلافاصله از روی حساب وی پاک شد، رقم قربانیان را ۱۳۸ میلیون نفر نوشته بود.

*اروپا

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا نیز نوشت: «با وحشت و اندوه از بمب‌گذاری‌ها در سریلانکا باخبر شدم. تسلیت خود را تقدیم خانواده‌های قربانیانی می‌کنم که برای نیایش و یا بازدید از این کشور زیبا در این مکان‌ها حضور داشتند.»

فدریکا موگرینی، رئیس کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این رابطه اعلام کرد: «چنین اعمال خشونت‌باری در این روز مقدس، خشونت ورزیدن علیه تمامی اعتقادات است.»

*ایران

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز حملات تروریستی سریلانکا را محکوم کرد. آقای ظریف در توییتر خود نوشت:‌ «از حملات تروریستی به عبادت‌کنندگان در سریلانکا در روز عید پاک بسیاری غمگین شدیم.» وی در ادامه ضمن تسلیت به مردم و دولت سریلانکا نوشت: «تروریسم تهدیدی جهانی است که دینی ندارد و باید به شکلی جهانی با آن برخورد کرد.»

«عباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عملیات تروریستی امروز در پایتخت سریلانکا به‌ویژه حمله به کلیساها در روز عید پاک را که صدها کشته و مجروح بر جای گذاشت، به‌شدت محکوم و با خانواده قربانیان این جنایات و دولت و ملت سریلانکا عمیقاً ابراز همدردی کرد.

*آلمان، انگلیس، فرانسه

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور سریلانکا تسلیت گفت. وی نوشت:‌ «بهت‌آور است که مردمی که برای بزرگداشت عید پاک گردآمده بودند این‌چنین شریرانه هدف حمله‌ای حساب‌شده قرار بگیرند.»

ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس نیز با قربانیان و بازماندگان حملات روز یکشنبه سریلانکا ابراز همدردی کرد. وی در تویتتر خود نوشت:‌ «اعمال خشونت‌باری که در چند کلیسا و هتل سریلانکا صورت گرفته هولناک است.» وی افزود که باید در کنار یکدیگر ایستاد تا اطمینان حاصل کنیم که «هیچ‌کس دیگر با ترس» به امور مذهبی خود نپردازد.

مانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در توییتی از «اندوهی ژرف» در پی حملات تروریستی علیه کلیساها و هتل‌ها در سریلانکا سخن گفت و این حملات را به‌شدت محکوم کرد. وی همچنین با مردم سریلانکا و قربانیان این حملات ابراز همدردی و همبستگی نمود.

*هند و پاکستان

نخست‌وزیران هند و پاکستان نیز در توییتر خود به حملات روز یکشنبه در سریلانکا واکنش نشان دادند. نارندرا مؤدی، نخست‌وزیر هند نوشت: «انفجارهای هولناک در سریلانکا را به‌شدت محکوم می‌کنیم. در منطقه ما جایی برای چنین وحشی‌گری‌هایی نیست.» وی همچنین با مردم سریلانکا و قربانیان این حملات ابراز همبستگی کرد.

از سوی دیگر عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز حملات روز عید پاک در سریلانکا را شدیداً محکوم کرد و نوشت:‌ «در این زمان سوگواری، با برادران خود در سریلانکا ابراز همبستگی کامل می‌کنیم.»

*ترکیه

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در توییتر خود نوشت: «من به شدیدترین وجه ممکن حملات تروریستی عید پاک در سریلانکا را محکوم می‌کنم. این حمله‌ای به تمام بشریت است.»

سران دیگر کشورها ازجمله اسپانیا، اسرائیل و لوکزامبورگ نیز با ارسال پیامی وقوع این حملات را به دولت و مردم سریلانکا تسلیت گفتند.

شایان‌ذکر است بامداد یکشنبه یکم اردیبهشت درحالی‌که گروه‌هایی از شهروندان مسیحی سریلانکا مشغول برگزاری آئین‌های مذهبی عید پاک بودند، در چند محل تجمع آنها بمب منفجر شد.

سخنگوی پلیس سریلانکا گفت: انفجار هشت بمب در این روز در چهار هتل و سه کلیسا، تاکنون حداقل ۲۰۷ کشته و حدود ۴۵۰ مجروح بر جای گذاشته است. به دنبال این حملات و انفجارها، دولت سریلانکا برخی از شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی ازجمله واتس‌اپ و فیس‌بوک را مسدود و مقررات منع رفت‌وآمد در کشور اعلام کرد.

سخنگوی پلیس سریلانکا می‌گوید: این شش انفجار تقریباً هم‌زمان و در حدود ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه به‌وقت محلی روی داد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.