خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چرا مورمون‌ها به جمهوری‌خواهان تمایل دارند؟

علت حمایت مورمون‌ها از جمهوری‌خواهان در طول بیش از نیم‌قرن چیست و چگونه پیروان کلیسای قدیسان آخر زمان تا این اندازه جمهوری‌خواه شدند؟

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در شرایطی که نظرسنجی‌ها در ایالات متحده امریکا حاکی از پیشتازی جو بایدن است، به نظر می‌رسد ایالت یوتا همچنان حامی بلیط ترامپ-پنس است. هرچند حمایت ساکنان یوتا از دونالد ترامپ به اندازه پشتیبانی آنها از نامزدهای قبلی جمهوری‌خواه مانند جان مک‌کین (۲۰۰۸) و میت رامنی (۲۰۱۰) نیست، امتیاز رأی این ایالت در نظرسنجی‌ها همچنان ده امتیاز به نفع رئیس جمهور فعلی امریکاست. یوتا محل اقامت مسیحیان مورمون در آمریکا است. گروهی که از سال ۱۹۶۴ و پس از لیندون جانسون، دیگر در انتخابات به نفع دموکرات‌ها رأی ندادند.

علت حمایت مورمون‌ها از جمهوری‌خواهان در طول بیش از نیم‌قرن چیست و چگونه پیروان کلیسای قدیسان آخر زمان تا این اندازه جمهوری‌خواه شدند؟

داده‌های پژوهشی جدید نشان می‌دهد که یکی از دلایل مسیحیان مورمون ، عذرا تافت بنسون، رهبر سابق کلیسای قدیسان آخر زمان است که نقش مهمی در تمایل این کلیسا به افکار سیاسی راست‌گرایانه دارد.

متیو هریس، استاد تاریخ دانشگاه ایالت کلورادو در کتابی با نام ” نگهبان روی برج: عدرا تافت بنسون و چگونگی راست‌گرا شدن مورمون‌ها” درباره تأثیر ویژه بنسون بر گرایش سیاسی مورمون‌ها سخن می‌گوید.

او معتقد است حضور بنسون، اولین رهبر مذهبی کلیسای قدیسان آخر زمان، در کابینه دولت، باعث تغییر گرایش حامیان کلیسا به سمت جمهوری‌خواهان در دهه ۱۹۶۰ شد.

با این حال در آن دوران مورمون‌پها کاملاً جمهوری‌خواه نشده بودند؛ چراکه در انتخابات سال ۱۹۶۴ میزان رأی آنها به نیکسون کمی با رایشان به کندی متفاوت بود. اما به مرور زمان حمایت آنها از نامزدهای جمهوری‌خواه افزایش یافت و مثلاً ریگان به یکی از رهبران سیاسی مورد علاقه آنها در تاریخ آمریکا تبدیل شد.

هریس در کتابش از تاریخچه زندگی بنیس و تأثیر مراحل زندگی او بر اعتقاداتش می‌گوید. به گفته هریس روند زندگی بنیس باعث شد دیدگاه بدی به مفهوم دولت رفاه و دولت بزرگ پیدا کنند و در سخنرانی‌هایش با استفاده از متن کتاب مورمون، این نوع دولت و خدمات اجتماعی را مزمت کند.

بنیس مورمون خوب بودن را با دموکرات خوب بودن غیر قابل جمع می‌دانست و معتقد بود که هدف دموکرات‌ها و سوسیالیست‌ها گرفتن آزادی، شرافت و ارزش از مردم و وابسته کردن آنها به نظام رفاهی دولت است.

او در دوران رهبری‌اش بر کلیسای قدیسان آخر زمان به میزانی راست‌گرا شده بود که اطرافیانش به ویژه گوردن هینکلی، مشاورش در کلیسا و رهبری بعدی مورمون‌ها، بسیار نگران تبدیل شدن کلیسا به جایگاهی برای راست افراطی بودند.

بنابراین هنگامی که بنیس با مشکل سلامتی رو به رو شد، هینکلی دستورالعمل کلیسا درباره برنامه رفاه را تغییر و به مورمون‌ها اجازه داد تا حدی از حمایت‌های دولتی بهره‌مند شوند.

هریس می‌گوید با وجود تلاش‌های هینکلی پس از بنیس، برای تعادل بخشیدن به گرایش سیاسی کلیسا، تأثیر بنیس به حدی بوده است که مورمون‌ها همچنان نسبت به دموکرات‌ها بی‌میل هستند و عمدتاً به جمهوری‌خواهان رأی می‌دهند.

منبع: دین آنلاین

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.