خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیا هدف کارزار مکرون، عاملان حادثه پاریس هستند یا مسلمانان؟

در حالی که حادثه اخیر پاریس، بهانه‌ای شده برای یک کارزار گسترده علیه مسلمانان، اما مشکل دولت فرانسه با این گروه که ۱۰% جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند تازگی ندارد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کارزاری که دولت علیه ده‌ها شخصیت مسلمان فرانسه پس از حادثه قتل معلم فرانسوی به راه انداخته، پرسش هایی پیرامون پیشینه این امر مطرح می کند، به ویژه که این کارزار با اظهارات تند چند روز پیش امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه در مورد اسلام همراه شده است.

در راستای این کارزار، چند نفر به اتهام نقش داشتن در حادثه و نیز فتوای قتل معلم بازداشت، و همچنین ۸۰ تحقیق در مورد «نفرت پراکنی در اینترنت» آغاز شده است. در جلسه شورای دفاع فرانسه به ریاست مکرون نیز بر افزایش امنیت مراکز آموزشی و مدارس، اتخاذ تدابیر محسوس و فوری علیه ترویج یا حمایت از نفرت پراکنی از سوی مؤسسات یا افراد تأکید شد.

همچنین وزیر کشور فرانسه از بازرسی ۵۱ نهاد مدنی و انحلال بسیاری از آنها توسط دولت خبر داده است. «سازمان ضد اسلام هراسی در فرانسه» از جمله این نهادهاست که به گفته جرالد درمانان علنا در این حادثه نقش داشته است.

در همین رابطه، بسام العموش، تحلیلگر مسائل سیاسی می گوید: مسلمانان قربانی دستگاه ها و افرادی هستند که اشکال تراشی و فتنه انگیزی را در سایه گرایش های موهن به اسلام از جانب سیاستمداران فرانسوی دنبال می کنند.

به گفته وی، نخستین بار نیست که چنین اتفاقی در پاریس رخ می دهد. این درحالی است که اسلام و مسلمانان در طول تاریخ هدف حمله بوده اند. در فرانسه مسلمانان از بحران اسلام ستیزی علیه خود رنج می برند. اما در کشورهای ما، غیرمسلمانان در کنار ما زندگی می کنند و در همه چیز با ما شریک هستند.

العموش افزود: مکرون بچگانه رفتار می کند و به شیوه ای توهین آمیز از اسلام سخن می گوید، همه می دانند که او سخنرانی خود در استقبال از گروگان فرانسوی [ در کشور مالی ] را به خاطر گرایش وی به اسلام لغو کرد.

%۱۰ جمعیت فرانسه را مسلمانان تشکیل می دهند؛ مکرون چگونه می تواند با این جمعیت بزرگ مسلمانان، و با بهانه هایی غیرعقلانی علیه دین اسلام و حجاب رو در رو شود، اما در مقابل ادیان دیگر اجازه برگزاری آیین ها و مراسم خود را داشته باشند. مسلمانان به قتل و ترور اعتقادی ندارند اما در مقابل باید بین «آزادی بیان» و توهین به نماد ادیان تفاوت قائل شد.

حسام شاکر، پژوهشگر و کارشناس امور بین الملل و اروپا می گوید: دولت فرانسه تعبیر «اسلامی است» را در مورد افراد و نهادهای تحت تعقیب خود به کار برده، که واژه ای با دامنه معنایی گسترده است، و هدف پشت پرده و یا مقصود از آن مشخص نیست.

این اصطلاح چالشی، تأمل برانگیز و مشکوک است، اما آن چه روشن است این که فراتر از حادثه پاریس می باشد؛ نگرشی که مکرون نشان داده، حاکی از مشکل وی با تنوع مذهب و به ویژه با مسلمانان است، حادثه پاریس نقطه عطف و محل بروز این نگرش شد.

شاکر می افزاید: مشکل فرانسه با مسلمانان سابقه دار است و در کارزارها و مبارزات انتخاباتی اوج می گیرد. راستگرایان تندرو مبارزات انتخاباتی را مدیریت می کند، مسلمانان در این کشور وضعیتی دشوار، حساس و بغرنج دارند. در فرانسه سعی می شود مسلمانان در مناطق و منازل خود محدود و محصور شوند؛ و این در سایه دولتی رخ می دهد که با بحران فزاینده روبروست و نمی خواهد بین شهروندان و حکومت، اعتمادسازی کند.

مسلمانان در انتخابات فرانسه، گزینه های بسیار دشواری در پیش دارند، در برابر ۱۵ سال قوانین سخت گیرانه و محدودیت علیه پوشش و آیین های مسلمانان، شرکا و کاندیداهایی که به امور اسلامی اهمیت دهند وجود ندارد، احزاب میانه رو ضعیف و از آرای ناچیزی برخوردارند. این بحران از مرزهای فرانسه نیز فراتر رفته و مناطق متعددی از اروپا را فرا می گیرد.

منبع: رسا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.