خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رهبران BJP از اتهام تخریب مسجد بابری تبرئه شدند

دادگاه چهره‌های ارشد حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) را از اتهام همدستی با آشوبگران هندو در تخریب مسجد شهر آیودیا تبرئه کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از گاردین، ۳۲ نفر از مقامات ارشد حزب حاکم هند از جمله معاون اول نخست وزیر سابق، سه رهبر حزب بهاراتیا جاناتا (BJP :Bharatiya Janata Party ) و یک سیاستمدار این حزب از نقش داشتن در تخریب مسجد بابری که توسط آشوبگران هندو صورت گرفت، تبرئه شدند.

آشوبگران که شامل اعضای «بی.جی.پی» و سازمان ملی ستیزه جوی هندوی «آر.اس.اس» بودند، مدعی شدند؛ این مسجد بابری روی ویرانه های معبد «لرد رام» یکی از خدایان هندو، بنا شده است.

تخریب این ساختمان منجر به شورش های مذهبی در هند و کشته شدن دو هزار نفر شد که اکثر آنان مسلمان بودند.

براساس این گزارش، قاضی دادگاه برای خاتمه دادن به این اختلاف ۲۸ ساله، حکم داد که تخریب مسجد بابری اقدام خودجوش جمعیت بوده است.

سورندرا کومار یداو، رئیس دادگاه اجتماعی شهر لاکنوی هند، اظهار کرد: عناصر ضداجتماعی ساختمان را تخریب کرده اند و رهبران مورد اتهام سعی می کردند جلوی آشوبگران را بگیرند.

در ابتدا نام ۴۹ نفر در این پرونده مشاهده می شد اما پس از حدود سه دهه تنها ۱۷ نفر دادرسی شدند. در دادگاه اخیر نیز تنها ۲۶ نفر از ۳۲ متهم در این دادگاه حضور داشتند؛ همچنین به دلیل خطرات جدی کووید-۱۹ از ادوانی ۹۲ ساله خواسته شد تا در خانه بماند.

سخنگوی «بی.جی.پی» حکم دادگاه را عادلانه توصیف کرد اما برخی چون سیتارام یچوری از سیاستمداران حزب کمونیست هند (مارکسیست) حکم را مصداق بارز بی عدالتی دانست.

بر اساس این گزارش، دادگاه عالی هند در ماه نوامبر مکان پیشین مسجد بابری را به هندوها داد و زمینه را برای ساخت معبد جدیدی برای لرد رام فراهم ساخت. در ماه آگوست نیز مودی ریاست مراسمی را برعهده گرفت که در آن اولین سنگ برای ساخت معبد نهاده شده و این اقدام را «طلوع عصر جدید» دانست.

کاپیل کومیردی، نویسنده کتاب «تاریخچه کوتاهی از هند جدید» گفت: بار اثبات این پرونده سنگین بود، بنابراین دور از انتظار نیست که مقامات در رسیدگی به آن کوتاهی کرده باشند.

وی افزود: تخریب مسجد اوج کارزاری بود که سعی بر از بین بردن و تخریب آن داشت و مسأله اصلی روش تخریب مسجد بود، افرادی که هندوها را بر علیه مسلمانان شوراندند، اکنون تبرئه شده و با آنان مانند قهرمان رفتار می شود.

اقبال انصاری، یکی از متهمان پرونده مسجد بابری، از رأی دادگاه استقبال و اعلام کرد: خوب شد که این پرونده خاتمه یافت؛ بیایید همگی در آرامش زندگی کنیم. هندوها و مسلمانان در شهر آیودیا همواره با هم در صلح بوده اند.

با این وجود ظفریاب جیلانی، نماینده و وکیل حقوقی مسلمانان هند، این قضاوت و رأی نهایی را اشتباه و برخلاف شواهد و قوانین دانست و گفت اعتراض خواهیم کرد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.