خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مناظرات تاریخی امام رضا (ع) با پیروان مذاهب و مکاتب دیگر

معرفی و دانلود کتاب «مناظرات تاریخی امام رضا علیه السلام با پیروان مذاهب و مکاتب دیگر» به قلم حضرت آیت الله مکارم شیرازی.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کتاب مناظرات تاریخی امام رضا علیه السلام با پیروان مذاهب و مکاتب دیگر نوشته فقیه فرزانه، حضرت آیت الله مکارم شیرازی مدظله می باشد که با قلمی روان و در عین حال علمی، قابل استفاده می باشد.

معظم له در این کتاب، ابتدا به بافت حکومت عباسیان اشاره و سپس به ویژگی های حکومت بنی امیه اشاره کرده که به ۵ مورد به نحو مجمل اشاره می کنند.

شرایط خاص فرهنگی جامعه اسلامی در عصر عباسیان از جمله مباحث مطرح شده در این کتاب می باشد. ایشان همچنین ضمن اشاره به هدف مامون از ترتیب مناظرات در آن عصر، به چهار دلیل اشاره می کنند.

بخش مهمی که در این کتاب مطرح شده است، هفت مناظره امام رضا علیه السلام می باشد که موضوعات مناظرات بدین شرح می باشد:

مناظره با جاثلیق، از علمای مسیحی

مناظره با رأس الجالوت، بزرگ یهودیان

مناظره با بزرگ هیربدان

مناظره با عمران صابی

مناظره با سلیمان مروزی

مناظره با علی بن محمد بن جهم در مورد عصمت انبیاء علیهم السلام

مناظره با پیروان مکاتب مختلف در بصره.

هر یک از این مناظرات داراى محتواى عمیق و جالبى است که امروزه هم با گذشت حدود هزار و دویست سال از آن تاریخ رهگشا و بسیار آموزنده و پر بار است، هم از نظر محتوا و هم از نظر فن مناظره و طرز ورود و خروج در بحثها در نوع خود بی نظیر است.

مناظرات امام رضا سلام الله علیه را را شیخ صدوق، در کتاب عیون اخبار الرضا آورده و مرحوم علامه مجلسى نیز در جلد ۴۹ بحار الانوار از کتاب عیون نقل کرده و در کتاب مسند الامام الرضا جلد ۲ نیز آمده است.

لینک دانلود کتاب با فرمت PDF

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.