خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کمک به مسلمانان در بلایا، تجلی‌گر استیلای فضیلت بشری است

دبیرکل انجمن اسلامی چین:

گزارشی از سخنرانی دبیرکل انجمن اسلامی چین، نخست وزیر سابق مالزی، دبیر کل جماعت اسلامی سراسر هند و علامه شمس الدین شرف الدین در مراسم افتتاحیه سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، جونگ پینگ ما، دبیرکل انجمن اسلامی چین در افتتاحیه سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که به صورت وبینار برگزار شد، اظهار کرد: سال ۲۰۲۰ سال عجیبی برای تاریخ بشر به حساب می‌آید؛ همه‌گیری ویروس کووید -۱۹ تمام بشریت را در آزمایشی سخت قرار داده است، باید گفت کشور چین نخستین کشوری بود که در معرض این ویروس قرار گرفت و همچنین توانست آن را مهار کند البته ما نباید از تلاش‌های خطیر مسلمانان چین که یکی از عوامل مهم موفقیت در پیشگیری و مهار این ویروس منحوس به حساب می‌آیند، چشم پوشی کنیم.

وی افزود: انجمن اسلامی چین نیروهای مسلمان را از سراسر کشور بسیج کرد تا به مقابله با ویروس کرونا بپردازند، تصمیمات و اقدامات دولت مرکزی در پیشگیری و مهار همه‌گیری این ویروس منحوس، خیلی سریع توسط مسلمانان سراسر کشور مورد پذیرش قرار گرفت و باعث شد تا مساجد موقتاً بسته شوند و هرگونه تجمع یا اجرای مناسک دینی به طور موقت معلق شد.

جونگ پینگ ما با بیان اینکه متولیان مساجد تمامی اقدامات پیشگیرانه و رعایت پروتوکل های بهداشتی را همواره از طریق اینترنت به مسلمانان آموزش می‌دهند گفت: با استفاده از این ابزار توانستیم در مدیریت این جنگ همه گیر موفق باشیم.

جونگ پینگ ما، در کنفرانس وحدت اسلامی

دبیر کل انجمن اسلامی چین خاطرنشان کرد: همه کشورها در جنگ پیشگیری و مبارزه با شیوع ویروس همه گیر کرونا سهیم هستند، باید بدانیم که، جامعه‌ای با آینده‌ای مشترک برای بشریت نیازمند آنست که تمام انسان‌هایی که بر روی کره خاکی زندگی می‌کنند در خوشی و غم یکدیگر شریک باشند؛ حمایت و یاری کشورهای مسلمان باعث شد تا مردم چین از حسن نیت کشورهای اسلامی مطلع شوند و گرمای این محبت را حس کنند.

در ادامه ماهاتیر محمد نخست وزیر سابق مالزی و اندیشمند جهان اسلام اظهار کرد: اوضاع امروز جهان اسلام نابسامان است، دشمنان از هیچ کوششی برای تخریب مسلمانان دست بر نمی‌دارند، همچنین برخی از مسلمانان افراطی از غیرمسلمانان طلب یاری کرده و اسباب نابودی را فراهم می‌کنند؛ وظیفه ما این است که آنان را نکوهش کنیم و با شناسایی راه‌های خطا و گناه آلود به اصلاح آنان بپردازیم و این تنها راهی است که می‌توانیم بر مشکلات و ناگواری‌های جهان اسلام فائق آییم.

وی افزود: نخست باید از خود بپرسیم که آیا واقعاً از آموزه‌های دینی به درستی پیروی می‌کنیم؟ دین ما، مسلمانان را به برادری و برابری سفارش کرده است و از قتل مسلمان هم کیش خود باید حذر کنیم، با این حال در گوشه‌ای از جهان اسلام شاهد این هستیم که مسلمانان با یکدیگر به نزاع و دشمنی می‌پردازند و با این کار دشمنان را به اهداف شومشان نزدیک تر می‌کنند.

نخست وزیر سابق مالزی با تاکید بر این نکته که مسلمانان نباید در کسب علم اندوزی خود را محدود کنند تا برای رفع نیازهای روزمره شأن به دیگران وابسته نباشند، اظهار داشت: امت اسلامی همواره باید آگاه باشد و جلو توطئه‌ها و نفوذ دشمنان را بگیرد تا با این راهکار برای دین پرشکوه خود بد نامی به بار نیاورد.

ماهاتیر محمد در مراسم افتتاحیه سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی

وی با اشاره به شیوع ویروس منحوس کرونا در جهان گفت: در رویارویی با این همه‌گیری، برخی از مشاوران پزشکی دستورالعمل‌هایی ارائه داده اند که از مبانی آموزه‌های اسلام تبعیت می‌کند همانند پاکیزگی و نحوه غسل کردن مسلمانان که اساس این توصیه‌ها است.

ماهاتیر محمد تصریح کرد: در دین مبین اسلام، بهترین کار دست‌گیری از برادران مسلمان حاجتمند است، بنابراین امروز وظیفه حکم می‌کند که راهکارهایی را بیابیم تا کمک‌ها و اعانات خود را به دست مسلمانانی که اکنون نه تنها از همه‌گیری این ویروس منحوس، بلکه از جنگ و منازعات فرقه‌ای رنج می‌برند، برسانیم؛ امروز زمان آن فرارسیده است که به جنگ با خود و کشتن مسلمان به دست مسلمان خاتمه دهیم و در این زمینه هیچ توجیه و بهانه‌ای مورد قبول نیست چراکه خداوند از کسانی که برادران مسلمان خود را به قتل می‌رساند بیزار است.

وی خاطر نشان کرد: اعمال امروز ما وقایع آینده مان را رقم خواهد زد اگر امروز اعمال خود را بسنجیم و عزم به اصلاح خطاهای خود داشته باشیم، می‌توانیم تقریباً آینده‌ای بهتر از اکنون برای خود به وجود آوریم.

ماهاتیر محمد در پایان گفت: علمای بزرگ ما به خوبی می‌دانند که اسلام با پیام وحی الهی به رسول الله (ص) آغاز گشت بنابراین عدم پایبندی به آموزه‌های ناب دین مبین اسلام باعث دوری مسلمانان از یکدیگر و حتی به وجود آمدن برخی از بلایا می‌شود پس با پایبندی به احکام دین رنج ما پایان می‌یابد.

ملک محتشم خان در مراسم افتتاحیه سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامیدبیر کل جماعت اسلامی سراسر هند

ملک محتشم خان، دبیر کل جماعت اسلامی سراسر هند گفت: امروز جهان اسلام و تمدن کنونی به اسیب دردناکی مبتلا هستند و همه جریان‌ها و اندیشه‌ها اعم از ملی گرایی، جمهوریت، لیبرالیسم و مدافعان حقوق بشر و حقوق زنان بر نحوه مقابله با این بیماری تمرکز کرده اند. این در حالی است که دنیای انسانیت امروز دچار بحران‌های فکری و اخلاقی شده است و در چنین شرایطی برگزاری کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی پیام آور این اصل است که ما باید پیام رسول گرامی (ص) را به گوش مردم جهان برسانیم، تا جهان از بحران فکری و اخلاقی نجات یابد، این بزرگترین مسئولیت این کنفرانس بین المللی است.

ملک محتشم خان افزود: در حال حاضر جهان دچار اپیدمی کرونا شده است و متخصصین بهداشت و درمان برای محفوظ ماندن از این اپیدمی تدابیری در پیش گرفته اند و ما باید طبق آن عمل کنیم، اما کرونا ما را متوجه این مسئله کرده است که به رغم این همه پیشرفت‌های پزشکی، یک ویروس کوچک توانسته جان همه را به خطر بیاندازد و جهان را به چالش بکشاند که معنای آن این است که انسان‌ها باید جلوی قدرت و طاقت و بزرگی و کبریای و عظمت خدا سر تسلیم خم کنند و به سوی خالق خود حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه این کنفرانس بین المللی وظیفه دارد که جهانیان را آگاه کند و مشخص نماید که این ویروس چه تبعاتی دارد و انسان‌ها از نظر معنوی چگونه باید با آن رو به رو شوند، گفت: ما امروز می‌خواهیم توسط این کنفرانس به جهان اسلام، دولتمردان کشورهای اسلامی، مسئولان و مردم این پیام را بدهیم که ما باید در بخش آموزش و پرورش امت اسلامی را رشد دهیم، تا مسلمانان در زمینه‌های صنعتی، کشاورزی، فناوری اطلاعات، بهداشت و درمان، صنعت دفاعی، تحقیق و پژوهش، رشد کنند و به سایر کشورهای جهان هم کمک کنند. کنفرانس وحدت اسلامی باید محملی برای یافتن راهکارهای پیشرفت در این زمینه‌ها باشد.

ملک محتشم خان ادامه داد: ما می‌خواهیم بین همه انسان‌های جهان وحدت ایجاد شود، اما امتی که خواهان وحدت بین مسلمانان جهان است باید در درون خودش هم متحد باشد، تفاوت‌های نژادی و قومی نتوانسته است که مسلمانان را از یکدیگر جدا کند، ما باید از اختلافات بگذریم و بالاتر از این موضوعات کار کنیم. مسلمانان باید طبق اصل وحدت و آموزه‌های قرآن و پیامبر (ص) از همه اختلافات و فرقه گرایی و تعصب دینی بالاتر روند زیرا همین قدرت وحدت سبب می‌شود که همه اقوام عالم با هم متحد شوند.

علامه سید شیخ شمس الدین شرف الدین

شمس الدین شرف الدین

علامه سید شیخ شمس الدین شرف الدین، مفتی یمن گفت: امروز امت اسلامی در حال گذر از شرایط بسیار حساسی است و با هجمه‌های مکرر دشمنان روبه روست. امروز بیش از پیش نیاز داریم که به پیامبر اکرم تمسک جوییم تا با این هجمه‌ها از جمله انتشار تصاویر کاریکاتوری و انتساب گزافه‌های باطل به پیامبر مقابله کنیم. لذا در چنین شرایطی ما باید بیش از پیش به دنبال وحدت بوده و آنگونه که شایسته این امت است در صحنه حاضر شویم که دشمنان ببینند این امت، امت واحد بوده و علی رغم اختلاف نظرها هرگز امتی چند دسته نیست. چون همگی به خداوند و رسول اکرم، به یک کتاب و به سنت‌های رسول اکرم و روز قیامت ایمان دارند و همه رو به سوی یک قبله نماز می‌خوانند.

وی با اشاره به خطرات کنونی حاکم بر جوامع انسانی گفت: ما اکنون با خطرات زیادی مواجه هستیم. به عنوان مثال یکی از بحران‌های کنونی ویروس کرونا است. ظهور ویروس نشان دهنده دو مساله است. یکی آنکه عقوبتی الهی در برابر کارهایی است که مردم مرتکب می‌شوند چون خداوند متعال نیز فرموده است اگر به مصیبتی دچار شدید بدون شک آن مصیبت از سوی خود شماست. پس آیات قرآن نیز نشان می‌دهند که این مساله عقوبتی برای کارهای خود ماست و ما باید به خود رجوع کنیم و ببینیم که در کجا با سنت پیامبر و کتاب خدا مخالفت کرده ایم. مثلاً در حال حاضر ربا در کشورهای اسلامی معمول شده است در حالی که در دین حرام اعلام شده است. علاوه بر این، رشوه، بی حجابی، تزویر، دوستی با یهود و غیره نیز وجود دارد. پس باید در این شرایط اعمال خود را کنکاش کرده و توبه کنیم و مردم را به رجوع به سنن رسول اکرم و کتاب خدا دعوت نمائیم.

به گزارش مهر، علامه شرف الدین افزود: احتمال دوم، آزمایش الهی است. گاهی انسان اعمال صالح انجام می‌دهد و جامعه نیز جامعه صالحی است اما همانطور که پیش از این نیز انبیای الهی که البته بسیار صالح‌تر از ما بودند، مورد آزمایش قرار گرفته اند، شاید ما هم با آزمایش الهی مواجه هستیم. در شرایط آزمایش الهی نیز بر ماست که با صبر و حمد و تسبیح خداوند این آزمایش را پشت سر نهیم و به پروتکل‌های بهداشتی پایبند باشیم. ما تا زمانی که دارو یا واکسنی برای این ویروس کشف شود باید با توبه و رجوع به خداوند متعال امید خروج از آن را داشته باشیم. چرا که خداوند بهترین وسیله برای درمان هر دردی است. و در این میان استغفار و توبه درمان این درد است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.