خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

توهین کنندگان به ادیان به حبس و جزای نقدی محکوم می‌شوند

با تصویب مجلس؛

نمایندگان مجلس مقرر کردند: هرکس از طریق توهین به ادیان الهی یا مذاهب اسلامی موجب ایجاد تفرقه یا خشونت در جامعه شود، چنانچه مشمول حد نباشد به حبس و جزای نقدی محکوم می‌شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه طرح الحاق دو ماده به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده اعاده شده از شورای نگهبان را با ۱۹۷ رای موافق یک رای مخالف و شش رای ممتنع از ۲۰۴  آرای ماخوذه را تصویب کردند.

در ماده واحده این طرح آمده است: هرکس از طریق توهین به ادیان الهی یا مذاهب اسلامی مصرح در قانون اساسی یا قومیت‌های ایرانی و یا از طریق طرح مطالب خلاف واقع یا نسبت‌های ناروا درخصوص مسائل قومی، دینی یا مذهبی موجب ایجاد تفرقه یا خشونت در جامعه گردد، چنانچه مشمول حد نباشد به حبس و جزای نقدی درجه پنج یا یکی از این دو مجازات محکوم می‌شود.

بر اساس تبصره این ماده، چنانچه جرم موضوع این ماده در قالب گروه مجرمانه سازمان‌یافته ارتکاب یابد و یا از سوی مأموران یا مستخدمان دولتی یا عمومی در حین انجام وظیفه یا به مناسبت آن واقع شود و یا از طریق نطق در مجامع عمومی یا با استفاده از ابزارهای ارتباطی در فضای واقعی یا مجازی منتشر شود، مجازات مقرر به میزان یک درجه تشدید می‌شود.

نمایندگان مجلس همچنین مقرر کردند: هر اقدام غیرقانونی یا نامشروعی که موجب تسلط روانی یا جسمی بر دیگری شود به نحوی که فرد مورد بهره‌کشی و سوءاستفاده جنسی، جسمی یا مالی واقع شود و یا در اثر آسیب‌رسانی به قدرت تصمیم‌گیری فرد و تشویق وی به ارتکاب جرائمی از قبیل اعمال منافی عفت،‌ مصرف مشروبات الکلی، مواد مخدر و یا مواد روان‌گردان، خودآزاری یا دیگرزنی، فرد مرتکب این اقدامات گردد.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین تصویب کردند: تأمین مالی و یا هر نوع حمایت مادی دیگر از گروههای موضوع این ماده (توهین به ادیان الهی) با آگاهی از ماهیت آنها موجب محکومیت به حبس درجه پنج و جزای نقدی معادل دو تا پنج برابر ارزش کمک‌های مالی و حمایت‌های مادی ارائه‌شده می‌باشد. چنانچه مرتکب شخص حقوقی باشد به انحلال و پرداخت جزای نقدی مذکور محکوم می‌گردد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.