خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

این جهل مقدّس است که چنین کشتار می‌کند

تصاویری از کشتار دانشجویان دانشگاه کابل/

گفتاری کوتاه در ریشه‌یابی کشتار دانشجویان دانشگاه کابل به قلم دکتر محمدباقر تاج‌الدین.

ردنا (ادیان نیوز) – کشتار دانشجویان دانشگاه کابل که توسط داعش صورت گرفته و طی آن تعداد قابل توجهی از دانشجویان این دانشگاه کشته و زخمی شدند و کشتارهای مشابه که در برخی کشورهای اسلامی مانند پاکستان، افغانستان، یمن، عراق، سوریه و سایر کشورهای اسلامی طی سالیان اخیر روی داده است، همگی نشان از این موضوع بسیار تلخ دارد که گویی مسلمانان به کشتار علیه یک‌دیگر روی آورده‌اند و نوعی وضعیت مسلمانان علیه مسلمانان به وجه تراژیک و غم‌انگیزی شکل گرفته است!!! به‌راستی چرا این چنین است؟

در پاسخ می‌توان گفت یکی از دلایل مهم بروز چنین حوادث تلخ و دردآوری ریشه در جهل مقدّس دارد و تا مادامی که دست‌کم بخشی از مسلمانان دچار جهل مقدّس باشند، هیچ گریزی و گزیری از این وضع و حال اسف‌بار و دردناک نیست. قبلاً در نوشته‌ای با عنوان قربانیانِ جهلِ مقدّس این موضوع را مورد واکاوی قرار دادم که بسیاری از رفتارها و اقدامات نادرستی که از سوی برخی مسلمانان در برخی کشورهای اسلامی روی می‌دهد، ریشه در جهل مقدّس دارد و یکی از راه‌های برون‌رفت از این معضل ریشه‌ای خشکاندن ریشه‌های آن است.

جهل مقدّسی که ناشی از برداشت‌ها و قرائت‌ها غیر عقلانی، غیر انسانی و غیر اخلاقی از متون دینی است و تا زمانی که چنین قرائت‌ها و برداشت‌های نامعقول و ناموجّهی از متون دینی صادر می‌شود، شاهد چنین ماجراهای تلخ و غم‌باری نیز خواهیم بود.

کشتن این جوانان نازنین که با هزار آمال و آرزو پای به دانش‌گاه گذاشته و برای آینده‌ی خود در جوش و خروش بودند، چه توجیهی به جز جهل مقدّس می‌تواند داشته باشد؟ ممکن است برخی بگویند که تنها سنگ‌دلی و بی‌رحمی است که چنین دست به کشتار آن هم کشتار جوانان یک سرزمین می‌زند، اما در پاسخ باید گفت که قبل از سنگ‌دلی و بی‌رحمی، این جهل مقدّس است که چنین می‌کند؛ چرا که برای هر اقدامی آن هم از نوع کشتار انسان‌های بی‌گناه باید توجیهی نظری و فکری در میان باشد که آن توجیه توسط جهل مقدّس صورت می‌گیرد. به‌عبارت دیگر، این جهل مقدّس است که بنیان فکری و نظری‌ای را فراهم می‌سازد که طی آن عدّه‌ای به خود اجازه دهند تا عده‌ای دیگر را چنین کشتار و قتل عام کنند!!! بنیان‌های فکری گروهی چون داعش را بیش‌تر بکاوید تا بدانید که چرا چنین می‌کنند!

باری، این جهل مقدّس است که چنین دست به کشتار می‌زند، آن‌هم دست به کشتار مسلمانان توسط مسلمانان و تأسّف‌بار و دردآور این که بر این عمل غیر انسانی و غیراخلاقی خویش مهر تأیید نیز می‌زنند و بدان می‌بالند و افتخار می‌کنند!!! زهی دین‌ناشناسی، زهی انسان‌ناشناسی، زهی جهل و زهی غفلت!

گفتنی است، دو روز پیش جوانان دانشجوی افغانستانی به دست دژخیمان سفاک در خون غلتیدند در حالی که مقامات کابل معتقد هستند این جنایت را طالبان انجام داده است اما دژخیمان داعش مسئولیت این کشتار را بر عهده گرفته‌اند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.