خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بیش از نیمی از کاتولیک‌های آمریکا معتقدند سقط‌جنین باید قانونی شود

8 یافته کلیدی درباره کاتولیک‌ها و سقط‌جنین؛

اکثر کاتولیک­ های ایالات متحده معتقدند که سقط جنین باید قانونی باشد (حداقل در برخی موارد) مانند بسیاری از قانونگذاران کاتولیک و سایر سیاستمداران.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، اکثر کاتولیک­ های ایالات متحده معتقدند که سقط جنین باید قانونی باشد (حداقل در برخی موارد) مانند بسیاری از قانونگذاران کاتولیک و سایر سیاستمداران. جو بایدن که اغلب خود را کاتولیک متدین توصیف می­ کند، گفته است که زنان حق سقط جنین را دارند و قول داده است که حامی «Roe v.Wade» باشد.

رو علیه وید (Roe versus Wade) حکم تاریخی دیوان عالی ایالات متحدۀ آمریکا در خصوص قانونی‌شدن سقط جنین است.

مرکز تحقیقات پیو در طول سال­ها بارها نظرات بزرگسالان کاتولیک را در خصوص سقط‌جنین پرسیده است؛ از جمله در یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۹ که مستقیما به «Roe» پرداخت. در اینجا مجموعه ­ای از یافته­ های کلیدی این نظرسنجی ­ها وجود دارد.

بیش از نیمی از کاتولیک­ های ایالات متحده (۵۶%) معتقدند که سقط‌جنین باید در همه یا بیشتر موارد قانونی باشد. در حالی که طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو در سال ۲۰۱۹، از هر ده نفر، چهار نفر (۴۲%) معتقد بودند که سقط جنین در همه یا اکثر موارد باید غیرقانونی باشد. اگرچه اکثر کاتولیک ­ها قانونی شدن سقط جنین را تایید می­کنند، در عین حال حداقل برخی محدودیت ها را نیز قبول دارند. به عنوان مثال، در حالی که تقریبا یک سوم کاتولیک ­ها (۳۵%) اظهار داشتند که سقط جنین باید در اکثر موارد قانونی باشد، فقط حدود یک پنجم این گروه (۲۱%) گفته­ اند که در همه موارد باید قانونی باشد. به همین ترتیب، ۲۸% کاتولیک­ ها گفته اند که سقط جنین باید در اکثر موارد غیرقانونی باشد، در حالی که نیمی از آنها (۱۴%) گفته اند که در همه موارد باید غیرقانونی باشد.

در مقایسه با سایر گروه­ های مسیحی آنالیز شده، کاتولیک­ها مانند پروتستان­ های سفیدپوست که انجیلی نیستند (۶۰%) و پروتستان­ های سیاه پوست (۶۴%) از سقط جنین قانونی حمایت می ­کنند و بسیار بیشتر از پروتستان­ های انجیلی سفیدپوست (۲۰%) چنین کاری را انجام می­ دهند. در میان آمریکایی­ های بی دین نیز اکثریت قریب به اتفاق (۸۳%) اظهار داشتند که سقط جنین باید در همه یا بیشتر موارد قانونی باشد.

کاتولیک­ هایی که به طور منظم در مراسم عبادی شرکت می­کنند، سطح بالاتری از مخالفت با سقط جنین را نشان می ­دهند. دو سوم کاتولیک ­هایی که به صورت هفتگی یا بیشتر در مراسم­ های مذهبی شرکت می ­کنند (۶۷%) اظهار داشتند که سقط جنین باید در همه یا بیشتر موارد غیر قانونی باشد. این نسبت تقریبا در مورد کسانی که گاهی در مراسم­ های عبادی شرکت می­کنند نیز صادق است؛ تقریبا دو سوم اظهار داشتند که سقط جنین باید قانونی باشد (۶۵%)، در حالی که تقریبا یک نفر از سه نفر (۳۲%) معتقد بودند که این امر باید در همه یا اکثر موارد غیرقانونی باشد.

بر اساس نظرسنجی سال ۲۰۱۹ اکثر کاتولیک ­های جمهوری خواه یا کاتولیک­ هایی که به این حزب گرایش دارند (۶۳%) اظهار داشتند که سقط جنین باید در همه یا اکثر موارد باید غیرقانونی باشد، در حالی که تعداد بیشتری از کاتولیک های دموکرات و یا علاقه مندان این حزب (۷۷%) اظهار داشتند که سقط جنین باید در اکثر موارد قانونی باشد. تقریبا یک سوم جمهوری خواهان کاتولیک (۳۶%) طرفدار سقط جنین قانونی هستند، در حالی که ۱۷% از دموکرات ­های کاتولیک با آن مخالفت کرده­ اند و این نشان ­دهنده برخی مخالفت­ ها در هر دو حزب در خصوص این مساله بود.

کاتولیک ­ها مانند سایر آمریکایی ­ها مساله­ سقط جنین را به عنوان یک مساله اساسی در انتخابات می دانند. بر اساس نظرسنجی انجام شده در جولای و آگوست سال جاری، در میان کاتولیک­ ها، ۳۹ درصد معتقدند که مساله سقط جنین در رای آن ها در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ بسیار تاثیرگذار است. این موضوع سقط جنین را، نسبت به موضوعاتی مانند اقتصاد، مراقبت های بهداشتی و شیوع کرونا، در فهرست اولویت ها قرار می­دهد (هم برای کاتولیک­ها و هم برای سایر آمریکایی­ها). در مورد اولویت بندی برای انتصابات دیوان عالی کشور نیز کاتولیک ­ها (۶۱%) و بزرگسالان ایالت متحده (۵۷%) این مساله را مهم ترین موضوع تاثیرگذار بر رای آنان می­ دانند.

اکثر کاتولیک­ ها در نظرسنجی سال ۲۰۱۹، اظهار داشتند که با لغو «Roe v.Wade» مخالف هستند. تقریبا دو سوم کاتولیک­ ها (۶۸%) گفتند که آنها با لغو کامل این حکم توسط دادگاه عالی مخالف هستند، در حالی که سه نفر از هر ده نفر (۲۸%) اظهار داشتند که این حکم باید لغو شود. این آرا تقریبا مشابه با آرای عموم مردم ایالات متحده بود. (۷۰% در برابر ۲۸%). اما آرا از نظر وابستگی ­های مذهبی بسیار متفاوت بود : ۸۹% آمریکایی­ های بی دین معتقد بودند که « Roe v.Wade» باید باقی بماند، در حالی که فقط ۳۵% از پروتستان ­های انجیلی سفیدپوست همچین عقیده ­ای داشتند.

اگرچه اکثر کاتولیک ­ها معتقدند که سقطجنین باید قانونی باشد، این را نیز گفته اند که سقط جنین از نظر اخلاقی اشتباه است. در واقع، طبق داده­ های یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۷، ۵۷% اظهار داشتند که سقط جنین از نظر اخلاقی غلط است و ۵۶% معتقدند که سقط‌جنین باید قانونی باشد. در میان بزرگسالان در سایر گروه­ های مذهبی، طیف وسیعی از نظرات در مورد این مساله وجود داشت : تقریبا دو سوم پروتستان ­ها (۶۴%) گفتند که سقط جنین از نظر اخلاقی اشتباه است. این آمار شامل ۷۷% کسانی که جز فرقه ­های پروتستان انجیلی هستند، می ­شود. در میان افراد بی دین نیز حدود ۳۴% اظهار داشتند که سقط جنین کاری اخلاقی است و ۴۲% معتقد بودند که این کار از نظر اخلاقی صحیح نیست.

وقتی دیدگاه­ ها در خصوص دیوان عالی کشور مورد بحث قرار گیرد، کاتولیک ­ها احتمالا به اندازه سایر مسیحیان نظر مساعد تری دارند. براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو که در آگوست سال ۲۰۲۰ انجام شد، سه چهارم کاتولیک­ ها (۷۶%) دیدگاه مثبتی نسبت به دیوان عالی دارند.این در حالی است که تقریبا یک چهارم (۲۳%) دیدگاه منفی دارند. علاوه بر این، تقریبا از هر ده نفر هفت نفر (۷۲%) معتقد بودند که دادگاه عالی رفتار بی طرفانه­ ای نسبت به دین دارد، در حالی که نظر سنجی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد نشان دهنده­ آماری برابر در خصوص دوستانه یا غیر دوستانه بودن رفتار دیوان عالی نسبت به دین بود : ۱۳% رفتار دوستانه، ۱۳% رفتار غیر دوستانه. رای دهندگان غیر مسیحی معتقد بودند که دیوان عالی رفتار دوستانه ­ای دارد: این آمار برای یهودیان ۲۹% در مقابل ۳۰% بود و برای افراد غیر مذهبی ۲۶% در برابر ۷% بود.

بیش از چهار نفر در هر ده نفر از مسیحیان کلیسای کاتولیک گفته ­اند که اخیرا سمیناری را شنیده­ اند که با سقط جنین مخالف بوده است. در یک نظرسنجی که در تابستان امسال انجام شد، مرکز تحقیقات پیو از بزرگسالان ایالات متحده که اخیرا در مراسم مذهبی شرکت کرده بودند، و یا به صورت آنلاین یا از تلویزیون تماشا کرده بودند، پرسید که آیا موضوعات خاصی را در خطبه ­ها شنیده ­اند؟ در میان کاتولیک­ ها حدود ۴۴%، ماه گذشته سخنرانی ­هایی را شنیده بودند که در آن­ها با سقط جنین مخالفت شده بود. در حالی که ۱۲% سخنرانی ­هایی را شنیده بودند که در آنها از سقط‌جنین قانونی حمایت شده بود.

در میان پروتستان­ ها، ۳۳% پیام­ هایی با موضوع مخالفت با سقط جنین شنیده بودند. بر اساس یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، همه کاتولیک ­ها به توصیه ­های روحانیون در خصوص سقط‌ جنین اعتماد ندارند. تقریبا یک سوم کاتولیک ­ها (۳۴%) اظهار داشتند که به روحانیون اعتماد زیادی دارند و آنها می ­توانند راهنمایی­ های مفیدی در این خصوص ارائه دهند، در حالی که یک سوم دیگر (۳۳%) اعتماد کمی داشتند. در مورد پروتستان­ های انجیلی، ۵۹% اعتماد زیادی به توصیه ­های روحانیون خود در خصوص سقط جنین داشتند و یک چهارم باقی مانده (۲۶%) اعتماد کمی داشتند.

مترجم: حامد حبیب زاده

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.