خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جلوگیری از هتک حرمت مقدسات دینی مسلتزم وضع قوانین بازدارنده است

دبیرکل جبهه عمل اسلامی لبنان:

دبیرکل جبهه عمل اسلامی لبنان، عدم برخورد قاطع سران کشورهای عربی و اسلامی در برابر اهانت‌های غرب به مقدسات را عامل اصلی تکرار این رفتارهای توهین‌آمیز دانست و تصریح کرد: جلوگیری از هتک حرمت مقدسات دینی مسلتزم وضع قوانین بازدارنده بین‌المللی است. 

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، لزوم حفظ وحدت میان مسلمانان از جمله اموری است که همواره از سوی بزرگان و رهبران مذهبی مسلمان مورد توجه قرار گرفته است. آشنایی پیروان مذاهب با عقاید یکدیگر، اگر همراه با هتک به معتقدات سایر مذاهب نباشد، نه‌تنها موجب تفرقه نمی‌شود، بلکه مانع از اتهام و دروغ‌پردازی دشمنان اسلام و مسلمین می‌شود. در همین ایکنا با شیخ زهیر عثمان الجعید، دبیرکل جبهه عمل اسلامی لبنان به گفت‌وگو نشست که در ادامه می آید:

این روحانی اهل تسنن لبنان انتخاب هفته وحدت از سوی امام خمینی(ره) را اتفاقی مبارک و خوش یمن و سبب دوستی ملت‌ها دانست و اظهار کرد: نامگذاری این هفته از سوی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، نشان دهنده استراتژی و راهبرد بشردوستانه او نسبت به کل عالم است و یاد آور شد که امام خمینی، پیروزی انقلاب اسلامی را تنها متعلق به ایران نمی‌داند بلکه آن را متعلق به تمام مسلمانان می‌داند و از آن به پیروزی مستضعفان بر زمین تعبیر می‌کند.

شیخ زهیر الجعید در ادامه گفت: امام خمینی(ره) اختلاف شیعه و اهل تسنن در خصوص تاریخ میلاد پیامبر(ص) را فرصت خوبی برای وحدت میان مذاهب دانست. امام در واقع این هفته را هفته وحدت و رحمت برای کل بشریت دانست.

دبیرکل جبهه عمل اسلامی لبنان درباره نقش وحدت در کاهش ناآرامی‌های منطقه نیز گفت: بیشتر این تنش‌ها مغرضانه بوده و زاییده هیچ نص قانونی، قرآنی و حدیث نبوی و حتی فتوای مجتهدین نیست.

او تنش‌های اخیر منطقه را استراتژی آمریکایی ـ اسرائیلی توصیف کرد که برای فتنه‌انگیزی و تفرقه‌افکنی میان مسلمانان برنامه‌ریزی شده  همانطور که جاسوسان اسرائیلی به دنبال آن هستند که فلسطینی‌ها را از پای درآورند و مقدسات آن‌ها را منهدم کنند.

شیخ زهیر عثمان الجعید وحدت اسلامی را ابزار خوبی در برابر این توطئه‌ها توصیف و بیان کرد: از آنجایی که اسرائیل و آمریکا قادر به محقق ساختن اهدافشان در منطقه نیستند، از این رو سعی می‌کنند تا مشکلاتی در منطقه ایجاد کنند و با تفرقه‌افکنی میان آنان، به اهدافشان برسند.

دبیرکل جبهه عمل اسلامی لبنان با قبول اختلاف افکار و مذاهب دینی و با اشاره به آیه «وجعلناکم امه واحده» اعلام کرد که همه ما در سایه وحدت یک امت هستیم و خواهیم بود. وحدت بین مسلمانان بستر خوبی برای از میان برداشتن اختلافات و تنش‌ها و حل مشکلات اقتصادی، سیاسی و علمی است. معتقدم بسیاری از عقب‌ماندگی‌های کشورهای مسلمان در نتیجه درگیری با دشمن حاصل شده که با وحدت می‌توان هرچه زودتر در صدد حل این مسائل برآمد چرا که وحدت اسلامی، تحکیم کننده قدرت امت اسلامی در منطقه غرب آسیا خواهد بود.

در ادامه شیخ زهیر عثمان الجعید با ذکر حدیثی از پیامبر(ص) که می‌فرماید «المؤمن للمؤمن کالبنیان یشد بعضه بعضًا: مؤمن برای برادر مؤمن خود به مثابه مأمنی است که برخی بعضی دیگر را حمایت و پشتیبانی می‌کنند» وحدت و یکپارچگی بین مسلمانان را همچون بنیانی مرصوص در حل مشکلات و پیشبرد و ترقی جامعه داانست و ریسمان وحدت را ابزار دسترسی به پیشرفت‌های علمی، فرهنگی و نیز تحکیم کننده قدرت امت اسلامی توصیف کرد.

این عالم دینی لبنانی، وحدت در قرآن کریم را همان چنگ زدن به ریسمان الهی و عدم تفرقه دانست و اذعان کرد: قرآن کریم از ما می‌خواهد بدون توهین به عقاید یکدیگر، به وجود اختلافات اعتقادی و دینی همه مذاهب اعتراف کنیم ولی این اختلاف نباید مانع صلح، دوستی و مودت بین مسلمانان شود، بنابراین اهل تسنن باید به تمام باورها و اعتقادات شیعه احترام گذشته و شیعه هم باورهای دینی اهل تسنن را بپذیرد چرا که ما از این طریق می‌توانیم رضایت و خشنودی خدا و رسول خدا(ص) را جلب کنیم.

عدم برخورد قاطعانه، عامل اصلی استمرار رفتارهای اسلام‌ستیزانه

شیخ زهیر الجعید در پایان ضمن محکومیت رفتارهای اسلام‌ستیزانه مکرون، رئیس جمهور فرانسه در هتک حرمت مقدسات اسلامی در لوای آزادی بیان، استمرار و تکرار چنین اهانت‌های اسلام‌ستیزانه را کوتاهی و ضعف رهبران و سران کشورهای اسلامی دانست.

او در این خصوص توضیح داد: متأسفانه قبل از تأسیس سازمان‌های اسلامی از جمله سازمان همکاری اسلامی، موضع سران کشورهای عربی و نهادهای اسلامی از همان اول در برابر مسائل توهین‌آمیز به ساحت مقدس پیامبر(ص) موضعی استوار، محکم و جدی وجود نداشت. او یادآور شد که فتوای امام خمینی(ره) در خصوص کشته شدن مرتد معروف سلمان رشدی که به پیامبر و همسران پیامبر توهین کرده بود، اقدامی بسیار جدی و قاطع بود و به صراحت گفت: «اگر همان زمان تمام سازمان‌های اسلامی و علمای الازهر و سران تمام کشورهای عربی در این باره مجازات موهنان به مقدسات دینی را خواستار شده بودند، هیچ‌کس تا به امروز جسارت اهانت به پیامبر را نداشت. این شانه خالی کردن‌ها و کوتاهی‌ها موجب شد که تا امروز ما شاهد ادامه این رفتارهای توهین‌آمیز از سوی رؤسای جمهور غرب همچون ماکرون به پیامبر و مقدسات اسلام باشیم.»

دبیرکل جبهه عمل اسلامی لبنان افزود: این اهانت‌ها پیش از این در دانمارک و دیگر کشورهای اروپایی نیز اتفاق افتاد اما متأسفانه وقتی می‌بینیم همیشه رؤسای جمهور فرانسه و آمریکا در جلسات رسمی، اسلام را به تمسخر می‌گیرند، نتیجه ضعف سران اسلامی و سازمان‌های بین‌المللی است. ما از سازمان ملل می‌خواهیم که اقدامات بازدارنده قاطع در این امر صورت دهد.

این عالم اهل تسنن لبنان، پیشنهاد خوب شیخ احمد الطیب، رئیس مرکز اسلامی الازهر مصر را در خصوص خروج هریک از کشورها از سازمان ملل در صورت هرگونه اهانت به مقدسات دینی پیروان ادیان مختلف را اقدام خوبی دانست و آن را عامل حفظ صلح جهانی توصیف کرد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.