خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حمله هکرها به کتابخانه واتیکان و نسخ قدیمی کتاب مقدس/ ضرورت بکارگیری ربات محافظ

کتابخانه وابسته به پاپ برای ممانعت از حملات بعدی برای سرقت و دستکاری مجموعه دیجیتال خود، با یک شرکت سایبری شروع به همکاری کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از روزنامه جدید، واتیکان برای محافظت از مجموعه دیجیتالی کتابخانه خود که قدیمی­ ترین نسخه ­های کتاب مقدس و شعر حماسی ویرجیل را در اختیار دارد، با یک شرکت سایبری همکاری کرده است.

مانلیو میکلی، مدیر ارشد اطلاعات به هفته‌نامه آبزرور گفت: این کتابخانه از زمانی که مجموعه خود را در سال ۲۰۱۲ دیجیتالی کرده است، هر ماه با ۱۰۰ تهدید از سوی هکرهای آنلاین روبرو بوده است.

این کتابخانه در سال ۱۴۵۱ تاسیس شد و شامل حدودا ۸۰ هزار سند تاریخی می باشد، از جمله اولین نسخه از کتاب مقدس معروف به «Codex Vaticanus». با بررسی دستخط این کتاب تاریخی، مشخص می شود که مربوط به قرن چهارم میلادی است و از قرن ۱۵ در مجموعه واتیکان بوده است. از دیگر دارایی های ارزشمند این مجموعه م ی­توان به تصویرگری ساندرو بوتیچلی در سال ۱۴۵۰ از «Divine Comedy)» و درخواست هنری هشتم انگلیس برای ابطال ازدواج اشاره کرد.

تا کنون حدود ۲۵درصد از ۴۱ میلیون صفحه کتابخانه دیجیتالی شده است که در معرض حمله مجرمان سایبری قرار گرفته اند. به گفته میکلی؛ یک حمله موفقیت آمیز می ­تواند مجموعه را به سرقت برده، دستکاری یا حذف کند.

برای جلوگیری از حمله هکرها، کتابخانه از خدمات شرکت دارکتریس (Darktrace) که هوش مصنوعی را برای محافظت سایبری ایجاد می ­کند، استفاده می کند. این سازمان که در سال ۲۰۱۳ تاسیس شده است، ارزش ۳.۸ میلیارد پوندی را در یک معامله قریب الوقوع در بازار سهام لندن هدف گذاری کرده است و توسط روسای سابق آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده و سرویس امنیت داخلی انگلستان (MI5) پشتیبانی می­ شود.

حمله هکرها به نسخ قدیمی کتاب مقدس و گنجینه های واتیکاندیو پالر، مدیر فناوری خدمات دارکتریس می ­گوید: انگیزه حملات سایبری می ­تواند با مادی یا شیطنت باشد، اما بدون شک تهدید هک شدن بیشترین نگرانی امنیتی را به دنبال دارد. همانطور که میکلی گفت: آسیب فیزیکی یک مهاجم به راحتی قابل شناسایی است اما ردیابی تغییر اطلاعات بایگانی شده دشوار است.

میکلی در گفتگو با آبزرور تأکید کرد: ما باید از مجموعه آنلاین خود محافظت کنیم تا خوانندگان بتوانند به سوابق دقیق و بدون تغییر اعتماد کنند. در عصر اخبار جعلی، این مجموعه­ ها نقش مهمی در مبارزه با اطلاعات غلط بازی می کنند و بنابراین دفاع از آن­ها در برابر این حملات حیاتی است.

دفتر مطبوعاتی واتیکان تا زمان انتشار این مطلب واکنشی نشان نداده است.

حمله هکرها به نسخ قدیمی کتاب مقدس و گنجینه های واتیکان

مترجم: حامد حبیب‌زاده

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.