خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اهانت به پیامبر(ص) رفتاری تروریستی نسبت به مقدسات مسلمانان است

پژوهشگر مسیحی در وبینار لبنان:

نویسنده و پژوهشگر مسیحی لبنان گفت: رفتاری را که هم اکنون از سوی غرب در قبال شخصیت رسول اسلام(ص) شاهد هستیم، باعث تحریک احساسات مسلمانان جهان شده و رفتاری تروریستی نسبت به مقدسات مسلمانان به شمار می‌آید. 

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان، در وبینار «اندیشه رسول اعظم(ص)؛ نگاهی به دیدگاه‌های امام خامنه‌ای» که با حضور اندیشمندانی از ایران، لبنان، سوریه و بحرین برگزار شد،  ضمن معرفی پیامبر(ص) به عنوان انسان کاملی که آثار زیادی درباره شخصیت ایشان نگاشته شده است، گفت: حضرت محمد(ص) همان انسان کامل است، پیامبر رحمت، که بدی را با خوبی و مهربانی پاسخ داد، ایشان با کافران با بردباری و مهربانی برخورد می‌کرد و بنیان تمدن اسلامی را با رسالت اسلام پایه‌ریزی و مسیر حضرت موسی و عیسی(ع) را تکمیل کرد.

تمدن اسلامی؛ ارمغان پیامبر(ص) برای بشریت

وی افزود: حضرت محمد(ص) مکتبی را در سیاست، جامعه و اخلاق براساس توحید و ایمان و با هدف بنای تمدن اسلامی برای بشریت به ارمغان آورد. آن حضرت پس از جنگ‌های طولانی در طول تاریخ و کشتار پیامبران و اولیا و صالحان از سوی کینه‌توزان و پس از گسترش فساد اجتماعی، اداری و اخلاقی الگوی جامعه نمونه بر روی زمین را محقق کرد.

خامه‌یار در ادامه با اشاره به کتاب «درس‌های پیامبر اعظم(ص)» که برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری درباره حضرت ختمی مرتبت است، افزود: مقام معظم رهبری می‌فرمایند: شایسته است زندگی رسول اکرم(ص) مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد. چرا که هر لحظه از زندگی آن حضرت، رخداد، درس و تجلیاتی بزرگ از انسانیت بود.

وی بیان کرد: اگر بر روی شخصیت حضرت رسول(ص) تمرکز کنیم درس‌های بسیاری را از آن حضرت خواهیم آموخت که برای دین و دنیای ما کافی خواهد بود. این کتاب مجموعه‌ای از سخنرانی‌های آگاهی‌بخش طی سال‌های متمادى است. در این کتاب مفاهیمی درباره وحدت اسلامی برگرفته از شخصیت رسول اکرم(ص) و تلاش‌های بی‌وقفه آن حضرت در برابر چالش‌های دوران حیاتش آمده است.

امپریالیسم غربی؛ حامی اسلام‌ستیزی

خامه‌یار گفت: ما امروز در برابر اهانتی دیگر نسبت به شخصیت حضرت رسول(ص) قرار گرفته‌ایم که از سوی امپریالیسم غربی حمایت می‌شود و حاکمان آن این عمل را توجیه و از آن دفاع می‌کنند. ‌در مقابل این توهین‌ها، رحمت پیامبر و حبیب خدا، حضرت محمد مصطفی(ص) و شخصیت و اخلاق انسان کاملی را یادآور می‌شویم که از او الگو می‌گیریم، بلکه آن حضرت افتخار تمام جهان بوده و باید دنیا ایشان را بشناسد و دنباله‌رو آن حضرت باشد. زیرا دینی را که حضرت محمد به آن مبعوث شد تا آن را کامل گرداند همان دین خدا، دین توحید و تسلیم در برابر خداوند و اسلام بود.

در ادامه نبیل الحلباوی، عضو مجمع جهانی اهل بیت از سوریه، با قرائت سروده‌هایش در ستایش از پیامبر اسلام، سخنان خود را آغاز کرد و گفت: خداوند پیامبر اکرم(ص) را تجلی رحمانیت و رحیمیت معرفی می‌کند که این تجلی در ادامه تجلی صفات رحمانیت و رحیمیت خداوند است. از سویی پیامبر اکرم(ص) برای تمام خلقت مبعوث شده است(صفت رحمانیت) و از سوی دیگر نسبت به مؤمنان مهربان(صفت رحیمیت) است.

حلباوی در ادامه به بیان صفاتی از پیامبر(ص) در قرآن کریم اشاره کرد و افزود: خداوند به جان پیامبر(ص) در قرآن کریم قسم یاد کرده در صورتی که به جان هیچ یک از پیامبران دیگر قسم یاد نکرده است؛ (لعمرک انهم فی سکرتهم یعمهون: به جانت قسم آنها در مستی خود سرگردانند). همچنین به ما توصیه شده است که پیامبر اکرم را بزرگ بداریم و خداوند آن حضرت را با خطاب «یا ایها الرسول» و«یا ایها النبی» مخاطب قرار داده است در صورتی که پیامبران گذشته را با نام آنها مورد خطاب قرار داده است، مانند: یا ابراهیم، یا نوح،یا یحیی، یا موسی، یا عیسی و….

وی به بیان صفات دیگر رسول اکرم(ص) در قرآن کریم پرداخت و گفت: خداوند به ما دستور داده است تا از پیامبر اکرم اطاعت کنیم و اطاعت آن حضرت را در راستای اطاعت از خویش عنوان کرده است؛ (و من یطع الرسول فقد اطاع الله: کسی که از پیامبر اطاعت کند از خداوند اطاعت کرده است). همچنین دستور به محبت و دوست داشتن آن حضرت و اهل بیت ایشان(ع) داده است.

سرکیس ابوزید، نویسنده و پژوهشگر مسیحی، دیگر سخنان وبینار نیز ضمن اشاره به نقش پیامبر اعظم(ص) در توسعه و گسترش تمدن اسلامی، گفت: رفتاری را که هم اکنون از سوی غرب در قبال شخصیت رسول اسلام، شاهد هستیم، باعث تحریک احساسات مسلمانان جهان شده و رفتاری تروریستی نسبت به مقدسات مسلمانان به شمار می‌رود.

پرورش تروریسم به نام اسلام در غرب

وی افزود: شخصیت رسول اکرم(ص) فراتر از این است که بخواهد با اهانت دیگران خدشه‌دار شود و ایشان نقش مهمی در بنای تمدن بشری و انسانی ایفا کرد.

سرکیس ابوزید سپس به بیان دیدگاه‌های مقام معظم رهبری درباره پیامبر عظیم‌الشأن اسلام پرداخت و گفت: امام خامنه‌ای همگان را به گفت‌و‌گو با هدف شناخت حقیقت اسلام دعوت کرد تا آنان با واقعیت اسلام آن گونه که هست و بدون توجه به گرایش‌های سیاسی آشنا شوند. چرا که ایشان مشکلات کنونی بشریت را ناشی از عدم شناخت حقیقت می‌دانند.

وی گفت: رهبر انقلاب اسلامی ایران همچنین از جوانان غرب خواسته است تا اسلام را از منابع صحیح و درست آن بشناسند چرا که غربی‌ها مانع پیشرفت مسلمانان بوده و با پرورش تروریسم به نام اسلام، قصد مخدوش کردن چهره تابنده اسلام و زشت جلوه دادن آن را دارند. از سوی دیگر ایشان خواستار برقراری ارتباط فرامرزی با دیگران جهت درک درست از یکدیگر و حل مشکلات از طریق عقلانیت هستند، زیرا رسالت اسلام، رسالت وحدت است.

سپس حجت‌الاسلام صلاح مرسل، پژوهشگر مسائل اسلامی از بحرین، به اهانت اخیر فرانسه تحت پوشش آزادی بیان اشاره کرد و گفت: ما باید به بررسی ریشه‌های این اهانت و عوامل آن بپردازیم. اگر به تاریخ صدر اسلام تاکنون نظری بیافکنیم خواهیم دید که از همان آغاز بعثت نبی مکرم اسلام مورد هجمه مشرکین و کفار قرار گرفت و اهانت به شخصیت ایشان در ابعاد مختلف صورت گرفت و ایشان را مجنون، ساحر و .. لقب می‌دادند. پس از هجرت نیز یهودیان دشمنی خود را با آن حضرت با دادن القاب زشت و اهانت به آن بزرگوار نشان می‌دادند.

وی در ادامه افزود: تأثیری که شخصیت پیامبر اکرم(ص) در جهان بر جای گذاشته و در حال گسترش نیز هست، باعث شده تا غربی‌ها به بهانه آزادی بیان و با هدف تخریب شخصیت آن حضرت چنین اقدامی انجام دهند. تروریسم را نیز با نام اسلام تربیت و با هدف مخدوش کردن چهره نورانی اسلام در میان مسلمانان وارد کردند و این امر جنایتی در حق عدالت و تاریخ به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام صلاح مرسل در پایان گفت: این اهانت‌ها تازگی نداشته و از صدر اسلام تاکنون نه تنها برای پیامبر ما، بلکه نسبت به تمامی پیامبران گذشته نیز وجود داشته است و هدفش جلوگیری از ادامه حرکت مسلمانان در مسیر پیامبر گرامی اسلام است؛ چرا که آن حضرت در دل‌ها نفوذ و ملت‌ها را تسخیر کرده و مرزهای جغرافیایی را در نوردیده است لذا همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند: آنها با چنین اقداماتی قصد دارند اذهان عمومی مردم غرب آسیا را از توطئه‌ها و نقشه‌هایی که برای این منطقه در حال ترسیم هستند، منحرف کنند و ما باید در این‌باره هوشیار باشیم.

وحدت؛ مرکز ثقل مبارزه با اسلام‌ستیزی

سخنران پایانی نشست زهرا نهاوندی، عضو مجمع زبان و ادبیات عرب از مؤسسه دائره المعارف اسلامی ایران بود که با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، پیامبر اکرم(ص) را پیامبر تمام بشریت معرفی کرد و گفت: ایشان، پیامبر رحمت برای تمام جهانیان بود. ادبیات اسلامی چه در گفتار پیامبر(ص) و چه از زبان امیرمؤمنان(ع)، اشاره به ممنوعیت توهین‌کردن و ناسزا‌گفتن دارد. لذا مسلمانان ضمن رعایت ادب باید در برابر این اقدام موهن بایستند و شخصیت پیامبر را آن گونه که هست معرفی کنند.

وی افزود: بشریت کنونی در حال حاضر بیش از گذشته درگیر مشکلات است و دشمنان اسلام در این میان در حال اسلام‌ستیزی هستند و مراکزی را به منظور ایجاد فتنه میان مسلمانان تحت پوشش آزادی بیان تأسیس کرده‌اند و با سوء استفاده از آزادی بیان و مبارزه با تروریسم به دشمنی با اسلام برخاسته‌اند و با حمایت از گروه‌های تروریستی قصد مخدوش‌کردن چهره نورانی اسلام را دارند و ما شاهد محکومیت اهانت‌ها از سوی تمام مراکز اسلامی اعم از احزاب، علمای مسلمان در الازهر و دیگر مراکز دینی در جهان اسلام هستیم. وحدت اسلامی مرکز ثقل مبارزه با اسلام‌ستیزی و دفاع از حریم پیامبر و مقدسات اسلام به شمار می‌رود.

وبینار اندیشه رسول اعظم(ص)؛ نگاهی به دیدگاه‌های امام خامنه‌ای

به گزارش ایکنا، وبینار «اندیشه رسول اعظم(ص)؛ نگاهی به دیدگاه‌های امام خامنه‌ای» از سوی رایزنی فرهنگی ایران در لبنان با همکاری مؤسسه حفظ و نشر آثار امام خامنه‌ای برگزار شد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.