خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آمادگی ایران برای گفت‌وگوی میان فرهنگ‌ها و ادیان در سراسر جهان

رایزن فرهنگی کشورمان در وبینار «ما متحدیم چون همه ما مخلوق یک خدا هستیم» در زیمبابوه، آمادگی ایران را برای برگزاری گفت‌وگوی میان فرهنگ‌ها و ادیان جهت برقراری صلح و امنیت در سراسر جهان اعلام کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، وبینار گفت‌وگوی بین دینی «ما متحدیم چون همه ما مخلوق یک خدا هستیم» با همکاری رایزنی فرهنگی ایران ایران و دانشگاه کاتولیک زیمبابوه، با حضور نمایندگانی از ادیان و مذاهب مسیحی، مسلمان، یهودی، بودیسم و نیز ادیان سنتی آفریقا برگزار شد.

در این وبینار، هر یک از سخنرانان به معرفی نگاه دین خود نسبت به همزیستی مسالمت آمیز و صلح میان ابنای بشر پرداخت.

توگارپی، رییس دپارتمان مطالعات ادیان و ماهوهوما از دانشگاه کاتولیک زیمبابوه به ارائه مبحثی درباره اصل همزیستی در میان ادیان از دیگاه مسیحیت پرداختند.

شیخ عبدالله ماکوئینجا، رییس شورای اسلامی اهل بیت(ع) نیز گزارشی از روند پیدایش و گسترش اسلام در زیمبابوه و وضعیت کنونی مسلمانان و نحوه تعامل آنان با برادران و خواهران مسیحی شان ارائه کرد.

خانم جانیتا نیز به عنوان سخنران بعدی، به معرفی اصول بودیسم و حضور فراگیر صلح و آرامش در این مکتب فکری پرداخت و منشأ بروز آرامش در دنیای بیرون را منوط به برقراری آرامش و صلح در درون افراد دانست.

در ادامه، ژو نیز ادیان سنتی آفریقا (ATR) را مورد بحث قرار داد و به چگونگی سفارش به صلح و همزیستی مسالمت آمیز از سوی این تفکر دینی که ریشه در آداب و سنن دیرینه افریقا دارد، اشاره کرد.

لمبا، نماینده کنیسه یهودی زیمبابوه به سابقه تاریخی یهودیت و وضیعت کنونی آن در زیمبابوه اشاره کرد و توصیه به دوستی و آرامش را از اصول اساسی این دین الهی دانست.

رضا عسگری، رایزن فرهنگی ایران در زیمبابوه نیز مقاله‌ای درباره لزوم شناخت «دیگران» به عنوان مقدمه برقراری صلح و دوستی ارائه داد و آن را نتیجه گفت‌وگو میان ادیان و فرهنگ‌ها دانست.

وی همچنین با ارائه سابقه‌ای از برگزاری نشست‌های گفت‌وگوی بین دینی، به اعلام سال ۲۰۰۱ به عنوان سال گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها از سوی سازمان ملل به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران اشاره و آمادگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را برای برگزاری نشست‌های گفت‌وگوی میان فرهنگ‌ها و ادیان جهت برقراری صلح و امنیت در سراسر جهان اعلام کرد.

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.