خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

همکاری‌ ایران و آذربایجان در حوزه الهیات و معارف اسلامی

در جریان دیدار رایزن فرهنگی ایران در باکو با رئیس دانشگاه الهیات جمهوری آذربایجان بر ضرورت تعاملات و تعمیق همکاری‌های علمی به ویژه در حوزه الهیات و معارف اسلامی دو کشور تأکید شد. 

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، قربانعلی پورمرجان، رایزن فرهنگی ایران در باکو ضمن حضور در دانشگاه (انستیتو) الهیات جمهوری آذربایجان با عاقل شیرین‌اف، رئیس این دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، طرفین بر تعاملات و تعمیق همکاری‌های علمی به ویژه در حوزه الهیات و معارف اسلامی میان دانشگاه‌های ایران و آذربایجان به تبادل نظر و گفت‌وگو پرداختند.

عاقل شیرین‌اف به بیان فعالیت‌های علمی و برنامه‌های آتی دانشگاه الهیات جمهوری آذربایجان پرداخت و گفت: در دوره چهارم تحصیلی این دانشکده که سال آینده است، آموزش زبان فارسی نیز آغاز می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند.

رئیس دانشگاه الهیات جمهوری آذربایجان در ادامه سخنانش، این اقدام را گامی مثبت در توسعه روابط دو کشور توصیف کرد.

عاقل شیرین‌اف همچنین با ارائه توضیحاتی در خصوص چاپ چند مجله علمی تحقیقاتی دینی در طول سال، گفت: ما یک مجله کاملاً علمی داریم که در طول سال، ۲ مرتبه چاپ می‌شود و یک مجله علمی ترویجی داریم که در هر سال سه نوبت چاپ می‌شود و ما مشتاق چاپ مقالات اساتید و اندیشمندان ایرانی در مجله‌های مذکور هستیم. این مقالات می‌توانند به زبان‌های انگلیسی، عربی یا آذری باشند.

پورمرجان، رایزن فرهنگی کشورمان در باکو نیز ضمن ارائه توضیحاتی از وضعیت علوم انسانی و دینی در دانشگاه‌های ایران، با اعلام آمادگی برای هر نوع همکاری در حوزه‌های مختلف، معرفی حقایق و واقعیات دینی از طریق آموزش را از مهمترین فعالیت‌های دینی و علمی برشمرد.

پیشینه دانشگاه الهیات جمهوری آذربایجان

دانشگاه الهیات در سال ۲۰۱۸ میلادی براساس دستور الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان تأسیس شد و هدف از راه‌اندازی آن، حفظ محیط معنوی و دینی و تحصیل متخصصان در سطح بالا در داخل آذربایجان بوده است.

این دانشگاه (انستیتو) قبلاً در داخل دانشگاه دولتی باکو به صورت یک دانشکده بود که با هدف فوق و با دستور رئیس‌جمهور آذربایجان تبدیل به دانشگاه یا انستیتو شد و جایگاه آن ارتقا یافت.

براساس توضیحات عاقل شیرین‌اف، فرق دانشگاه با انستیتو در آذربایجان این است که انستیتو تک رشته است ولی دانشگاه چندین رشته را در خود دارد و این دانشگاه چون صرفاً در رشته الهیات دانشجویان را تربیت خواهد کرد بنابراین عنوان انستیتو بر آن نهاده‌اند و حکم ریاست این دانشگاه را رئیس جمهور صادر می‌کند.

به گزارش سازمان فرهنگ و ارتباطات، این دانشگاه در دوره دکتری در دو رشته دین‌شناسی و فلسفه دین فعال است و در دوره فوق لیسانس ۵ رشته اسلام‌شناسی، روانشناسی دین، جامعه‌شناسی دین، فلسفه دین و تاریخ ادیان را به دانشجویان ارائه می‌دهد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.