خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گزارشی از آزادی اعتقادات مذهبی در سین کیانگ

انجمن اسلامی منطقه خودمختار سین کیانگ در گزارشی به تشریح آزادی اعتقادات مذهبی، وضعیت زندگی و کار مسلمانان در سین کیانگ (اویغور) پرداخت.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از globaltimes اخیرا برخی نیروهای ضد چین از ایالات متحده و کشورهای غربی اقدام به گسترش استدلال­ های غلطی مانند این که سین کیانگ آزادی اعتقادات مذهبی را محدود کرده است، اقلیت های قومی را در خصوص عقاید مذهبی محدود م ی­کند، مساجد را به زور تخریب می­ کند، ایجاد آزار و اذیت ­های مذهبی و… کرده اند.

این استدلال ­های غلط به شدت احساسات جامعه اسلامی و مسلمانان در سین کیانگ را جریحه دار کرده و مخالفت شدید ما را برانگیخته است. از این رو انجمن اسلامی منطقه خودمختار سین کیانگ با تکیه بر تجربیات خود، این گزارش را برای نشان دادن وضعیت واقعی آزادی اعتقادات مذهبی در سین کیانگ، تهیه و منتشر کرد؛

۱) تضمین حق آزادی دینی

احترام به آزادی عقاید مذهبی و حمایت از آن، تجسم حاکمیت قانون سوسیالیسم است؛ در قانون اساسی (PRC) به وضوح آمده است که شهروندان حق آزادی در اعتقادات دینی را دارند. هیچ ارگان دولتی، سازمان عمومی یا فردی نمی ­تواند شهروندان را وادار کند که به مذهبی اعتقاد داشته یا نداشته باشند و همچنین نمی ­توانند شهروندان را براساس باور به یک مذهب یا بی اعتقاد بودن نسبت به مذهب خاصی مورد تبعیض قرار دهند

دولت از فعالیت­ های عادی مذهبی حمایت و محافظت می­ کند؛ هیچ کس نمی­ تواند برای انجام فعالیت ­هایی که نظم عمومی، سلامت شهروندان و یا سیستم آموزشی کشور را مختل می­ کند از دین استفاده کند. قانون چین در خصوص خودمختاری ­های قومی منطقه ­ای و سایر قوانین، تدابیری اندیشیده است.

شهروندان حق رای دادن و کاندید شدن در انتخابات، حق تحصیل و اشتغال را دارند و فارغ از اعتقادات مذهبی، بدون هیچ گونه تبعیضی آزاد هستند و زمینه­ های قانونی محکمی برای اعمال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم وجود دارد.

سین کیانگ، ضمن رعایت قوانین ملی، آیین نامه ­های منطقه­ خودمختار سین کیانگ (اویغور) را در خصوص امور مذهبی، اماکن مذهبی و حقوق پرسنل مذهبی اصلاح کرده است. ما به عنوان یک انجمن اسلامی مساجد را تاسیس می کنیم و از طریق تشریفات قانونی مطابق با قانون برای ثبت مساجدبه دولت درخواست می دهیم. دولت برای هر مکان گواهی هایی برای استفاده از زمین، سند مالکیت مسکن و گواهی ثبت صادر می­ کند. تمام مساجد در سراسر سین کیانگ از حق تاسیس سازمان­ های مدیریت دموکرات، مدیریت امور داخلی آنها، سازماندهی و انجام فعالیت­ های مذهبی، دریافت کمک­ های مالی، مدیریت و استفاده از املاک و آغاز برنامه­ های رفاه عمومی برخوردار هستند.

عادت های غذایی، جشن ­ها، مراسم عروسی و مراسم تشییع جنازه و آداب و رسوم مسلمانان در سین کیانگ مورد احترام است. تولید، فرآوری، ذخیره ­سازی، توزیع و فروش مواد غذایی حلال طبق مقررات منطقه خودمختار اویغور در مورد اداره غذاهای مسلمانان انجام می­ شود. در همه جای سین کیانگ، رستوران­ ها و غذاخوری ­های مخصوص مسلمانان در همه موسسات دولتی و عمومی و مدارس موجود است. مناطق ویژه ­ای برای آرامستان اقلیت ­های قومی که به طور سنتی مردگان خود را در خاک دفن می­ کنند، اختصاص داده شده است.

اقدامات سنتی با ماهیت مذهبی مانند نام گذاری کودک، مراسم تشییع جنازه، خاکسپاری و برگزاری مراسم یادبود مورد احترام دولت است. مسلمانان در انجام فعالیت های قانونی و عادی مذهبی مانند روزه داری، شرکت در مراسم مذهبی، خواندن کتاب مقدس و خواندن نماز به صورت دلخواه و بدون دخالت آزاد هستند.

در ماه رمضان امسال که در میان اپیدمی ویروس کرونا فرارسید، دولت کادر پزشکی را ملزم به ارائه خدمات پزشکی در مساجد، تهیه ماسک و دارو، گرفتن تب و درجه حرارت و ضدعفونی منظم تجهیزات کرد. ضمنا برای افطار روزه داران، چای، نان و میوه نیز تهیه کردند.

آزادی اعتقادات مذهبی در سین کیانگ

۲) انجام فعالیت ­های عادی مذهبی به طور منظم

مساجد مکان­ های بسیار مهمی برای انجام فعالیت­ های مذهبی مسلمانان هستند. باید تاکید کرد که تعداد زیادی مسجد در دهه ۸۰ و ۹۰ قرن گذشته و یا حتی زودتر در سین کیانگ ساخته شده است که برخی از آنها خانه ­های آجری بود، یا باریک و کوچک بودند و یا به خاطر عدم مراقبت و نگهداری فرسوده شده اند. این مکان ها برای تضمین ایمنی در فعالیت ­های مذهبی، به ویژه در شرایط سخت آب و هوایی و هنگام وقوع زلزله تعمیر شده اند. به علاوه برخی از مساجد طراحی معقولی ندارند و این باعث می ­شود که انجام فعالیت ­های مذهبی برای مسلمانان نامناسب باشد.

در سال­ های اخیر با تشدید تلاش ها برای شهرنشینی و ایجاد حومه جدید، دولت ­های محلی با توجه کامل به درخواست ­های مسلمانان، مساله­ مسجدهای فرسوده را حل نمود. به لطف حمایت قوی دولت، شرایط مساجد در سراسر کشور بهبود یافته است؛ مساجد به آب، برق، گاز طبیعی، رادیو و امکانات ارتباطی مجهز شده اند. جاده­ های منتهی به مساجد برای سهولت دسترسی، بهبود یافته و خدمات پزشکی و عمومی به مساجد گسترش یافته و عبادت برای مسلمانان آسان گشته است. ما از این تغییرات بسیار خوشحالیم.

به منظور تامین خواسته ­­های مسلمانان در راستای دانش دینی، کمیته راهبری امور اسلامی سین کیانگ، ترجمه و انتشار آثار کلاسیک مذهبی از جمله قرآن و منتخب الصحیح محمد بن اسماعیل البخاری را به زبان ماندارین، اویغور، زبان ­های قزاقستانی و قرقیزی و مجموعه سخنرانی­ های واعظ را گردآوری و چاپ کرده اند.

همه این نشریات به طور رایگان در اختیار کارمندان مذهبی قرار می ­گیرد. بسیاری از کتاب ­های مذهبی باستان مانند زندگی ­نامه پیامبر در فهرست کتاب های نادر ملی چین گنجانده شده است. دولت بودجه ­ای را برای محافظت و مرتب ­سازی کتاب ­های باستانی مانند قرآن و زندگی نامه محمد پیامبر اختصاص داده است.

مطابق با مقررات مربوط به امور دینی که توسط شورای ایالتی صادر شده است، دولت ­ها در تمام سطوح در سین کیانگ اقدامات موثری را برای کمک به سازمان­ های مذهبی و مدارس دینی به منظور بهبود شرایط کار و آموزش انجام داده ­اند. از آنجا که پردیس جدید موسسه اسلامی سین کیانگ با سرمایه گذاری بیش از صد میلیون یوان در سپتامبر ۲۰۱۷ به پایان رسید و هشت شعبه این موسسه در ایلی، چانجی، اورومچی، تورپان، آقسو، قیزیلسو، کشگر و هوتان ساخته شد، یک سیستم آموزشی که مرکز آن موسسه اسلامی سین کیانگ است و توسط هشت شعبه پشتیبانی می ­شود، تشکیل شده است. این موسسات اسلامی برنامه­ ها و اهداف تدریس خود را تدوین می کنند و از ایجاد ذخایر مناسب برای محافل مذهبی اطمینان حاصل می کنند.

موسسه اسلامی چین، کالج اسلامی سین کیانگ و هشت شعبه آن بیش از ۴۰۰۰ فارغ التحصیل متشکل از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کارشناسی، کالج متوسطه و دبیرستان  را داشته ­اند؛ اسلام در سین کیانگ به روشی منظم و سالم به ارث رسیده و توسعه یافته است.

همه فعالیت ­های عادی مذهبی مانند دعا، روزه، خطبه و موعظه و اعیاد مذهبی که مسلمانان در مساجد و یا در خانه ­های خود انجام می ­دهند، امور انحصاری خود مومنان است. از سال ۱۹۹۶، بسیاری از مسلمانان در پروازهای چارتر حضور داشته ­اند که توسط دولت به منظور زیارت مکه و رفتن به عربستان سعودی تنظیم شده است.

براساس این گزارش، خدمات پزشکی، ترجمه و سایر خدمات نیز توسط دولت به آن ها ارائه می شود و زیارت ­های ایمن و منظمی برای آن ها فراهم می ­شود. تاکنون بیش از ۵۰ هزار مسلمان عمل حج را به جای آورده ­اند.

دولت­ ها در تمام سطوح در سین کیانگ بسیار مراقب پرسنل روحانی هستند و همه آنها در سیستم تامین اجتماعی با حق بیمه پزشکی، مستمری پیری، بیمه بیماری ­های حاد و بیمه حوادث ثبت شده اند و معاینه فیزیکی رایگان سالیانه برای آن ها در نظر گرفته شده است.

در ایام عید فطر و عید قربان، رهبران حزب و دولت در همه سطوح در سین کیانگ به محافل مذهبی مراجعه می کنند، با شخصیت ­های مذهبی آشنا می ­شوند و به آن ها کمک می­ کنند تا مشکلات کار و زندگی مردم را حل کنند. حق مشارکت شخصیت ­های مذهبی در مشورت و اداره امور دولتی کاملا تضمین شده است.

بیش از ۱۴۰۰ شخصیت مذهبی از کلیه اقوام در سین کیانگ به عنوان معاونان و اعضای کنگره ­ها و کمیته ­های مردمی خدمت می کنند.

آزادی اعتقادات مذهبی در سین کیانگ

۳) مهار افراط گرایی مذهبی

افراط گرایی دینی به نام اسلام توموری است که ذاتا ضدبشری، ضد جامعه، ضد تمدن و ضد دین است. برای مدتی طولانی، نیروهای افراطی با شیادی از هویت مذهبی مومنان برای گسترش افراط گرایی استفاده می کردند و آموزه ­ها و قوانین مذهبی را تحریف می کردند. آن ها افراط گرایی را به دین، معتقدین مذهبی و به طور کلی جامعه گره زده ­اند. آن ها پیروان خود را تحریک می­ کنند تا قدرت های سیاسی سکولار را براندازند و دولت ­های مذهبی را تاسیس کنند.

از سال ۱۹۹۰ تا کنون افراط گرایی به عنوان ریشه ایدئولوژیکی مهم خشونت و ترور، پشت هزاران واقعه خشونت آمیز و تروریستی در سین کیانگ قرار داشته است. نیروهای افراطی مذهبی، پیروان خود به ویژه جوانان را تحریک می­ کنند تا در یک جنگ مقدس شرکت کنند و برای اعتقادات خود بمیرند تا وارد بهشت شوند. برخی افراد را کاملا تحت کنترل معنوی خود به افراط گرایان و تروریست­ ها تبدیل می کنند. برخی از پیروان تبدیل به افراط گرایان و تروریست ­هایی شده اند که با بی رحمی، مردم بی گناه از جمله پرسنل مذهبی اسلامی و مسلمانان عادی را قربانی می ­کردند.

شواهد بسیاری نشان می ­دهد که افراط گرایی مذهبی به خطری واقعی تبدیل شده است که وحدت ملی و همبستگی قومی را از بین می ­برد، توازن مذهبی و اجتماعی را تخریب می­ کند، ثبات اجتماعی و صلح را در سین کیانگ مختل می ­کند و زندگی و دارایی افراد از همه اقوام را به خطر می ­اندازد.

ما با پایبندی به سنت خوب میهن پرستی، صلح، وحدت، اعتدال، تسامح و بهره مندی از اسلام در سین کیانگ، قاطعانه از افراط گرایان مذهبی فاصله می ­گیریم و بر افشای دروغ با اعتقادات درست و اقدامات صادقانه اصرار می ­ورزیم. به ویژه پس از شورش در ۵ ژوئیه ۲۰۰۹ در ارومچی و وقایع خشونت آمیز تروریستی در ۲۲ مه ۲۰۱۴ در ارومچی و ۲۸ ژوئیه ۲۰۱۴ در شهرستان شاچه، ما جوامع اسلامی در سین کیانگ را سازماندهی کردیم تا بلافاصله موضع خود را اعلام کرده و نظرات خود را در خصوص حوادث بیان کند و جنایات را محکوم کنند.

ما آگاهانه آموزه ­های اسلامی را که مطابق با ارزش­ های اصلی سوسیالیستی و فرهنگ عالی چینی است، در آموزش و تفسیر مذهبی ادغام و مردم مسلمان را برای ایجاد نگرش صحیح نسبت به کشور، تاریخ، ملت چین، فرهنگ و دین راهنمایی می ­کنیم.

۴) انجام مبادلات خارجی به شکلی عمیق

در سال ­های اخیر، ضمن رعایت اصل استقلال و خودمدیریتی از نظر امور دینی، ما بر اساس احترام متقابل، برابری و دوستی، در توسعه و همکاری با سازمان ­های مذهبی در سراسر جهان در ارتباطات و تبادل نظر فعال بوده ­ایم و روابط دوستانه را با محافل مذهبی خارج از کشور تقویت کرده ­ایم. در سال ۲۰۱۶ چهره ­های مشهور مذهبی از روسیه، قزاقستان، ازبکستان و سایر کشورها برای شرکت در «سمینار بین ­المللی اندیشه ­های اسلامی» در ارومچی دعوت شدند. در سال ۲۰۱۹، هیئت «OIC» از سین کیانگ بازدید کرد و گروه­ های مذهبی اندونزی، مالزی، افغانستان و کشورهای دیگر برای دیدار از سین کیانگ دعوت شدند. در مارس ۲۰۱۹، شورای وزیران خارجه (OIC) قطعنامه ­ای را تصویب کرد که از تلاش ­های چین برای مراقبت از شهروندان مسلمان خود تمجید می کند.

ما در مبادلات گسترده فرهنگی و دانشگاهی-مذهبی شرکت می ­کنیم. نمایندگان محافل مذهبی سین کیانگ در بسیاری از جلسات و سمینارهای آکادمیک بین ­المللی شرکت کرده ­اند و پرسنل روحانی و طلاب مدارس مذهبی سین کیانگ در بسیاری از مسابقات بین ­المللی قرائت قرآن برنده جوایزی شده ­اند که بنیان فرهنگی و آکادمیک محافل مذهبی سین کیانگ را نشان می ­دهد.

از سال ۲۰۰۱، سین کیانگ بیش از ۷۰ دانش آموز مدرسه علمیه و پرسنل روحانی را برای مطالعه بیشتر به دانشگاه الازهر مصر و دانشگاه بین المللی اسلامی پاکستان و سایر موسسات خارج از کشور اعزام کرده است تا دانش دینی و سطح تدریس آن ها را بهبود بخشد. به نیکی از سیاست ­های اعتقادی-مذهبی چین و عملکرد آن در سین کیانگ سخن بگویید. سین کیانگ «گروه تبادل فرهنگی چین سین کیانگ» را برای مبادلات با کشورهای خاورمیانه، اقیانوسیه و اروپا ترتیب داده است. هیئت ­های مذهبی سین کیانگ در «نمایشگاه فرهنگ و هنر اسلامی چین» که توسط انجمن اسلامی چین در اندونزی، ترکیه و سایر کشورها برگزار شده است، با معرفی میهن پرستی اسلام در چین و تجربه مقاومت در برابر نفوذ افراط گرایی مذهبی شرکت کرده ­اند.

برخی از افراد در ایالات متحده با مشاهده هماهنگی مذهبی در سین کیانگ به خاطر دستیابی به اهداف پنهانی خود، مجموعه ­ای از دروغ­ و استدلال­ غلط را گسترش داده اند. در واقع ایالات متحده آمریکا گرفتار تبعیض جدی مذهبی است. در سال ۲۰۱۷ رئیس جمهور ایالات متحده «سند تحریم مسلمانان» را امضا کرد، که باعث مخالفت جامعه جهانی شد.

طبق نظرسنجی مربوطه از ایالات متحده، ۷۵% از مسلمانان بزرگسال آمریکایی اظهار داشتند که در جامعه آمریکا تبعیض زیادی نسبت به مسلمانان وجود دارد و ۶۹% از عموم مردم نیز همین دیدگاه را دارند. ۵۰% از مسلمانان آمریکایی معتقدند که مسلمان بودن در ایالات متحده در سال­ های اخیر دشوارتر شده است. در انتخابات میان دوره ­ای ایالات متحده در سال ۲۰۱۸، بیش از یک سوم نامزدها ادعا کردند که مسلمانان با خشونت و تهدید متولد شده ­اند و تقریبا یک سوم آن ها خواستار سلب حقوق اساسی مسلمانان شده ­اند و یا ادعا کرده اند که دین اسلام دین نیست. ما از آمریکا می خواهیم که توجه بیشتری به تبعیض مذهبی در سرزمین خود داشته باشد و از سیاسی کردن مسائل مذهبی دست بردارد، چه رسد به اینکه ساحت مقدس دین را مورد هتک حرمت قرار دهد. شایعه و تهمت نمی ­تواند این واقعیت را انکار کند که آزادی عقاید مذهبی در سین کیانگ تضمین شده است.

مترجم: حامد حبیب‌زاده

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.