خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سفر جنجالی وزیر خارجه آمریکا به ترکیه و بازدید از مسجد رستم پاشا + تصاویر

مایک پمپئو در سفری کوتاه به ترکیه وارد شهر استانبول شد و دور از چشم مقام‌های رسمی و سیاسی ترک با اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس دیدار و از مسجد تاریخی رستم پاشا بازدید کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، هر چند مقام‌های رسمی دولت ترکیه در جریان سفر وزیر امور خارجه آمریکا بودند اما از حضور او در استانبول به جای آنکارا خشمگین شدند و البته تلاش کردند بی‌احترامی پمپئو را به روی خودشان نیاورند. وزیر امور خارجه ایالات متحده در ادامه سفر دوره‌ای خود به هفت کشور اروپا و خاورمیانه روز سه‌شنبه وارد استانبول شد و با بارتولومیو اول، اسقف اعظم قسطنطنیه و رهبر معنوی حدود ۳۰۰ میلیون مسیحی ارتدوکس دیدار و گفتگو کرد.

اعلام واشنگتن مبنی بر اینکه گفتگوهای وزیر امور خارجه آمریکا با رهبران روحانی کلیسای ارتدکس بر آزادی بیان در ترکیه متمرکز خواهد بود، خشم آنکارا را برانگیخت. دولتمردان ترکیه از طرف آمریکایی خواستند هنگام سخن گفتن از آزادی به آینه نگاه کنند و بر نقض گسترده حقوق بشر در ایالات متحده متمرکز شوند. از نگاه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری و دیگر مقام‌های ارشد آنکارا، نژادپرستی، اسلام‌هراسی و جرایم ریشه‌گرفته از نفرت‌پراکنی موضوع‌هایی است که می‌تواند توجه ساکنان کاخ سفید را جلب کند.

با وجود دیدار نکردن پمپئو با مقام‌های رسمی ترکیه، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد پمپئو اوایل ماه دسامبر در گردهمایی وزیران خارجه ناتو با همتای ترک خود دیدار و گفتگو خواهد کرد. همزمان با حضور وزیر خارجه آمریکا در استانبول، مردم ترکیه به نشانه اعتراض به سیاست‌های آمریکا بیرون محل اقامت اسقف اعظم قسطنطنیه جمع شدند و علیه امپریالیسم آمریکا شعار مرگ سر دادند. روی برخی دستنوشته‌های مردم عبارت‌هایی چون آمریکا قاتل میلیون‌ها مسلمان به چشم می‌خورد.

پمپئو در ادامه سفرش به سرزمین‌های اشغالی می‌رود و از شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه غربی بازدید می‌کند؛ اقدامی که وزیران امور خارجه پیشین آمریکا معمولا از آن پرهیز می‌کردند. او روز سه‌شنبه از مسجد تاریخی رستم پاشا در استانبول هم بازدید کرد.

منبع: همشهری آنلاین

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.