خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پیگیر تملک «کنیسه یهودیان» همدان هستیم

مدیرکل میراث فرهنگی استان:

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: پیگیری‌هایی برای تملک «کنیسه یهودیان» شهر همدان انجام داده و مذاکراتی در این زمینه کرده‌ایم.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به اینکه این بنای تاریخی متعلق به انجمن کلیمیان ایران است، اظهار کرد: اداره میراث فرهنگی همدان دو سال پیاپی اعتباری برای آن اخذ کرد اما چون این انجمن اجازه مرمت بنا را نداد، مبلغ در جای دیگری هزینه شد.

وی با بیان اینکه انجمن کلیمیان ایران علاقمند به حفظ بنا نبود، مطرح کرد: به علت اینکه «کنیسه یهودیان» در حوزه تجاری قرار دارد، این انجمن گمان می‌کرد کاربری بنا تغییر و ارزش افزوده‌اش بیشتر خواهد شد.

مالمیر ادامه داد: میراث فرهنگی همدان این موضوع را به انجمن ابلاغ و خاطرنشان کرد که حتی اگر بنا آسیب ببیند کاربری‌اش به شکل کنونی خواهد بود بنابراین باید به شکل فعلی مرمت شود و مذاکراتی انجام شد که آیا می‌توانیم بنا را تملک کنیم یا خیر.

وی با اشاره به اینکه «کنیسه یهودیان» همدان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یادآور شد: به علت ثبت ملی بودن بنا امکان تغییر کاربری وجود ندارد و امیدواریم بتوانیم با راهکارهایی آن را تملک و حفظ کنیم.

به گزارش ایسنا، «کنیسه یهودیان» در کوچه جراحان خیابان باباطاهر شهر همدان قرار دارد و متعلق به دوره قاجار است، این بنا در ۱۶ بهمن ماه سال ۸۹ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شده و هم اکنون در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.