خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بزرگ‌ترین گنجینه هنرهای اسلامی در دنیا + تصاویر

موزه هنرهای اسلامی قاهره به‌ عنوان بزرگ‌ترین گنجینه آثار هنر اسلامی در دنیا، تمام جهان اسلام را دربرمی‌گیرد؛ از مراکش در آفریقا و شبه‌‌جزیره ایبری در جنوب غربی اروپا گرفته تا شبه‌‌قاره هند و چین غربی در آسیا. 

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، موزه هنرهای اسلامی قاهره به ‌عنوان بزرگ‌ترین گنجینه‌ و مخزن آثار هنر اسلامی در دنیا، تمام جهان اسلام را دربرمی‌گیرد؛ از شبه‌‌جزیره ایبری و مراکش گرفته تا شبه‌‌قاره هند و چین غربی. این موزه از بیش از ۱۰۰ هزار شیء باستانی ساخته‌‌شده از فلز، چوب، گچ، سرامیک، شیشه و کریستال و نیز منسوجات دوره‌های تاریخی مختلف از سراسر جهان اسلام حراست می‌کند و در سال‌های اخیر، حدود ۲۵۰۰ اثر باستانی در ۲۵ گالری آن نمایش داده شده‌اند.

از شاهکارهای مجموعه موزه می‌توان به زین‌های اسب ابریشمی و نقره‌ای متعلق به امپراتوری عثمانی، یک میز مسی با جزئیات ظریف از سلطنت مملوک مصر و نسخه‌های خطی نادر از قرآن اشاره کرد.

در این موزه هنرهای اسلامی، مجموعه متنوعی از اشیاء تاریخی و قطعه‌های باستانی، نسخه‌های خطی اسلامی در طول دوران و قرون اسلامی از کشورهای هند، ایران، چین، سوریه، مصر، اندلس و شمال آفریقا نگهداری می‌شود.

موزه‌های هنرهای اسلامی مصر تا سال ۱۹۵۲ به عنوان «دارالآثار العربیه» (مرکز نگهداری آثار عربی) نامیده‌ می‌شد، اما از این سال به بعد، از آنجا که گنجینه‌ای از قطعات تاریخی و تابلوهای هنری اسلامی از کشورهای ترکیه، ایران، اسپانیا، عربستان و سایر کشورهای اسلامی دارد به موزه‌های هنرهای اسلامی تغییر نام یافت.

این مرکز فرهنگی از نخستین موزه‌هایی است که در مصر ساخته‌ شده و همچنین، در آن بزرگ‌ترین مرکز آموزشی جهان در زمینه آثار باستانی و هنر‌های اسلامی تأسیس‌ شده و در حال حاضر، اشیاء و قطعه‌های تاریخی متنوعی از نسخه‌های خطی اسلامی، نقاشی‌ها و حجاری‌هایی از انسان و حیوان، ظروف سفالی و گلی، فلزات، قطعات ساخته‌‌شده از چوب، فرش‌ و دست‌بافت‌های قدیمی از کشورهای ترکیه، ایران، اسپانیا و برخی کشورهای اسلامی در آن نگهداری‌ می‌شود.

همچنین، دربردارنده مجموعه ارزشمند و گرانبهایی از ابزارهای ستاره‌شناسی، مهندسی اسلامی، شیمی و ادوات پزشکی و حجامت است که در دوران شکوفایی اسلامی مورد استفاده قرار‌ می‌گرفت و ابزارهای قیاس فاصله‌ها، ساعت شنی و مجموعه‌ای از جام‌های شیشه‌ای، ظروف سفالی و گلی و مجموعه‌ اشیایی که هنرمندان مسلمان از چوب در عصر اموی ساخته‌اند از دیگر آثار این موزه است.

به گزارش ایکنا، قسمت داخلی این موزه هنرهای اسلامی قاهره به دو بخش شمالی شامل هنر‌ها، تابلوها و قطعات تاریخی اسلامی در مصر و بخش دوم به اشیاء و قطعه‌های تاریخی از کشورهای مختلف اسلامی اختصا‌ص‌ دارد. در بخش آثار سفالی، اشیاء و قطعات سفالی و گلی عصر اموی، سفال ایرانی، سفال عصر عثمانی و ظروف سفالی مشهور در عصر فاطمی و مملوکی نگهداری‌ می‌شود.

 

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.