خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اظهارنظر کم‌سابقه کلیسای انگلیس درباره ممنوعیت تسلیحات اتمی

۳۰ تن از روحانیون برجسته کلیساهای انگلیس از دولت لندن خواسته‌اند تا در راستای برقراری صلح در جهان، پیمان ممنوعیت جنگ‌افزارهای هسته‌ای سازمان ملل متحد را تصویب کند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، «جاستین ولبی» اسقف اعظم و ۳۰ تن از روحانیون برجسته کلیساهای انگلیس در اقدامی کم سابقه، از دولت لندن خواسته‌اند تا در راستای برقراری صلح در جهان، پیمان ممنوعیت جنگ‌افزارهای هسته‌ای سازمان ملل متحد را تصویب کند.

در این نامه که یک نسخه آن روز یکشنبه در نشریه آبزرور منتشر شد، نویسندگان تصریح کردند: «تصویب این پیمان و اعلام نظر شفاف درباره ضرورت منع تسلیحات کشتار جمعی برای بسیاری از ملت‌های جهان دلگرم کننده و امید بخش است. لذا ما از اینکه انگلیس و سایر دولت های هسته‌ای این پیمان را تصویب نکرده‌اند متاسف هستیم.»

نویسندگان در این نامه از دولت انگلیس خواستند تا هرچه سریع‌تر این پیمان را تصویب کند و «نور امید را در دل مردم پاک نیتی که در رویای آینده‌ای مسالمت‌آمیز هستند روشن کند.»

پیمان ممنوعیت جنگ‌افزارهای هسته‌ای در هفتم ژوئیه ۲۰۱۷ میلادی به تصویب ۱۲۲ کشور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید. ایران از جمله کشورهایی بود که به این پیمان رأی مثبت داد.

کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای و متحدان آنها از جمله هلند به این پیمان رأی منفی دادند. سنگاپور نیز به آن رأی ممتنع داد.

این پیمان از کشورهای امضاکننده می‌خواهد که «هرگز و تحت هیچ شرایطی سلاح‌های هسته‌ای یا سایر ابرازهای انفجاری هسته‌ای را توسعه نداده، آزمایش و تولید نکنند، ذخیره نکرده یا در پی مالکیت آنها نباشند».

تاکنون ۸۴ کشور این پیمان را امضا کرده‌اند اما برای اجرایی شدن آن لازم است که حداقل ۵۰ کشور آن را تصویب کنند.

سازمان ملل متحد اوایل ماه جاری اعلام کرد که تعداد کشورهایی که این پیمان را تصویب کرده‌اند به حد نصاب رسیده‌ است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هندوراس پنجاهمین کشوری است که این پیمان را تصویب کرد.

تایلند، مکزیک، آفریقای جنوبی، بنگلادش، نیوزیلند، ویتنام و واتیکان از جمله کشورهای هستند که تاکنون این پیمان را تصویب کرده‌اند. انتظار می‌رود که این معاهده از ژانویه ۲۰۲۱ اجرایی شود.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، هر چند قدرت‌های دارای تسلیحات هسته‌ای این پیمان را تصویب نکرده‌اند اما حامیان آن امیدوارند که این پیمان تاثیری تدریجی در مقابله با تسلیحات هسته ای داشته باشد.

«استفن کوترل» اسقف اعظم  کلیسای یورک در همین رابطه به نشریه آبزرور گفت؛ نگرانی کلیسا درباره آینده صلح در جهان نباید تعجب آور باشد. «هرچند ما درک می‌کنیم که ممکن است دیدگاه‌های مشروع متفاوتی درباره نحوه رسیدن به صلح وجود داشته باشد اما کلیسا پیوسته استفاده و مالکیت تسلیحات هسته‌ای را خارج از استفاده عادلانه تلقی کرده است.»

وی افزود که این پیمان باعث محو ناگهانی تسلیحات هسته‌ای نخواهد شد «اما یک گام در مسیر رسیدن به دنیای بدون سلاح اتمی است.»

به گزارش ایرنا، این کشیش مسیحی که از چهره‌های معروف و برجسته مخالف با تسلیحات اتمی است، چهار سال پیش هم در جریان تظاهرات مردمی گفته بود که تصمیم دولت برای به روز رسانی سامانه دفاع اتمی انگلیس (ترایدنت) توهین به ذات اقدس الهی است. او همچنین سال ۲۰۱۸ در اظهارنظر دیگری گفته بود که تقویت ترایدنت تحت هیچ شرایطی توجیه پذیر نیست.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.