خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیا می‌شود یک انسان این همه عمر کند؟

به گزارش ادیان‌نیوز، محمدابراهیم علیزاده، دانشجوی دکتری الهیات تطبیقی دانشگاه ادیان و مذاهب در یادداشت تلگرامی‌اش نوشت:

همین‌طور که از پله‌های طبقه چهارم پایین می‌آمدیم کلاوس رو به من کرد و گفت: به نظر تو آیا می‌شود امام مهدی این همه عمر کند؟

امروز یاد این سؤال استاد مسیحی خودم افتادم و بازهم انگار این سؤالش در گوش من زنگ می‌زند. امام مهدی ما (عج) امروز دقیقاً ۱۱۸۵ سالش می‌شود اما آیا این امکان دارد که یک انسان این همه عمر کند؟

پاسخی که معمولاً در این مواقع داده می‌شود این است که اگر خدا بخواهد همه‌چیز ممکن است؛ یعنی زمانه به‌گونه‌ای بوده که امکان حضور امام دوازدهم در بین مردم وجود نداشته و خدا اراده کرده تا ایشان مدتی از چشم انسان‌ها پنهان گردد و بعدها که شرایط بهتری مهیا شد بیاید و دنیا را آباد کند.

اما این پاسخ سؤالات دیگری را به دنبال خود می‌آورد. آیا واقعاً خدا در وقایع تاریخی دخالت می‌کند؟ اگر خواست خدا این است که در وقایع تاریخ دخالت کند، چرا همان موقع دخالت نکرد و شرایط را برای امامت برگزیده‌اش مهیا نساخت؟ اصلاً اگر بنا بر دخالت خداست، چرا دوازده امام را پیاپی فرستاد و در همان زمان پیامبر شرایط را برای ادامه پیامبری او تا هزاران سال مهیا نکرد؟ قطعاً علمای دین‌شناس پاسخ‌هایی برای این سؤالات دارند اما من در آن لحظه به این فکر می‌کردم اگر خواست و اراده خدا را در نظر نگیریم، یعنی اگر کسی به قدرت خدا و اینکه آیا می‌تواند در تاریخ دخالت کند ایمان نداشته باشد چه پاسخی می‌توان به این پرسش داد؟

پاسخ دیگر این است که بشر از گذشته‌های دور همواره امید به زندگی طولانی‌تر و حتی جاودانگی داشته است و تلاش‌های زیادی برای دستیابی به آن کرده است؛ اما امروزه این امید ملموس‌تر و دست‌یافتنی‌تر شده است.

در عصر حاضر انسان‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا از طریق پیشرفت‌های علم پزشکی بر بیماری‌های انسان پیروز شوند و شرایطی را مهیا کنند که انسان‌ها بتوانند عمر طولانی‌تر و شاداب‌تری داشته باشند و البته با ساختن اعضای مصنوعی، کشف سلول‌های بنیادی و پیشرفت‌های گوناگون دیگر به این هدف بیشتر نزدیک شده‌اند.

این امیدها و تلاش‌ها و درنهایت پیشرفت‌های به‌دست‌آمده خود حکایت از این دارد که از لحاظ علمی شرایط امکان عمر طولانی برای بشر وجود دارد.

۱اردیبهشت ۱۳۹۸

۱۵شعبان ۱۴۴۰

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.