خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مساجد از لحاظ کمّی و کیفی باید سامان پیدا کنند

به گزارش ادیان‌نیوز، آیت‌الله اعرافی در دیدار مسئولان ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور که در ساختمان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، با اشاره به طرح‌های پیش رو در مدیریت حوزه‌های علمیه گفت: از جمله طرح‌ها در حوزه، کار ویژه روحانیت، آمایش و مجموعه‌ای از طرح‌هایی است که آماده شده و هدف رسیدن به افق ۱۴۱۴ است.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: از میان ۲۰۰ کار ویژه، ۳۰ کار ویژه به‌عنوان اولویت که حوزه باید در آن عرصه‌ها نیرو تربیت کند، در دست طراحی است.

وی افزود: در همین رابطه با ۳۰ نهاد همفکری شده است و دنبال تفاهم هستیم که از جمله آن آموزش و پرورش، صدا وسیما و… است و قرار است با انجام تفاهم‌نامه‌ها، به سمتی برویم که اهداف دینی محقق شود.

امام‌جمعه قم با بیان اینکه فاصله با مسجد ایدئال به لحاظ کمی و کیفی فاصله زیاد است، اظهار داشت: به لحاظ کمی، حداقلی که در طرح آمایش طراحی شده است، باید در حدود ۷۰ هزار مسجد فعال داشته باشیم. معتقدیم مسجد مهم‌ترین جایگاه برای تربیت نیرو برای انقلاب، نظام و کشور است.

آیت‌الله اعرافی افزود: از نظر کیفی هم نیازمند به ۲۰ شاخص مانند فعال بودن برای انجام سه وعده نماز، فعال بودن کانون و… است.اگر به ۲۰ شاخص توجه کنیم، اوضاع به‌مراتب بدتر خواهد بود و فکر کنم در این مورد ۳ الی ۴هزار مسجد فعال هم نداشته باشیم. این اوضاع مسجد از نظر کمی و کیفی است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: در این رابطه از سوی نهادهای فرهنگی، حوزه و… کوتاهی‌هایی صورت گرفته است. باید کمک کرد تا مسجد به ترازی مطلوب برسد تا عهده‌دار نقش اساسی مانند سیاسی، اجتماعی، تربیتی و … شود و این نیازمند به هم‌فکری است. باید کمک کرد تا از این اوضاع نامطلوب عبور کرد.

امام‌جمعه قم ادامه داد: مسئله بعدی این است باید دستگاه‌ها فعال‌تر باشند، ولی این‌گونه نیست. باید مسجد سامان جدیدی پیدا کند، نگاه مردمی باشد. مردم همه‌کاره باشند و نهادها تنها برنامه‌ریزی و نظارت کنند. این نگاه ضروری است و نیازمند به هدف معین است و در حوزه هم دنبال طراحی سند جامع کلی برای فعال کردن ۷۰ هزار مسجد در افق ۱۴۱۴ هستیم.

وی بیان داشت: معتقدیم مقوله مسجد به‌عنوان قطب فرهنگی و تربیتی نیازمند به بازسازی در مسائل فرهنگی، کیفی و کمی است و این مسئله به مسائلی مانند طراحی اهداف، برنامه‌ریزی و … وابسته است. اگر این اهداف محقق شود، نقش اساسی مسجد که تربیت نیروهای فرهنگی و … است، محقق می‌شود. این کار نیازمند اقدامات راهبردی کلان است و باید همت‌ها مضاعف شود.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: اما موضوع دوم برگزاری مسابقه «مد هامتان» است. اگرچه در عرصه رشته‌ها و بین‌الملل، حفاظ و قاریان و… دستاوردهای قرآنی بسیار خوبی داشته‌ایم، اما هنوز به وضع مطلوب قرآنی نرسیده‌ایم. حداقل این است در مورد قرائت و تجوید قرآن به وضع مطلوب برسیم. در این بحث هنوز مشکلاتی است. باید ابتدا این عرصه جدی گرفته شود تا به سایر مباحث مانند حفظ برسیم. باید برای رفع این مشکل نگاه علمی شود، تحقیقات صورت گیرد تا نهایتاً به برنامه جامعه در مساجد و کانون‌ها برسیم.

وی افزود: موضوع سوم، مسئله جوان است. در بیانیه پنجم به این موضوع تأکید شده است و نگرانی‌ها و خطر اصلی آن عدم ارتباط با جوانان است. معتقدیم نسل جوان در معرض خطرات بسیار زیادی است، اگرچه در مقایسه با نسل‌های زمان انقلاب با وجود همه هجمه‌ها بهتر است، ولی هنر این است رابطه خوب فکری و فرهنگی ایجاد شود. باید ارتباط و شناخت برقرار شود. اما با وضع مطلوب فاصله زیاد است.

امام‌جمعه قم اظهار داشت: تأکید ما بر روی بین‌الملل است. نگاه بین‌الملل سازنده است. باید برای پیشرفت از مرزهای بین‌الملل گذشت. حوزه در موارد گفته شده آماده هر نوع همکاری است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.